fallback

10% от всички продадени нови автомобили през 2022 г. са били електромобили 

Китай и Европа са двигатели на развитието на електрическите превозни средства, докато САЩ набират скорост

08:48 | 17.01.23 г. 5
Автор - снимка
Създател

Според нови данни и оценки продажбите на електрически превозни средства са преминали крайъгълен камък през миналата година, като за първи път са достигнали около 10% пазарен дял, главно благодарение на силния растеж в Китай и Европа.

Въпреки че електрическите превозни средства все още представляват малка част от продажбите на автомобили в САЩ, техният дял от общия пазар става значителен в Европа и Китай и все повече влияе на съдбата на автомобилния пазар там, тъй като технологията става масова. Ръстът в продажбите на електрически превозни средства също така контрастира с по-широкия автомобилен пазар, който пострада от икономическите опасения, инфлацията и производствените смущения, анализира The Wall Street Journal. 

Според предварителни проучвания на LMC Automotive и EV-Volumes.com - изследователски групи, които следят продажбите на автомобили, в световен мащаб са продадени около 7,8 милиона единици, което представлява увеличение с цели 68% спрямо предходната година.

Ралф Брандщетер, ръководител на бизнеса на Volkswagen AG в Китай, заяви пред журналисти в петък, че електромобилите ще продължат да се развиват бързо и че Китай скоро може да достигне момент, в който продажбите на конвенционални автомобили ще започнат трайно да намаляват, тъй като автомобилите с възможност за включване към електрическата мрежа заемат по-голям пазарен дял.

„През миналата година всеки четвърти автомобил, който продадохме в Китай, беше плъгин, а тази година това ще бъде всеки трети автомобил", казва Брандщетер. „Все още не сме достигнали критичната точка, но очакваме да я достигнем между 2025 и 2030 г.“. 

 

Според LMC Automotive за цялата година изцяло електрическите автомобили са съставлявали 11% от общите продажби на автомобили в Европа и 19% в Китай. В комбинация с хибридните автомобили, които могат да се включват в електрическата мрежа, за да се зарежда батерията, но имат и малък двигател с вътрешно горене, делът на електрическите автомобили, продадени в Европа, е нараснал до 20,3% от общия брой през миналата година, показват данните на EV-Volumes.com.

САЩ изостават от Китай и Европа по отношение на разпространението на електромобилите, но през миналата година автомобилните производители са продали 807 180 изцяло електрически превозни средства в САЩ, като делът на изцяло електрическите превозни средства е нараснал до 5,8% от всички продадени превозни средства спрямо 3,2% година по-рано. Tesla все още е доминиращият производител на електромобили в света, но конвенционалните автомобилни производители съкращават преднината ѝ с пускането на нови електрически модели.

В Германия, най-големия автомобилен пазар в Европа, електрическите превозни средства са съставлявали 25% от производството на нови автомобили през миналата година, показват данни на VDA, германската асоциация на автомобилните производители. През декември в страната са продадени повече електрически автомобили, отколкото конвенционални.

Според данните на LMC продажбите на нови автомобили като цяло са намалели с около 1% до 80,6 млн. автомобила, като ръстът от близо 4% в Китай е компенсирал спада от 8% в САЩ и 7% в Европа, засегната от отслабването на световната икономика, нарастващите разходи за енергия, нарушенията във веригите за доставки и войната в Украйна. 

Bayerische Motoren Werke AG, германският производител на луксозни автомобили, беше един от многото производители, които през миналата година отбелязаха ръст на продажбите на плъгин модели, въпреки че общите продажби спадат. BMW отчете 5% спад в общите продажби на нови автомобили, но продажбите на електрически превозни средства са се увеличили повече от два пъти през миналата година.

„Убедени сме, че ще успеем да повторим този успех и през следващата година, тъй като продължаваме да имаме голям брой поръчки за изцяло електрически модели", заяви този месец ръководителят на продажбите на BMW Питер Нота, коментирайки ръста в продажбите на електрически модели.

