В средносрочен план автономното шофиране остава възможност
Важна тема за бъдещето е автономното шофиране. 2022 г. беше година на сътресения. Затварянето на Argo AI от Ford и VW погреба основен играч. През това десетилетие Ford планира да съсредоточи усилията си за разработване на системи за подпомагане на водача (наречени нива 2 и 3), а не на напълно автономни автомобили (ниво 4).
300-400 млрд. долара |
ще достигне пазарът на автономните автомобили през 2035 г. според McKinsey |
Много големи производители на автомобили са разочаровани от темповете на развитие. Но на CES никой играч не пожела да отпише темата. „Разработките поглъщат много пари, които Ford например би предпочел да инвестира в преминаването към електрическата мобилност", обяснява главният анализатор на Guidehouse Сам Абуелсамид. „Но технологията предлага огромен потенциал за приходи за тези, които я овладеят“.
Консултантската компания McKinsey например смята, че по-нататъшното развитие на усъвършенстваните системи за подпомагане на водача до автономно шофиране ще бъде „значителен източник на приходи за автомобилната индустрия" в бъдеще. Очаква се пазарът да нараства с 15 до 20% годишно, от около 50 млрд. долара днес до 300-400 млрд. долара през 2035 г. „Функциите от ниво 4, т.е. шофирането без шофьор при определени условия, ще носят по-голямата част от приходите", казва McKinsey.
Сред германските производители особено напред е Mercedes-Benz. Още през следващите седмици компанията от Щутгарт очаква нейният автопилот да бъде одобрен за ниво 3 в първия щат на САЩ, което ще позволи на шофьорите на S-класата да гледат видеоклипове или да редактират имейли по време на шофиране. По този начин Mercedes ще бъде първият производител, който ще получи одобрение от САЩ.
„Автономното шофиране наближава", казва Майк Мансуети, ръководител на Bosch за Северна Америка. „През това десетилетие фокусът е върху подобренията в помощ на водача, комфорта и безопасността, за които клиентите искат да плащат“. Автономният шатъл на ZF. Снимка: ZF
ZF от Фридрихсхафен и американският доставчик Beep също представят новото поколение на своя шатъл. В бъдеще електрическите микробуси ще се използват предимно в местния транспорт и в обособени зони, като например националните паркове. Досега Beep разчиташе на автомобили от Benteler. В бъдеще компанията също планира да разчита на автобуси ZF, обяснява шефът на Beep Джо Мойе.
Шатълите предлагат място за до 22 пътници и се движат първоначално с 40, а по-късно с 80 километра в час. Автобусите са оборудвани с най-съвременни сензорни технологии, състоящи се от лидар, радар, камера и системи за откриване на шум. Т. нар. Virtual Driver - софтуерът за автономно шофиране на ZF - обработва информацията.
Новият микробус допълва вече създадената автономна совалка на ZF, която се използва основно в обособени ленти на шосетата. „Новият модел ще се използва предимно в градска среда и в смесен трафик", обяснява Торстен Голевски, ръководител на отдела за автономно шофиране в ZF.