Тайланд също така предлага добре развита верига на доставки, в която новодошлите могат лесно да се включат. „Всички, които идват, искат да използват тайландските доставчици на метални части, седалки, интериорни системи, пластмаси“, изтъква Нардоун, добавяйки: "Китайците използват същите доставчици, които работят с японците. Те могат да бъдат японски доставчици, европейски или американски".
Тайланд със сигурност приветства китайските инвестиции. Премиерът Прают Чан-оча, армейски генерал, който ръководи преврата през 2014 г., иска да покаже, че тайландската икономика се модернизира преди парламентарните избори, насрочени за май. През 2020 г. страната обяви план електромобилите да съставляват 30% от автомобилното ѝ производство до 2030 г.
Тайланд също е наясно със заплахите от регионалните съперници. Страната има по-голям запас от ПЧИ от Индонезия или Виетнам, но по отношение на новите инвестиции Тайланд бива изпреварен от своите съседи от 2014 г. насам.
Освен това Тайланд е изправен пред неблагоприятно демографско положение. Страната има 71 млн. жители срещу 97 млн. във Виетнам и 273 млн. в Индонезия. Населението на Тайланд също е най-застаряващото в Югоизточна Азия след това на Сингапур и се очаква ситуацията да остане непроменена. Без ново предлагане на свежа работна ръка и по-голям пазарен мащаб, позицията на Тайланд в региона може да бъде застрашена, предупреждават някои експерти.
Япония доминира в Тайланд при общите продажби на автомобили, но изостава при електромобилите от Китай. Източник: Nikkei
Но това не изглежда да възпира двете най-големи икономики в Азия да наливат пари в страната, особено в автомобилния ѝ сектор.
„Конкуренцията между японци и китайци вероятно ще стане по-интензивна, тъй като китайските производители изместват производството си в Тайланд, за да заобиколят икономическото разцепление [между САЩ и Китай]“, прогнозира Хаджиме Ямамото, автомобилен анализатор в Nomura Research Institute.
През ноември Sony разкри план за разширяване на производството в завод за чипове на север от Банкок със 70% и увеличаване на броя на служителите до 3000 от 1000 в момента до фискалната 2024 г. Заводът произвежда сензори за изображения, използвани в системи за автономно шофиране.
Междувременно Honda Motor Co. обяви през ноември, че планира да започне масово производство на изцяло електрически SUV в Тайланд през 2023 г. Тя произвежда автомобили и мотоциклети в страната, както и в Индонезия и Индия, но има съоръжения за научноизследователска и развойна дейност само в Тайланд.
Тайланд надминава Виетнам и Индонезия по размер на преките чуждестранни инвестиции. Източник: Nikkei
Засега Honda очаква постепенно да увеличава производствения капацитет за електромобили. Компанията не може да направи голяма инвестиция, освен ако не е сигурна, че ще има достатъчно възвръщаемост, изтъква представител на Honda.
Трябва да се обърна внимание и на ценовото съотношение.
Електромобилите на Toyota, BMW, Volvo и Tesla струват повече от 1 млн. бата (29 хил. долара) в Тайланд - колкото апартамент в някои части на страната. Зарядните устройства за електромобили са малко на брой извън Банкок и много хора все още карат дизелови пикапи, за да превозват хора и добитък.
Автомобилният анализатор Ямамото казва, че японските автопроизводители не са склонни да действат прибързано. „Ерата на електромобилите ще дойде“, изтъква той, добавяйки: „Надеждата им (на японските компании – бел. ред.) е, че ще има достатъчен преходен период, за да натрупат пари за нови инвестиции“.
Но други казват, че няма време за отлагане.
„Важно е да предприемете първата крачка“, посочва Стенли Канг, бивш председател на Обединените чуждестранни търговски камари в Тайланд, който ръководи бизнес за зареждане на батерии за електромобили. Като пример той посочва индустрията на смартфоните. „Днес виждаме само Apple, Huawei и Samsung – никакви други марки не могат да продават“, изтъква той. „Ето защо казвам, че всеки, който влезе на пазара по-рано, може да си осигури по-добър имидж на марката и пазарен дял“, добавя Канг.