Борба за суверенитета над екраните в колата
Той обича колите, но преживяванията по време на дълги пътувания са отрезвяващи, казва Джийн Чо. Мениджърът от автомобилното подразделение на корейския технологичен производител LG представи Cockpit Computer - нова система, която може да се използва, за да се провери от автомобила дали фурната вкъщи е все още включена или да се направи спешно обаждане.
Но това трябва да са само първите функции. „Ще разширим системата значително", обяви Чо.
Samsung вече бе направил крачка напред със своята система Harman Ready Care, която беше представена малко след това. „Оценяваме редица различни източници на данни", казва мениджърът Маркус Футерлиб. Системата може не само да анализира данни от автомобила, но и да ги комбинира с други устройства.
Като пример Футерлиб посочва сценарий, при който не само камера в автомобила, но и свързан смартчасовник се използва за измерване на това дали водачът се уморява зад волана. Ако наистина е така – той може да бъде целенасочено предупреден.
Целта е да се поеме контрола над екраните в автомобила. Apple с Carplay и Google с Android Auto също искат да направят това. Производителите на автомобили като Volkswagen, Daimler и BMW реагират със собствени подобрени системи.
Конкуренцията обаче се засилва. В САЩ много купувачи вече изискват поддръжка на системите на Apple и Google, когато купуват автомобил, защото искат да свързват смартфоните си с автомобила без никакви проблеми.
Една от причините, поради които много клиенти предпочитат системата на Google пред бордовите компютри на производителите на автомобили, е високото качество на услугата Google Maps. Германските производители на автомобили искат да наваксат изоставането си в това направление. Ако помните - през 2015 г. те купиха картографската услуга Here от Nokia.
На изложението CES Here обяви новата технология UniMap, която в бъдеще ще направи възможно актуализирането на картите в рамките на часове или минути, така че те да са винаги актуални. За тази цел се оценяват изображения от камери на превозни средства, радарни сензори, както и въздушни снимки.
Електрическата мобилност печели надпреварата
Въпросът за задвижването на бъдещето бе решен на CES - то е изцяло електрическо. Хибридните автомобили вече не играят роля. Volkswagen например представя своя нов ID.7, изцяло електрическият наследник на Passat, в собствен павилион. Той все още е покрит с голяма площ фолио, а окончателният проект ще бъде представен едва през пролетта. Но автомобилът изглежда с приятен дизайн. Оливер Ципсе представя BMW I Vision Dee. Снимка: Bridget Bennett/Bloomberg
Мениджърът на марката VW Томас Шефер не пожела да назове начална цена, но в разговор подчертава големия пробег. „С пробег до 700 км ID.7 е идеален за пътуващи по работа или за семейства, например“. Продажбите на автомобила, който ще се произвежда в Емден и Китай, са планирани да започнат в Народната република през лятото, в Европа - през есента, а в САЩ - в началото на 2024 г.
Освен това, казва Шефер, се подготвя създаването на малки електрически превозни средства в Испания. Имената все още не са определени; едно от възможните имена е ID.2. Класическият Golf, от друга страна, няма да бъде премахнат. „Ще трябва да решим как да продължим с нашия VW Golf едва след 2025 г. Едно е ясно: ще пренесем тази икона в електрическия свят - най-късно до началото на 2030 г.", обяснява Шефер.
Няма връщане назад: „Бъдещето е електрическо", смята той. А отложеният автомобил на бъдещето Trinity? „Развитието на Trinity продължава“. През около 2028 г. може да се появи изцяло електрическата надежда на VW. Според Шефер луксозната стратегия на конкурентите от Mercedes-Benz и BMW е възможност и за VW: „Това играе в наша полза. Volkswagen остава марката с широка продуктова гама за всеки бюджет“.
Според него значението на CES за автомобилната индустрия продължава да нараства и тази година. „За нас е важно да сме тук. Като технологично изложение CES е водещият корпоративен панаир на бъдещето“, убеден е той.