IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Стремежите на Индия за водеща роля при батериите се сблъскват с редица проблеми

Недостигът на някои важни за индустрията суровини създават сериозни пречки пред амбициите на правителството на Нарендра Моди

09:37 | 22.01.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Докато светът се опитва да премахне зависимостта си от Китай по отношение на ключови суровини за батерии, Индия предприема смели стъпки, за да се позиционира като алтернатива на Пекин във веригата на доставки на електрически превозни средства, пише Bloomberg.

Правителството на Индия обяви стимули за поне 3,4 млрд. долара, за да ускори приемането на електромобили, тъй като премиерът Нарендра Моди се ангажира страната да постигне въглероден неутралитет до 2070 г.

Идеята е, че производството на най-скъпия компонент в електрическото превозно средство – батерията – на местно ниво ще направи крайния продукт по-достъпен за масовия пазар и ще превърне страната в потенциален износител, който ще може да се възползва от нарастващото глобално търсене.

Инициативите събудиха интереса на милиардери като Мукеш Амбани, чиято група, Reliance Industries Ltd., изгражда съоръжение за батерии за електромобили като част от по-мащабен фокус върху чистата енергия в размер на 76 млрд. долара. Reliance е сред три компании, включително производителя на скутери Ola Electric Mobility Pvt. и металообработващия концерн Rajesh Exports Ltd., които ще получат стимули по програма на стойност 2,3 млрд. долара за подпомагане на разработването и производството на батерийни клетки.

Чуждестранните автомобилни производители също се борят за присъствие в тази оформяща се индустрия и за дял от четвъртия по големина автомобилен пазар в света. В сряда президентът на Suzuki Motor Corp. Тошихиро Сузуки каза, че компанията планира да инвестира 100 млрд. рупии в производството на електромобили и батерии в Индия.

С планираните производствени съоръжения Индия може да си изгради ролята на износител на литиево-йонни клетки за европейските и американските пазари, смята Рахул Притиани, директор по въпросите за енергията, устойчивостта и стоките в Crisil Ltd., местното звено на S&P Global. „Но за това Индия трябва да осигури стабилни вериги на доставки заедно с възможности за рециклиране“, добавя той.

И в това се крие най-голямото предизвикателство пред амбициите на Индия за електрическата мобилност. Страната разполага само с малка част от суровините, необходими за задоволяване на вътрешното търсене на литиево-йонни батерии – според прогнозите на Crisil то ще нарасне 100-кратно до 2030 г. – да не говорим за производство в световен мащаб.

Тъй като светът се дистанцира от двигателите с вътрешно горене, търсенето на литий, никел, кобалт и други метали, които се използват в литиево-йонните батерии, нараства рязко. BloombergNEF изчислява, че глобалният апетит за металите, използвани в батериите от следващо поколение, се е увеличил с 50% само през миналата година и ще нарасне почти четворно до края на десетилетието. Доставките намаляват и това вече води до увеличаване на разходите.

„Бариерите за навлизане (в индустрията) са доста високи“, изтъква Джасмийт Сингх Калси, директор в Manikaran Power Ltd., която създава първата литиева рафинерия в Индия и проучва активи от никел, кобалт и мед отвъд граница.

Ако през 2019 г. Manikaran можеше да купи сподумен, източник на литий, за 500 долара на тон, сега цените са около 5000 долара за тон.

Доминирането на Китай при доставките на литий се простира през цялата верига на доставки - нейните компании вече притежават споразумения с големи страни-производителки на литий и имат преднина в преработката на суровината, както и в производството на самите клетките и батериите.

Индия трябва да извърви дълъг път, за да навакса изоставането, а също така е и изправена пред конкуренция в лицето на други страни, включително САЩ, които се стремят да разширят местното производство на батерии в опит да прекъснат влиянието на Китай на пазара.

Индийските компании водят търговски преговори за закупуване на суровини от страни като Австралия, източникът на приблизително половината от световния износ на литий. Подкрепяната от държавата Coal India Ltd., най-голямата миннодобивна компания в страната, заяви, че планира да добива метали и минерали, използвани в батериите, въпреки че засяга няма много подробности по темата. Индия обяви, че е открила малко находище на литий близо до Карнатака през 2021 г. и планира да стартира работа в обекта чрез чуждестранни подизпълнители.

Последна актуализация: 10:39 | 22.01.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още