Tesla печели повече пари за всяко превозно средство, което продава в сравнение с всеки друг автопроизводител. Сега главният изпълнителен директор на американския концерн Илон Мъск използва тази рентабилност като оръжие в ценовата война при електромобилите, която започна, съобщава Ройтерс.
Електромобилният крал, който в момента е един от най-големите губещи в индустрията по отношение на фондовата борса, си осигури убедителна преднина през 2022 г. при печалбата на превозно средство, показва нов индустриален анализ.
Tesla печели по 15 653 долара на превозно средство през третото тримесечие на 2022 г. – над два пъти повече спрямо средната печалба на марките във Volkswagen Group, четири пъти повече от Toyota Motor Corp. и пет пъти повече от Ford Motor Co.
Тази година Tesla се присъедини към своите конкуренти в редуцирането на цените на своите модели, включително и на Model Y.
Недостигът на полупроводници и на други компоненти притисна производството на автомобилната индустрия, позволявайки на компаниите в цялата индустрия да се съсредоточат върху модели с по-висок марж и да отчетат силни печалби, дори когато обемите на продажбите спадат.
Решението на Tesla да обърне посоката и да заложи на предимството си при производствените разходи за намаляване на цените сега предизвиква стратегиите с фокус върху печалбата над обема, които утвърдени автопроизводители като General Motors Co. следват след финансовата криза от 2008 г. и която засилиха по време на пандемията от коронавирус.
За да контролира производствените разходи, Tesla инвестира мащабно в нова производствена технология – използването на големи компоненти, изграждани на специални гигапреси за отливки, вместо да се залага на отделни, по-малки метални части за конструкцията.
Tesla въведе вътрешно производство на батерии и други компоненти от своята верига на доставки и стандартизира дизайна на превозните средства, за да подобри икономиите от мащаба.
Използването на предимствата на производствените разходи за финансиране на ценовите намаления има дълга история в автомобилната индустрия.
Хенри Форд свива цените на своя Model T в началото на XX век, докато неговата новаторска система за масово производство набира скорост. През 80-те и 90-те години на миналия век Toyota използва предимството си при разходите, осигурено от нейната система за икономично производство, за да предложи функции на цени, които автомобилните производители в Детройт например не могат да постигнат. Сега Toyota променя стратегията си под натиска на Tesla.
Растежът на електромобилния пазар изпревари този на общия пазар в САЩ и в световен мащаб през 2022 г. Това насърчи производителите на автомобили да повишат цените на своите електрически модели. Ford направи това с пикапа F-150, където цените бяха увеличени с 40 на сто през миналата година.
Нарастващ капацитет
Анализаторите предупреждават, че глобалният пазар на електромобили скоро може да разполага с производствен капацитет, който изпреварва търсенето.
До 2026 г. търсенето на електромобили в Северна Америка ще достигне годишно ниво от около 2,8 млн. броя, прогнозира анализаторът Уорън Браун. Но северноамериканските фабрики за електромобили ще могат да сглобяват повече от 4,5 млн. превозни средства дотогава, поставяйки общата утилизация на капацитета на малко под 60%, добавя той.
В Китай прекратяването на държавните субсидии за покупка на електромобил задълбочава войната за пазарен дял между конкурентите на най-големия автомобилен пазар в света.
„Tesla натиска ядрения бутон, за да отстрани по-слабите играчи с нисък марж от масата" в Китай, изтъква Бил Русо от консултантската фирма Automobility. „Голям пай, по-малко парчета, повече за ядене за тези, които остават“, добавя той.
Стартъпи, като китайския Xpeng, предприеха подобни мерки, като понижиха цените на своите модели в Китай. За разлика от Tesla обаче тези компании не разполагат със същата финансова мощ и отчитат значително по-ниска печалба на превозно средство.
„Надяваме се повече хора да имат достъп до интелигентни превозни средства, след като правим колите си все по-достъпни“, споделят от Xpeng в изявление.
Виетнамският електромобилен концерн Vinfast, създаден само преди няколко години, заяви в четвъртък, че ще използва ценови промоции, за да отвърне на удара на Tesla.
Китайският лидер на електромобилния пазар BYD обяви увеличение на цените от 1 януари, въпреки че Пекин ограничава помощите при покупка.
Досега BYD не е отговорила на последните намаления на цените на Tesla в Китай. Въпреки това, брутните печалби на BYD от 5456 долара на превозно средство му дават повече пространство в ценовата война с други компании като Volkswagen, Toyota и General Motors.
преди 1 година В Китай, най-големия автомобилен пазар в света, "Брадва" няма никакъв шанс. Китайците произвеждат високотехнологични електрокари от висшия клас с много повече екстри, много по-големи батерии, изключителен комфорт и доживотна гаранция. Един простичък пример - "Брадва" няма щора на стъкления си таван. Какво означава тази икономия за горещия Китай през лятото е ясно. Богатите клиенти искат комфорт. отговор Сигнализирай за неуместен коментар