При средно 8,5% автомобилните концерни наскоро записаха рекорден марж на оперативната печалба. На фона на недостига на компоненти, суровини и чипове, предизвикан от коронавируса, компаниите се бяха фокусирали върху моделите, предлагащи по-добра рентабилност, прокарвайки политика на по-високи цени навсякъде, пише Automobilwoche.
Но сега концерните навлизат в по-мрачни времена, предупреждава нов анализ на консултантската фирма Bain & Company.
От една страна, ситуацията с доставките на полупроводници се подобрява, от друга обаче, цялостната икономическа конюнктура се влошава значително. В резултат на това ще се установи хищническа конкуренция и цените отново ще паднат поради мерките за насърчаване на продажбите, а разходите ще се увеличат поради инфлацията, изтъква Bain. На този фон маржът ще спадне през следващите две години - в най-вероятния случай - така наречения ураганен сценарий - до 4-6% средно за производителите.
Концерните, фокусирани върху масовия пазар, са най-потърпевши
„Измерени спрямо рекордното ниво, постигнато наскоро, средните маржове на производителите на автомобили всъщност биха могли да спаднат наполовина“, обяснява Клаус Щрикер, партньор на Bain и съръководител на отдела за автомобили и мобилност. „По-конкретно, масовите производители ще пострадат от факта, че клиентите им няма да са склонни да купуват нови автомобили поради забавянето на икономиката“, добавя той.
Ситуацията при доставчиците на компоненти е различна. От две години индустрията се бори с намаляващата рентабилност. През първите три тримесечия на 2022 г. техният среден марж падна до едва около 4,5%. До избухването на пандемията от коронавирус в началото на 2020 г. маржът достигна средно 1-2 процентни пункта над този на автоконцерните до 8%, изчислява Bain. Изключение правят годините на финансовата криза – 2008-2009 г.
Огромен натиск при доставчиците
„Тежестта върху автомобилните доставчици е огромна“, обяснява Доминик Фукар, партньор на Bain и експерт по въпросите за автомобилната индустрия. „В допълнение към последствията от коронавирусната пандемия, много компании страдат от нарушените вериги на доставки, структурния недостиг на полупроводници и рязкото покачване на разходите за суровини, енергия и персонал, особено в резултат на войната в Украйна“, добавя той.
Някои компании вече участват в широкообхватни програми за ефективност и трансформация. „Но мнозина все още имат какво да наваксват“, изтъква Фукар.