Решението на Китай да прекрати продължилата повече от десетилетие субсидия за покупка на електрическо превозно средство принуди автопроизводителите, включително Tesla Inc., да засилят отстъпките, за да поддържат нивата на продажбите, докато търсенето намалява на най-големия пазар в света, пише Ройтерс.
Първоначално Пекин планираше постепенно да премахне схемата за подпомагане на производителите на електромобили и доставчиците на батерии до края на 2020 г., но я удължи до края на декември 2022 . в отговор на проблемите, свързани с коронавируса.
Субсидията представлява около 3% до 6% от цената на най-продаваните електрически превозни средства в Китай за миналата година.
Някои производители на електромобили, включително BYD и SAIC-Volkswagen, са повишили цените на някои модели, но са избрали да поемат по-голямата част от разходите за субсидията.
Правителствената субсидия, изплащана на автомобилния производител по време на закупуване на дадено превозно средства, стартира през 2009 г. като впоследствие бива постепенно намалена. Тя е осигурила близо 15 млрд. долара, за насърчаване на покупките на електромобили до 2021 г., според оценка на China Merchants Bank International.
Тъй като някои потребители побързаха да се възползват от субсидията, BYD удвои продажбите си на дребно в Китай през декември спрямо година по-рано, докато продажбите на Tesla в Китай се свиха с 42%.
J.P. Morgan посочва в бележка до клиенти, че очаква „преходен болезнен период“, като през януари и февруари продажбите на електромобили и плъгин хибриди в цяла китайска индустрия ще спаднат между 40% до 60% спрямо нивата в края на 2022 г.
BYD повиши цените на своите най-продавани електромобили, кръстени на китайски династии.
Междувременно Tesla защитава своя пазарен дял в Китай, като предлага Model Y за 288 900 юана (около 42 хил. долара).
Американският концерн предлага още 10 хил. юана в парични стимули и застрахователни отстъпки за купувачите през януари, което означава, че ефективно е намалил цените в Китай с до 12% от началото на септември, когато Model Y се продаваше срещу 316 900 юана.
Купувачите на най-продаваните електрически автомобили на BYD трябва да платят от 2000 юана до 6000 юана повече през януари в зависимост от модела, в сравнение с тези, които са направили поръчки през 2022 г. Това представлява увеличение на цената между 2% и 3%.
Китайската асоциация на производителите на автомобили заяви през декември, че очаква продажбите на електромобили да нараснат с 35% през 2023 г., което представлява една трета от общите продажби на автомобили.
Но Уилям Ли, главен изпълнителен директор на автомобилния производител Nio, смята, че възстановяването на китайския пазар ще започне едва през май.
„Ще отнеме време както за веригата на доставки, така и за потребителското търсене да се възстановят“, посочва Ли пред журналисти миналия месец.