Малките и микро автомобили биха могли да облекчат графския трафик и да намалят негативното въздействие на транспорта върху климата. Някои автопроизводители остават верни към сегмента, докато други залагат на по-печеливши модели.
Германската индустрия също вижда реални възможности пред малките и мини автомобили, особено по отношение на тези с електрическо задвижване, пише Automobilwoche.
Пазарните експерти обаче предупреждават за отлива на търсене в този сегмент, като причините и възможните последиците от това са многобройни.
Състоянието на пазара в края на 2022 г.
В Германия, според данни на Федералната служба за автомобилния транспорт, новите регистрации през декември са намалели само при малките автомобили. Регистрациите в този сегмент се свиват с 4,1 на сто спрямо същия месец на миналата година. Делът на малките автомобили се понижава до 9,% като най-популярен сред моделите е Opel Corsa.
При мини автомобилите води Fiat 500, като общите продажби нарастват с 15,7%, въпреки че делът им пада до едва 7,1 на сто.
Ако се разглеждат общо сегментите на малките и мини автомобилите, дългосрочната тенденция става ясна: между 2012 г. и 2022 г. общият им дял е спаднал от почти 24 до малко над 18 на сто, както наскоро съобщи Handelsblatt. Все пак индустриалната асоциация VDA оценява ситуацията положително. През изминалата година в страната са регистрирани над 420 000 такива превозни средства, като почти една трета от тях са с електрическо задвижване.
Едно заключение на автомобилното лоби: „В Германия делът на малките и мини автомобилите е особено висок при изцяло електрическите коли“. Откакто електрическата мобилност набра скорост, също благодарение на държавните субсидии, малките, значението на компактните превозни средства нарасна. Въпреки това, трябва да се направи сравнение с другите сегменти като SUV, офроуд и спортните автомобили.
Големите модели носят по-голяма печалба
Автопроизводителите могат да генерират добра печалба от малките коли, само ако отчетата големи продажби. Но през последните години тези обеми се понижават. В случая с марката Mini, в рамките на едно десетилетие продажбите ѝ паднаха наполовина в Германия. Автомобили като Ford Ka, Opel Adam и Citroen C1 бяха спрени от производство и продажба.
Освен моделите на VW, всички други мини автомобили се внасят в Германия от марки като Fiat, Renault, Hyundai/Kia, Toyota или Suzuki. Съвсем наскоро бяха спрени поръчките на конвенционалния VW Up. На сайта на марката остана единствено версията с електрическо задвижване.
Ситуацията вероятно ще бъде "подобна на миналата година", изтъква компанията от Волфсбург.
В рамките на BMW компактният i3 дебютира през 2013 г., но напоследък се сблъсква със слабо търсене. Едва в началото на 2020 г. групата пусна електрически модел на Mini, а преди няколко месеца и малкия SUV iX1.
Главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео не възнамерява да обнови Twingo с нов вид задвижване, а Ford спира производството на Fiesta в Кьолн.
„SUV-изацията е налице в целия свят“, коментира Щефан Брацел от Центъра за автомобилен мениджмънт в Бергиш Гладбах. „В луксозния клас тенденцията в продажбите остава ясна – пазарните дялове вероятно ще продължат да се изместват отдолу нагоре“, добавя той.
Огромното увеличение на цените на енергията и суровините от началото на войната в Украйна и на редица компоненти след края на пандемията оказаха значително влияние върху разместванията при сегментите.
„Обичайните увеличения на цените от производителите напоследък се извършват на по-кратки интервали и в по-големи размер“, посочва Бенедикт Майер от Института за протичване на автомобилната индустрия в Гайслинген. По-слабото предлагане увеличава разходите за базовите модели. Малките коли са насочени към домакинствата с по-ниски доходи или за компании, предлагащи различни видове доставки по домовете. Индустрията, от друга страна, често и охотно пренасочва наличните чипове за своите големи автомобили.
VDA очаква големи предизвикателства при електрониката. „Затова може да има удължаване на сроковете за доставка на отделни модели“, изтъква асоциацията.
