Малките и микро автомобили биха могли да облекчат графския трафик и да намалят негативното въздействие на транспорта върху климата. Някои автопроизводители остават верни към сегмента, докато други залагат на по-печеливши модели.
Германската индустрия също вижда реални възможности пред малките и мини автомобили, особено по отношение на тези с електрическо задвижване, пише Automobilwoche.
Пазарните експерти обаче предупреждават за отлива на търсене в този сегмент, като причините и възможните последиците от това са многобройни.
Състоянието на пазара в края на 2022 г.
В Германия, според данни на Федералната служба за автомобилния транспорт, новите регистрации през декември са намалели само при малките автомобили. Регистрациите в този сегмент се свиват с 4,1 на сто спрямо същия месец на миналата година. Делът на малките автомобили се понижава до 9,% като най-популярен сред моделите е Opel Corsa.
При мини автомобилите води Fiat 500, като общите продажби нарастват с 15,7%, въпреки че делът им пада до едва 7,1 на сто.
Ако се разглеждат общо сегментите на малките и мини автомобилите, дългосрочната тенденция става ясна: между 2012 г. и 2022 г. общият им дял е спаднал от почти 24 до малко над 18 на сто, както наскоро съобщи Handelsblatt. Все пак индустриалната асоциация VDA оценява ситуацията положително. През изминалата година в страната са регистрирани над 420 000 такива превозни средства, като почти една трета от тях са с електрическо задвижване.
Едно заключение на автомобилното лоби: „В Германия делът на малките и мини автомобилите е особено висок при изцяло електрическите коли“. Откакто електрическата мобилност набра скорост, също благодарение на държавните субсидии, малките, значението на компактните превозни средства нарасна. Въпреки това, трябва да се направи сравнение с другите сегменти като SUV, офроуд и спортните автомобили.
Големите модели носят по-голяма печалба
Автопроизводителите могат да генерират добра печалба от малките коли, само ако отчетата големи продажби. Но през последните години тези обеми се понижават. В случая с марката Mini, в рамките на едно десетилетие продажбите ѝ паднаха наполовина в Германия. Автомобили като Ford Ka, Opel Adam и Citroen C1 бяха спрени от производство и продажба.
Освен моделите на VW, всички други мини автомобили се внасят в Германия от марки като Fiat, Renault, Hyundai/Kia, Toyota или Suzuki. Съвсем наскоро бяха спрени поръчките на конвенционалния VW Up. На сайта на марката остана единствено версията с електрическо задвижване.
Ситуацията вероятно ще бъде "подобна на миналата година", изтъква компанията от Волфсбург.
В рамките на BMW компактният i3 дебютира през 2013 г., но напоследък се сблъсква със слабо търсене. Едва в началото на 2020 г. групата пусна електрически модел на Mini, а преди няколко месеца и малкия SUV iX1.
Главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео не възнамерява да обнови Twingo с нов вид задвижване, а Ford спира производството на Fiesta в Кьолн.
„SUV-изацията е налице в целия свят“, коментира Щефан Брацел от Центъра за автомобилен мениджмънт в Бергиш Гладбах. „В луксозния клас тенденцията в продажбите остава ясна – пазарните дялове вероятно ще продължат да се изместват отдолу нагоре“, добавя той.
Огромното увеличение на цените на енергията и суровините от началото на войната в Украйна и на редица компоненти след края на пандемията оказаха значително влияние върху разместванията при сегментите.
„Обичайните увеличения на цените от производителите напоследък се извършват на по-кратки интервали и в по-големи размер“, посочва Бенедикт Майер от Института за протичване на автомобилната индустрия в Гайслинген. По-слабото предлагане увеличава разходите за базовите модели. Малките коли са насочени към домакинствата с по-ниски доходи или за компании, предлагащи различни видове доставки по домовете. Индустрията, от друга страна, често и охотно пренасочва наличните чипове за своите големи автомобили.
VDA очаква големи предизвикателства при електрониката. „Затова може да има удължаване на сроковете за доставка на отделни модели“, изтъква асоциацията.
Според Майер, обаче, засега не трябва да се очаква значително облекчаване на недостига на ключови ресурси за батерии като литий и кобалт. „Относителната стойност на батерията в малките коли има по-голямо влияние върху крайната цена, отколкото в луксозния клас“, смята той.
Малките коли и климатът
По-икономичните двигатели с вътрешно горене отделят по-малко въглеродни емисии. В случая с малки електрически модели, по-ниската консумация на енергия също облекчава климатичния натиск. Предпоставката е батерията да е заредена със зелено електричество - и с разширяването на дела на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) защитниците на климата призовават германското правителство да ускори прехода. По време на кризата с чиповете мнозина разкритикуваха индустрията, че малките електрически коли имат редица недостатъци в сравнение с големите. Дори иначе скептично настроената организация за защита на околната среда „Грийнпийс“ похвали плановете на Volkswagen да разшири своето електрическо семейство ID към по-ниските сегменти.
Плановете на ЕС за стандарт Евро 7
От друга страна, компаниите подчертават, че по-строгият стандарт за емисиите, отделяни от коли с двигатели с вътрешно горене, Евро 7, ще увеличи разходите особено за компактните модели и ще ги направи по-малко привлекателни. „Увеличението на цените в резултат на призива за по-нататъшно развитие ще засегне по-специално малките автомобили“, предупреждава VDA.