IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Автомобилният пазар в САЩ отчете най-слабата си година от над десетилетие насам

General Motors успя да си върне короната при продажбите, побеждавайки Toyota

15:41 | 05.01.23 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

През 2022  г. автомобилната индустрия в САЩ отчете най-лошата си година по отношение на продажбите от повече от десетилетие, тъй като проблемите с веригата на доставки и ниските нива на инвентар повлияха върху предлагането за много компании, съобщава Wall Street Journal.

С малки изключения автомобилните производители отчетоха спад на продажбите за годината. General Motors Co. беше една от малкото компании, които регистрират увеличение, след като се възстанови от производствените прекъсвания, причинени от недостига на части.

Базираният в Детройт концерн върна короната си при продажбите в САЩ, побеждавайки Toyota Motor Corp., която го надви година по-рано.

В целия отрасъл продажбите в САЩ за 2022 г. достигат 13,7 млн. броя, най-ниските обеми от 2011 г. насам, като спадът на годишна база възлиза на 8%, изчислява консултантската компания Wards Intelligence.

Някои ръководители на концерни посочват, че са окуражени от сравнително силните продажби през четвъртото тримесечие, когато фабричната активност се ускори на фона на засилените доставки на компоненти. Сега обаче някои от тях се притесняват, че проблемите с предлагането от последните няколко години могат да се превърнат в проблем с търсенето, с нарастващи лихвени проценти и инфлационен натиск, които натежават върху способността на потребителите да си позволят нов автомобил.

„Това ще направи нещата много по-предизвикателни през 2023 г.“, изтъква шефът на Hyundai за САЩ Ранди Паркър, имайки предвид нарастващите лихви, след като компанията му отчете лек спад на продажбите за 2022 г. „Все още е налице голямо задържано търсене“, добавя той.

Спадът на продажбите през 2022 г. бележи обрат за сектор, който започна годината с надеждата, че исторически ниските лихвени проценти и краят на недостига на части ще стимулират възстановяването при доставките. Вместо това недостигът продължава да помрачава концерните, които се борят с ниски нива на запаси.

Инвазията на Русия в Украйна, ключов доставчик на авточасти, допълнително задълбочава проблемите.

„Когато започнахме годината, цялата индустрия прогнозираше общи продажби от над 16 млн. броя“, споделя Джак Холис, търговски директор на Toyota за Северна Америка.

Компаниите бързо се отказаха от своите прогнози, тъй като фабриките им бяха принудени да понижат или преустановят дейност.

„Не всичко е гибел и мрак“, добавя Холис. Налице са зараждащи се признаци, че недостигът и растящите цени на суровините отшумяват. Много производители на автомобили отчетоха подобрение в продажбите към края на годината, тъй като доставките на чипове започнаха да се подобряват. Според Холис Toyota очаква през тази година общите продажби в САЩ да достигнат поне 15 млн. броя.

Продажбите на Nissan Motor Co. в САЩ паднаха с около 25% през 2022 г., но се свиха само с 2% през четвъртото тримесечие. „Определено ситуацията се подобрява“, коментира Джуди Уилър, която ръководи продажбите на Nissan в САЩ.

Продължителният недостиг на полупроводници създаде задържано търсене на нови превозни средства, което означаваше, че автомобилите отиваха при чакащите купувачи почти веднага след пристигането им при съответния дилър. Липсата на наличност доведе до покачване на цените средно до 46 382 долара, става ясно от изчисления на J.D. Power.

Това подкрепи печалбите на концерните въпреки свиващия се обем на продажби и изолира индустрията от по-широкия спад при потребителските разходи.

Някои анализатори предупреждават, че е твърде рано да се каже дали покачващите се цени отблъскват купувачите. Обилните снеговалежи в големи части от северните щати натежаха върху продажбите през декември, което затрудни да се анализира въздействието на по-високите цени, пишат анализатори на JPMorgan в бележка до клиенти.

Все пак има признаци, че търсенето може да се забави, дори и за най-популярните марки.

Tesla Inc. съобщи в понеделник, че не е изпълнила прогнозите си за растеж през миналата година, отчасти поради спирането на завода ѝ в Шанхай, когато Китай въведе строги мерки за ограничаване на разпространението на коронавируса.

Продажбите на електрически превозни средства представляват близо 6% от пазара на дребно в САЩ през 2022 г. спрямо около 3% през предходната година, изтъква J.D. Power.

Концерните влагат милиарди долари в нови модели и фабрики, вярвайки, че продажбите ще продължат да растат бързо през следващите години.

Но поскъпващите суровини, използвани в литиево-йонните батерии, повишиха цените на електрическите превозни средства през 2022 г., като някои ръководители предупредиха за задаващ се недостиг на батерии.

GM намали целта си за продажби на електрически превозни средства за 2023 г. поради по-бавното от очакваното увеличение на производството на батерии.

Сайтът Edmunds очаква продажбите на нови автомобили в САЩ да достигнат 14,8 млн. броя през 2023 г., незначително увеличение спрямо миналата година, но доста под нивата преди пандемията. Комбинация от повишаващи се лихви, инфлация и икономически сътресения може да изтласка превозните средства извън обсега на много купувачи, заключват анализаторите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:41 | 05.01.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още