На фона на продължаващия преход на автомобилната индустрия към електрическа мобилност германският канцлер Олаф Шолц празнува малка, но важна победа, пише Bloomberg.
Причината е сделката за 3 млрд. долара между ZF Friedrichshafen и американския производител на полупроводници Wolfspeed за производство на чипове за електромобили в Саарланд, регион в западната част на Германия, чиято икономика е дълбоко свързана с двигателя с вътрешно горене.
Проектът се разглежда като символ на оптимизъм за десетки хиляди работници в германската автомобилна индустрия, които се притесняват, че преходът към електрически превозни средства може да ги остави без работа.
Глобалният преход към електромобили и надпреварата за понижаване на производствените разходи принудиха традиционните автомобилни производители като BMW AG, Mercedes-Benz AG и Volkswagen AG да преосмислят своите производствени практики.
В Германия, където работят около 786 000 души в автомобилния сектор, промяната е изпълнена с широкообхватни икономически, социални и политически рискове.
Новината за сделката между ZF и Wolfspeed е особено важна за Саарланд, където повече от дузина автомобилни доставчици осигуряват работа на приблизително 44 000 души в различни сфери – от производството на автоматични трансмисии, до дизелови инжекционно технологии и блокове.
През ноември доставчикът на части Schaeffler заяви, че съкращава 1000 работни места в Германия – включително 100 в завода в Хомбург, Саарланд – с ускоряването на трансформацията към електрически задвижвания.
Сложната ситуация с фабриката на Ford
Американският концерн Ford заяви, че ще спре да произвежда автомобили в своя завод в Заарлуис, който осигурява работа на 4500 души. В него компанията изгражда компактния модел Focus. Планът предвижда производството да спре до 2025 г.
Ford вече води преговори с потенциални инвеститори, включително с китайската BYD, за продажбата на обекта, споделят запознати с темата източници.
Но новото съоръжение за полупроводници на ZF и Wolfspeed — известно като фабрика за пластини — дава надежда, че регионът може да оцелее в прехода към електромобилност.
ZF и Wolfspeed планират да разположат фабриката в Енсдорф, близо до завода на ZF в Саарбрюкен, превръщайки бивша въглищна електроцентрала в най-голямата фабрика в света за полупроводници от силициев карбид.
Компаниите все още чакат конкретни ангажименти за федерални субсидии от около една четвърт от общата инвестиция, като се стремят подробностите около сделката и инвестицията да бъдат финализирани през следващите няколко месеца и очакват съоръжението да започне производство до 2027 г., като достигне пълен капацитет три години по-късно.
Правителството на Шолц работи за укрепване на индустриалния сектор на Германия на фона на глобална надпревара към зелени технологии и енергия.
Шолц настоява САЩ да облекчат изискванията за субсидии за веригата на доставки на електромобили – част от приетия през август Закон за намаляване на инфлацията (IRA) - и по-рано тази седмица посети Бразилия, Аржентина и Чили като част от усилията си за осигуряване на доставки на литий и други ключови материали, необходими за батериите.
Клиентите на Wolfspeed
Wolfspeed е специализирана в изработката на полупроводници от силициев карбид, които могат да увеличат пробега на електромобилите с до 15 процента, като същевременно намаляват времето за зареждане в сравнение с конвенционалните силициеви чипове. Компанията е сключила споразумения за доставка с Mercedes и Jaguar Land Rover.
Доставчикът от САЩ BorgWarner е инвестирал 500 млн. долара в Wolfspeed, за да си осигури годишен капацитет в размер на 650 млн. долара за устройства със силициев карбид.
Освен строежа на фабриката за пластини, ZF и Wolfspeed също така планират да създадат център за научноизследователска и развойна дейност в Германия, където мажоритарен собственик ще бъде ZF.
ZF планира да интегрира чиповете на Wolfspeed в инвертори, които ще доставя на производителите на електрически камиони. Освен това ще интегрира чипове от силициев карбид в трансмисиите на вятърните турбини и планира да ги използва в електрически плавателни съдове.