fallback

Голямата преоценка на акциите на Tesla

Това може да се окаже здравословно за автопроизводителя, но ще успее ли Илон Мъск да се справи от финансова гледна точка с предизвикателствата?

19:25 | 28.12.22 г. 1
Автор - снимка
Създател

Въпросът колко пари има Илон Мъск в банката внезапно се превърна в обществена тема, бъдеща безпокойство. Феновете на предприемача, инвеститорите и служителите в неговите бизнес начинания, които не са свързани с Tesla, включително тези в Twitter, осъзнават, че богатството на Мъск им помага да се задържат на повърхността, пише в коментар за Wall Street Journal Хилман Дженкинс.

Акционерите на Tesla осъзнават колко много са подкрепяли другите му начинания, които сега го разсейват.

В последните новини за едно от най-странните корпоративни придобивания, извършвани някога, се появиха призиви към Мъск лично да поеме финансова отговорност спрямо Twitter, натоварвайки се с корпоративен дълг. Как би станало това? Разбира се, като продаде още акции на Tesla.

Това би било едно смело решение, ако наистина беше необходимо Мъск да предпази Twitter от фалит. Но нещата се усложняват поради спада в стойността на Tesla през последните месеци.

Мъск беше обвинен от най-лоялните си инвеститори, че е предизвикал разпродажбата на акциите на Tesla поради ангажимента си в Twitter, продажбите на книжа на електромобилния концерн и някои негови туитове.

Но повод за преоценка на Tesla имаше и преди това. Компанията изтри умопомрачителните 900 млрд. долара пазарна капитализация и все пак държи висока оценка за автомобилен производител със своите перспективи за растеж.

Години наред анализаторите оправдаваха цената на акциите на Tesla, като казваха, че компанията реално не е автомобилен производител, а още една Apple. Какво означава това?

Apple не е някакъв свободомислещ, без задръжки новатор, който развива нови индустрии във всички посоки. По същество това е компанията зад iPhone.

Tesla е автомобилна компания. Поради много причини маржовете на печалба от автомобили никога няма да бъдат толкова привлекателни, колкото маржовете на печалба от iPhone. И точно както няма причина да вярваме, че Apple може да измисли друг толкова печеливш еквивалентен на iPhone, няма причина да вярваме, че Tesla ще изобрети продукт или услуга, за да преодолее затрудненото конкурентно положение на автомобилна компания.

Поради обвързаността на традиционните автопроизводители със синдикалните работници, тези компании се радват на силна политическа подкрепа. Това фаворизиране на държавно ниво всъщност е срещу Tesla.

Малък пример: Субсидираната зарядна мрежа, която администрацията на американския президент Джо Байдън изгражда, обезценява конкурентното предимство, което Tesla създаде за себе си, като изгради своя инфраструктура.

Сега е ясно, че Tesla няма да продължи да властва над пазара на електрически превозни средства. Какъвто и растеж да предлага този пазар – а феновете и скептиците остават разделени по темата – компанията на Мъск ще се бори яростно с противниците.

Тези производители вземат пример от Tesla – електрическите превозни средства за повечето купувачи са автомобили за удоволствие, като гигантския, вече разпродаден електрически пикап Hummer на General Motors или Lightning на Ford за 56 000 долара.

Те не са като малките автомобили Nissan Leafs или подобните на Prius хибриди, за които гуруто на държавния университет в Охайо Крис Аткинсън проповядва, че са най-доброто практическо приложение на литиево-йонната батерия, ако целта наистина е да се ликвидират въглеродните емисии.

Работата на борсовите анализатори е да рационализират цените на акциите, които светът ни предоставя, при разумното предположение, че цените предават значима информация. За да разреши мистерията с цената на акциите на Tesla, те прибягнаха до презумпцията, че Мъск ще създаде някакъв непредвиден източник на бъдещи печалби.

Правителствената политика също е рационализирана. Ясно е, че Джо Байдън субсидира електрически превозни средства, за да намали емисиите. Но дали това наистина описва мотив или ефект? Той и неговите помощници може просто да са идентифицирали начин, по който избирателите ще му позволят да харчи пари и да ги насочи към бизнеса и трудовите групи, които го подкрепят. По очевидни начини субсидиите за електромобили всъщност насърчават емисиите: за изграждане на автомобили, за добив на минерали за техните батерии, за зареждането им. Всъщност се оказва, че стимулирането на електромобилите и тяхното налагане подкрепя спада при цените на горивата, което облагодетелства други групи.

Политическият балон все още не се е спукал, дори ако балонът на Tesla го направи, преоценявайки производителя на автомобили по начин, който е по-здравословен и по-реалистичен в дългосрочен план. Най-големият тест за Мъск винаги щеше да бъде промяната на цените на акциите на компанията в съответствие с възможностите за продажба на автомобили на един вече силно конкурентен автомобилен пазар.

Моментът е неблагоприятен поради очакваната рецесия и хаоса с коронавируса в Китай, както и заради скока при цените на суровините и спадащото доверия на потребителите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:15 | 28.12.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още