 

VW, най-големият производител в Европа по продажби, заяви в четвъртък, че общите продажби на нови автомобили са спаднали със 7% до 8,3 млн. автомобила през миналата година, но продажбите на електромобили са се увеличили с 26% до 572 100 единици. Данните за продажбите обхващат големия брой марки на компанията, включително VW, производителя на спортни автомобили Porsche, марката за луксозни автомобили Audi и марките за леки автомобили Skoda и Seat.

По-голямата част от продажбите на VW на електрически превозни средства са в Европа, но ръстът на продажбите е най-силен в Китай и САЩ, съобщиха от компанията.

В Германия, най-големия автомобилен пазар в Европа, електрическите превозни средства са съставлявали 25% от производството на нови автомобили през миналата година. Снимка: Bloomberg

Другите производители съобщиха за подобно разпределение на силния ръст на продажбите на електромобили - подсилен отчасти от наличието на по-широк набор от модели в допълнение към пазарния лидер Tesla Inc. - и слабите или намаляващи продажби на конвенционални автомобили. Ford Motor Co., Mercedes-Benz Group AG и BMW заявиха, че продажбите им на електрически превозни средства са се увеличили повече от два пъти през 2022 г., докато общите им продажби на автомобили са намалели.

Европейските автомобилни производители съсредоточиха производството и продажбите си на електрически превозни средства върху вътрешните пазари, тъй като се опитват да изпълнят разпоредбите на Европейския съюз за емисиите. През миналата година те започнаха да разширяват по-агресивно бизнеса си с електрически превозни средства и на други големи пазари, особено в Китай и САЩ.

В Китай, на който се падат около две трети от световните продажби на напълно електрически автомобили през миналата година, местните производители печелят позиции пред традиционните западни производители на автомобили и също започват да разширяват дейността си в Европа и САЩ.

В световен мащаб Tesla запази първото място в глобалната класация на производителите по продажби на изцяло електрически автомобили, следвана от китайските производители BYD Co. и SAIC Motor Corp., и марките, принадлежащи към групата VW, показва проучване, публикувано от Щефан Братцел, директор на Центъра за автомобилен мениджмънт, изследователска група за автомобилната индустрия в Германия.

В САЩ Ford е вторият по големина производител на електромобили по продажби, следван от Hyundai Motor Co. и нейния филиал Kia Corp. В същото време General Motors Co. VW и Nissan Motor Co. загубиха пазарни дялове на пазара на електромобилите в САЩ през миналата година.

Макар че електромобилите показват признаци на все по-широко разпространение в световен мащаб, анализаторите предупреждават, че повторението на миналогодишните силни резултати през 2023 г. може да се окаже трудно, тъй като икономическите притеснения тежат на потребителите, а паричните бонуси за електромобили са намалени или напълно премахнати в някои страни. Повишаването на цените на електроенергията в Европа след нападението на Русия над Украйна също намали привлекателността на електромобилите в сравнение с автомобилите, задвижвани с бензин и дизел.

През декември Германия стана свидетел на рязко увеличение на покупките на електромобили в последния момент, тъй като потребителите побързаха да се възползват от държавните стимули, преди те да бъдат намалени през тази година. От 1 януари държавните субсидии за закупуване на електромобил с каталожна цена до 40 хил. евро намаляха на 4500 евро от 6000 евро преди това.

През последните няколко години производителите на автомобили, особено в Европа, изпитват затруднения с намирането на ключови компоненти, като например компютърни чипове, за да поддържат производството в съответствие с търсенето. Това несъответствие между търсенето и предлагането е една от причините автомобилните производители да реализират високи печалби през миналата година въпреки значително по-слабите продажби.

С отслабването на икономиката, намаляването на проблемите по веригата на доставките и изчерпването на субсидиите производителите може да се затруднят да поддържат високите цени на новите автомобили, тъй като ще се борят за потенциално по-малко купувачи. Това може да доведе до низходяща ценова спирала, която потенциално да намали печалбите.

„Търсенето вероятно ще отслабне през следващата година", казва Питър Фюс, анализатор на автомобилната индустрия в Ernst & Young. „Слабата икономика ще накара потребителите на дребно и бизнес потребителите да бъдат по-внимателни. И е възможно предлагането да изпревари търсенето и отново да започнем да виждаме отстъпки“. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:05 | 17.01.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още