Сцената в изложбения център в Лас Вегас е затъмнена. Изведнъж светват два прожектора. Малко по-късно към публиката на водещото технологично изложение CES се насочва автомобил. Afeela - така Sony нарича прототипа, с който японската технологична компания иска да навлезе в автомобилната индустрия.
„Това е само началото", обяви Ясухиде Мизуно в сряда, цитиран от германския Handelsblatt. Той ръководи съвместното предприятие на Sony с производителя на автомобили Honda. Заедно компаниите искат да разработят самоуправляващ се електрически автомобил. Предварителните поръчки ще могат да се правят през първата половина на 2025 г., а първите автомобили ще бъдат доставени през пролетта на 2026 г.
Sony и Honda са си осигурили допълнителни партньори за амбициозния проект. Компанията за чипове Qualcomm предоставя полупроводниците за автомобила. „Радваме се, че можем да помогнем на проекта", заяви главният изпълнителен директор на Qualcomm Кристиано Амон. Очаква се разработчикът на игри Epic, който е известен с хитове като Fortnite, да осигури забавленията по време на пътуванията.
Samsung, Sony и BMW се борят на CES за автомобила на бъдещето
Сътрудничеството между японския технологичен гигант и производителя на автомобили е сигнал. А търговският панаир CES показва: технологичните корпорации навлизат на шеста предавка в автомобилния сектор.
Но в същото време представеният от Sony автомобил показва, че това не е възможно без партньорства. „Sony умишлено привлече партньор от автомобилната индустрия. Honda разполага със сервизна мрежа и пазарен опит, които липсват на Sony", казва Щефан Дурах, ръководител на отдела за разработка на потребителски интерфейс и потребителско изживяване на „Новия клас" - предстоящото поколение автомобили на BMW.
В момента новите марки автомобили растат като гъби
„Технологичните гиганти се насочиха към автомобилния сектор. Но техните пълни обещания не се сбъднаха", казва той. Например, технологичните корпорации отдавна се подиграват за „софтуерната зоологическа градина" на производителите на автомобили. „Междувременно те осъзнаха колко сложен е автомобилният продукт“. Peugeot Inception Concept. Снимка: Bridget Bennett/Bloomberg
Новите предложения, като например Google Automotive Services, които бяха пуснати с много шум, не са завладели пазара, казва Дурах, но сега са едно от многото решения. Автомобилът на Apple от Купертино все още ще се чака дълго. А дори Tesla, която последователно изгражда собствени архитектури и софтуерни решения, достига своите граници.
„Има ли смисъл да се разработва целият софтуер вътре в компанията? Или да предадете всичко на партньорите? Не мисля, че е така", казва Дурах. „Важното е да има добра комбинация. И да не губим интерфейса с клиентите“. Вземете за пример BMW: мюнхенската компания ще интегрира магазина за приложения на Faurecia в бъдеще. Но: „Ние сами разработваме потребителския интерфейс", казва Дурах. „Автомобилът винаги трябва да изглежда като BMW“.
Според Дюрах е ясно, че през 2023 г. пазарът ще бъде изправен пред големи промени: „В момента новите марки автомобили растат като гъби изпод земята. Но конкуренцията остава жестока". Изграждането на автомобилна марка от нулата може да бъде позволено само на технологични играчи с много дълбоки джобове. И дори тогава често съществува заплаха от разочарование: „Възвръщаемостта в автомобилния бизнес далеч не е толкова лесна, колкото си представят някои в Силициевата долина“.