Медта, друг метал, използван в електромобилите, също привлича внимание. Hindalco Industries Ltd., най-големият производител на мед в Индия, изчислява, че търсенето вероятно ще се удвои повече от два пъти през следващите 10 години – особено чувствителна динамика предвид нарастващата зависимост на страната от вноса на метала.
Индия се превърна в нетен вносител на мед след затварянето на завода на Vedanta Ltd., с производствен капацитет от 400 000 тона годишно, през 2018 г., което намали производството на страната с около 40%. За да обърне тази тенденция, милиардерът Гаутам Адани – най-богатият човек в Азия и един от главните съперници на Амбани – изгражда рафинерия за мед с капацитет от 500 000 тона годишно в Западна Индия. Неговата компания Adani Enterprises иска да започне производство до първата половина на 2024 г.
Вносът на мед в Индия нараства през последните десетилетия. Източник: Bloomberg
Литият и медта не са единствените метали, които са в недостиг. В Индия също липсват никел, кобалтова руда, графит и манган. За да отговори на прогнозираното вътрешно търсене от 200 гигаватчаса за литиево-йонни батерии до 2030 г., Индия ще се нуждае от около 35 000 тона никелов сулфат и 11 000 тона както манганов сулфат, така и кобалтов сулфат, изчислява Crisil.
Глобалното търсене на най-чистата форма на никел ще се увеличи до 1,34 млн. тона до 2030 г. от 100 000 тона през 2019 г., според прогнози на BloombergNEF.
„Въпреки че Индия разполага с богати ресурси на манган и графит, производството все още не е достигнало мащаб“, изтъква Комал Кариер, анализатор в BloombergNEF. „Тя остава пазар, зависим от вноса, и е малко вероятно това да се промени през следващото десетилетие“, добавя той.
Това означава, че производството на литиево-йонни батерии няма да бъде евтино, което възпрепятства плановете на Индия да разработи по-достъпни електромобили, които ще могат да се продават на вътрешния пазар и да се изнасят в страни с по-ниски доходи.
Въпреки популярността на Tesla Inc., която ежедневно се появява в заглавията на медиите, анализаторите подчертават, че зеленият прехода все още се намира в начален стадий и преднината на Китай не означава, че нещата ще се задържат такива и в бъдеще.
Страните по света вече разработват алтернативи на литиево-йонните батерии. С нарастването на цените на суровините интересът към потенциала на натриево-йонните батерии също се увеличава.
Материалите, необходими за направата на натриево-йонните клетки, са изобилни и евтини, въпреки че технологията все още не е съпоставима с литиево-йонните аналози за съхранение на енергия, ключовият показател за производителност на батерията.
Reliance, по-специално, настоява да замени лития с натрий, чиито производствени разходи са подобни на тази при традиционните оловно-киселинни батерии. В края на 2021 г. компанията на Амбани похарчи 122 млн. долара, за да придобие Faradion Ltd., британска фирма за технологии за натриево-йонни батерии, която твърди, че вече е стартирала търговско доставки.