Според Майер, обаче, засега не трябва да се очаква значително облекчаване на недостига на ключови ресурси за батерии като литий и кобалт. „Относителната стойност на батерията в малките коли има по-голямо влияние върху крайната цена, отколкото в луксозния клас“, смята той.
Малките коли и климатът
По-икономичните двигатели с вътрешно горене отделят по-малко въглеродни емисии. В случая с малки електрически модели, по-ниската консумация на енергия също облекчава климатичния натиск. Предпоставката е батерията да е заредена със зелено електричество - и с разширяването на дела на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) защитниците на климата призовават германското правителство да ускори прехода. По време на кризата с чиповете мнозина разкритикуваха индустрията, че малките електрически коли имат редица недостатъци в сравнение с големите. Дори иначе скептично настроената организация за защита на околната среда „Грийнпийс“ похвали плановете на Volkswagen да разшири своето електрическо семейство ID към по-ниските сегменти.
Плановете на ЕС за стандарт Евро 7
От друга страна, компаниите подчертават, че по-строгият стандарт за емисиите, отделяни от коли с двигатели с вътрешно горене, Евро 7, ще увеличи разходите особено за компактните модели и ще ги направи по-малко привлекателни. „Увеличението на цените в резултат на призива за по-нататъшно развитие ще засегне по-специално малките автомобили“, предупреждава VDA.
преди 1 година До: wart... за начало , преди да правиш гадания по карти , не е зле да си купиш кола ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Няма проблеми Европейският пазар ще бъде съвсем различен след 5-10 години когато ще преобладават Японски, Корейски и Китайски особено електрическите леки автомобили . Европейските ми се струва ще загубят пазара която държаха повече от 90 години. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka007... Та , цената е сложно нещо , и винаги е била на кантар за малолитражките , щото не можеш да сваляш постоянно цената и да задъжаш нивото на качеството. И концерните трябва да преценяват , имидж граден с десетилетия или ефффтини малолитражки за без пари от които не печелят и губят престиж ... А м/у другото в момента знаеш ли колко излиза една обикновена баня да подредиш ?! Душ кабина + вана + тоалетна чиния + биде + умивалник + отопление и вентилация + фаянса ... без да се напъваме отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: evlogi... Има вторичен пазар на автомобили за хората със скромни доходи . Да поясня , вторичен пазар е автомобил от първи собственик на 5 или на до 8 години . А има и третичен пазар , на автомобили , обикновено над 10г и от втори или трети собственик , който пазар е най-масовият у нас ... Освен това в цената на един автомобил се включва и годините сервизна поддръжка от производителя , в които той гарантира наличност на части на склад ... :))) ... Много дълга тема е ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: evlogi... Напротив , става дума ... Ти сега чак през колите ли разбираш за какво иде реч чрез инфлационотo наместване на продуктите ... ?! ... Малките коли отдавна не са малки и отдавна не са само двигател + седалки = градско каране ... Сравни една фиеста mk.1(1976) с една фиеста mk.7(2022) ... :))) ... Неща , които смяташ за даденост в момента в оборудването са стандарт от ниското ниво ... Това са технологии и струват пари ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka007 В статията изобщо не става дума за малките електрически коли.Ясно е,цена 78 к е абсурдна за пежо 208...Става дума за прекратяването на производството на малките двг автомобили, които бяха в ценовият клас от порядъка на 30-40 хил.лв. Както са тръгнали нещата скоро потребителите в Европа с по-скромни финансови възможности въобще няма да могат да си позволяват нови автомобили.Поне не и европейски. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: doba... и виетнамците и чайниците не внасят в ЕС малък клас коли ... :))) ... Ние сме богат и платежоспособен пазар ... значи една малка електричка , например peugeоt 208e с максималното оборудване е 78хил ... a tesla model 3 RWD - най-ефффтината модификация , е 43900 евра / 86хил лв ... разликата в парите е минимална , под 10 бона , а се качваш на коренно различен клас кола ... затова не се търсят ниският клас коли ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Хех, това ли им е екологията - производството на гигантски SUV. Смех... Надявям се Китай/Виетнам да компенсират :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар