Прогнозите показват, че продажбите на автомобили в САЩ са нараснали през декември и ще се възстановят през тази година, тъй като засилването на автомобилното производство ще компенсира инфлационните ефекти и нарастващите лихвени проценти, пише Bloomberg.
Продължилият близо две години глобален недостиг на чипове притискаше производството на автомобили. Тъй като фабриките възстановяват темпа на сглобяване на превозни средства, анализаторите очакват потребителите да купуват повече автомобили тази година, дори ако избраните модели запазят високите цени.
„Все още наблюдаваме силно търсене на нашите превозни средства, но сме внимателни, защото стабилното покачване на средните стойности на трансакциите започва леко да се забавя“, изтъква главният изпълнителен директор на General Motors Co. Мари Бара по време на събитие, организирано от Automotive Press Association.
Ефектът от това е, че американската автомобилна индустрия вероятно ще отчете над 1 млн. автомобила ръст на продажбите през 2023 г. до около 15 млн. броя. Въпреки че подобен обем изостава от продажбите през последните години, когато компаниите регистрираха годишно по 16-17 млн. продадени автомобила, той показва, че индустрията може да устои на задаващия се икономически стрес.
General Motors очаква през тази година в САЩ да бъдат продадени приблизително 15 млн. превозни средства, изтъква Бара, добавяйки, че все пак компанията не изключва извънредни ситуации.
Продажбите на дребно на нови автомобили през декември вероятно са нараснали с 4% спрямо предходната година до 1,27 млн. броя, изчислява Cox Automotive. Все пак това е по-малко от традиционните за месеца 1,5 млн. продажби, когато концерните обикновено предоставят допълнителни стимули, за да постигнат своите годишни цели.
Прогнозите показват, че за цялата 2022 г. продажбите в САЩ изостават от границата от 14 млн. превозни средства, достигайки най-ниското си ниво от 2011 г. насам.
Отложено търсене
Инфлацията и покачващите се лихвени проценти отблъскват някои купувачи от пазара на нови автомобили и увеличават просрочията по заеми за покупка на автомобили. Междувременно цените на употребяваните автомобили падат.
Това обаче няма да възпре желаещите да се сдобият с нова кола, смята Джак Холис, вицепрезидент в Toyota Motor Corp., който отговаря за продажбите на японската компания в Северна Америка. Според него недостигът на автомобили през последните две години е възпрепятствал между 4 милиона и 7 милиона потребители да закупят превозни средство, като много от тях ще се върнат в шоурумите тази година.
„Ясно е, че търсенето все още изпреварва предлагането“, изтъква Холис в интервю за Bloomberg от миналия месец. „Цените продължават да растат. Това ще бъде още една година, в която продажбите ще бъдат ограничени заради предлагането“, добавя той.
По думите на Холис индустрията все пак ще отчете 15 млн. продажби през 2023 г. Ако не съществуваха проблеми във веригата на доставки, пазарът можеше да достигне и 17 млн. продажби, смята той.
Годишният темп на продажби на автопроизводителите вероятно възлиза на 13,3 млн. превозни средства през декември, което е със 7,3% повече спрямо година по-рано, става ясно от медианната оценка на анкетирани анализатори. Очаква се голяма част от компаниите да обявят своите тримесечни резултати на 4 януари.
General Motors, Hyundai Motor Co. и Toyota вероятно са отбелязали големи ръстове на продажбите през декември, докато доставките на Ford Motor Co., Stellantis NV, Honda Motor Co. и Nissan Motor Co. спадат на годишна база, изтъква анализаторът на RBC Capital Markets Джоузеф Спак.
Въпреки че дефицитът на чипове ще се облекчи допълнително през тази година, е възможно маржът на автомобилните концерни да се свие.
По-рано тази седмица Tesla Inc. отчете рекордно високи нива на доставки, но изостана от прогнозите на анализаторите за четвъртото тримесечие и не успя да постигне собствената си цел за растеж от 50% въпреки понижението на цените на моделите.
Скот Кунес, главен оперативен директор на Kunes Country Auto Group, която предлага модели, произведени от базираните в Детройт автомобилни концерни – GM, Ford и Stellantis – както и множество вносни превозни средства в 43 представителства в САЩ, посочва, че декември е бил по-слаб от обикновено, защото компаниите са ограничили стимулите.
„Всички свикнаха с новото нормално, пандемичното нормално, където нямаше стимули, защото търсенето беше толкова голямо, а предлагането толкова малко“, изтъква Кунес в интервю по телефона. „Отчитаме рязко забавяне на търсенето – не мислех, че ще се случи толкова бързо, но Федералният резерв повиши агресивно лихвите и това доведе до спад на доверието на потребителите“, добавя той.
Преминаването на индустрията към производство на пикапи и SUV автомобили с висок марж също ограничава броя на купувачите, които могат да си позволят нова кола, изтъква още Кунес. Цените на автомобилите от висок клас падат, докато търсенето на базови автомобили на пазара на употребявани автомобили все още остава високо.
Предупредителни знаци
Консултантската фирма Evercore ISI очаква да види ограничаване на покачването на цените на автомобилите през 2023 г. Първо дилърите ще преустановят надценките, които поставят, а след това ще бъде засегната и печалбата на концерните.
Внимателно ще се следят и продажбите на едро, тъй като от началото на януари влезе в сила Законът за намаляване на инфлацията (IRA), който осигурява стимули при покупките на превозни средства. Мащабният регламент осигурява данъчно облекчение до 7500 долара при покупка на електромобил, включително за такъв, придобит на лизинг.
Ръководителите на Ford, GM и Rivian Automotive Inc. очакват стабилни продажби на търговски превозни средства, тъй като фирмите и местните власти се стремят да се възползват от данъчните облекчения.