През декември Toyota Motor Corp. отбеляза 60-ата годишнина от дейността си в Тайланд с мащабна церемония, проведена в реновиран национален конгресен център. Първият пикап Hilux, версията на Corolla от 1970 г. и други модели на Toyota, произведени в страната, бяха изложени на събитието, на което присъстваха 1500 гости, пише Nikkei Asia Review.
„Бъдещето на Toyota и Тайланд е много светло и тепърва ще става все по-ярко“, заяви тогава президентът на компанията Акио Тойода, докато представяше първия електрически пикап на Toyota за развиващите се пазари, който ще се произвежда в Тайланд.
„Лично аз винаги съм смятал Тайланд за свой „дом далеч от дома“. Ако не трябваше да живея в Япония заради работата си... щях да живея тук!", изтъква внукът на основателя на най-големия автомобилен концерн в света Киичиро Тойода.
Думите на Тойода подчертаха дълбоките връзки между Япония и Тайланд - пазар, който Toyota и някои други големи японски корпорации са започнали да виждат като част от собствения си двор. Никоя друга страна не е инвестирала толкова много в Тайланд. Всъщност корпоративна Япония е наляла толкова много пари в държавата, че е създала водещ регионален център за производство на мотори.
Toyota и компаниите от нейната група осигуряват работа за 275 хил. души в Тайланд. Според някои оценки конгломератът представлява 4% от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната. Като цяло Япония е отговорна за 32% от общите преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) в Тайланд към март 2022 г. - най-големият дял по данни на Японската организация за външна търговия (JETRO).
Но структурните промени в автомобилната индустрия - и в глобалната икономика като цяло - поставят трудни въпроси за отношенията на Япония с Тайланд. По-специално, възходът на Китай и неговите все по-амбициозни производители на електрически превозни средства осигуриха на Япония първия ѝ сериозен съперник в страна, която се определя като „Детройт на Югоизточна Азия“.
Няколко месеца преди посещението на Тойода в Тайланд, китайският производител на електромобили BYD подписа сделка за закупуване на почти един квадратен километър земя в Районг на източното крайбрежие на Тайландския залив. Концернът ще започне да произвежда електрически превозни средства в планираното съоръжение през 2024 г. Продавачът, тайландският разработчик на индустриални имоти WHA, казва, че това е най-голямата трансакция на компанията от 25 години насам.
Сделката вероятно ще направи Китай най-големия инвеститор в Тайланд за 2022 г., детронирайки Япония за първи път от 1994 г., изчислява JETRO.
„Това подчертава тяхната амбиция“, коментира Дейвид Нардоун, главен изпълнителен директор на отдела за индустриално развитие в WHA. „Китайците са най-агресивният [инвеститор] и идват от пазар, който отчита най-големите обеми на продажби на електромобили в света“, добавя той.
Електромобилите все още представляват по-малко от 1% от продажбите на нови автомобили в Тайланд, но в този малък сегмент китайските марки доминират. Great Wall Motor, която придоби фабрика на General Motors в Районг през 2020 г., държи 45% от сегмента през първите девет месеца на 2022 г. със своя евтин субкомпактен модел Good Cat. Китайската SAIC Motor следва на второ място с 24% благодарение на популярната си британска марка MG.
През септември 2022 г. тайванската компания Foxconn обяви оферта за производство на електромобили в Тайланд с хоризонт от 2024 г.
Китайските производители на автомобили са мотивирани отчасти от необходимостта да заобиколят търговските ограничения на САЩ на фона на икономическото разделение на САЩ и Китай.
Общо 40% от клиентите на WHA за последните три години са от Китай и Тайван.