Изненадващият скок в цените на употребяваните превозни средства през януари засилва разочарованието сред купувачите в САЩ и има потенциала да попречи на надеждите, че инфлацията се охлажда, дори когато Федералният резерв повишава лихвените проценти, пише Bloomberg.
Увеличението от 2,5% на средните цени на употребяваните превозни средства през януари спрямо декември е в рязък контраст с миналогодишния спад от 15%, показват данни на аукционната фирма Manheim. Цените на търговете, проследявани от компанията, често са водещи за пазара на нови автомобили, така че потребителите имат основание да вярват, че производителите и търговците ще започнат да намаляват цените на превозните средства.
Въпреки че индексът на стойността на употребяваните превозни средства на Manheim се понижава през януари с 12,8% спрямо същия месец на 2022 г., той нараства на месечна база.
Цените на употребяваните автомобили са високи не само при търговете, но и в шоурумите. Като се прибавят и силните данни за работните места вероятно ще са необходими повече действия от страна на Фед, за да охлади инфлацията.
„Пазарът смята, че инфлацията е в своя пик“, изтъква Омаир Шариф, основател и президент на Inflation Insights LLC. „Ръстът на цените на употребяваните автомобили върви в грешна посока“, добавя той.
Цените на употребяваните автомобили са един от основните компоненти в индекса на потребителските цени, съставлявайки 4,5% от стойността му. Всеки процентен пункт увеличение при употребяваните автомобили означава увеличение с пет базисни пункта на общия инфлационен показател, изтъква Шариф.
Охлаждането на инфлацията, което се наблюдава напоследък, до голяма степен се дължеше на стоките, което накара ръководството на Фед да измести фокуса си върху сектора на услугите, за който има притеснения, че затегнатият пазар на труда ще засили натиска върху заплатите и инфлацията.
Цените на употребяваните автомобили, измерени чрез индекса на потребителските цени (CPI), спаднаха през последните шест месеца, подкрепени от действията на Фед.
Стивън Шер, главен изпълнителен директор на Hertz Global Holdings Inc., посочва, че компанията е отбелязала голям скок на цените през последните пет седмици както на ниво търг, така и при употребяваните автомобили, продавани на дребно.
Цените на употребяваните коли в САЩ растат през януари след общия спад през 2022 г. Източник: Bloomberg/Manheim
Hertz продава една четвърт от автомобилния си парк чрез собствен специализиран канал за търговия на дребно и чрез онлайн търговеца на дребно Carvana Co., добавя Шер. Автомобилите, продадени чрез тези канали, са спечелили 5% до 7% премия над цените на търга, изтъква той, добавяйки, че компанията продава всичките си автомобили на цени, значително по-високи от балансовата стойност.
Част от възстановяването се дължи на потребителите, които се завръщат на пазара, след като цените се понижиха от пиковите нива. Продажбите на дребно на употребявани превозни средства растат с 16% през януари спрямо декември и се увеличават с 5% спрямо същия месец на предходната година, изтъкват от Manheim.
За потребителите това означава по-дълъг период на чакане за прилична цена за употребяван автомобил.
Когато Ерик Ларсън решава да купи автомобил за дъщеря си, търсенето го отвежда до Форт Уърт, Тексас. Той лети до града в края на декември, за да тества SUV Mazda за 21 хил. долара, точно такъв, какъвто търси. Когато пристига, Ларсън открива, че автомобилът е с олющена боя, очукан и с вдлъбнат калник. Кормилната уредба не е центрирана, а спирачките издаващ стържещи звуци. Когато си тръгва разочарован, той вижда друг кандидат-купувач, който се насочва към същото превозно средство.
Ларсън, който работи като мениджър в компания за комунални услуги, смята, че е разумно месечните плащания за автомобилен лизинг да са под 400 долара, което за момента е невъзможно, тъй като стойността на реалната месечна вноска за употребяван автомобил достига 570 долара.
„Виждам цените на превозните средства и просто се чудя как хората решават да плащат за тях“, казва Ларсън. „Знам, че не можете да съдите за книгата по корицата, но съм сигурен, че повечето хора, каращи скъпи коли, плащат между 600 и 1200 долара на месец. Просто не мога да си позволя това“, добавя той.