IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Електромобилният рицар Tesla се размина със Свещения Граал през 2022 г.

Вместо да се затвърди като шампион при електромобилите, компанията понесе множество удари от инвеститори, конкуренти и дори от самия Илон Мъск

17:48 | 26.12.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

В сравнение с Tesla, която в момента разчита основно на своята гигафабрика край Шанхай, BYD разполага с няколко китайски завода, които почти не бяха засегнати от коронавирусните мерки в страната. Тези съоръжения, въведени в експлоатация последователно от началото на годината, достигат обеми на производство от над 100 хил. превозни средства. Само през юни BYD успя да продаде 134 хил. NEV коли, отчитайки своеобразен месечен рекорд.

Сервизните акции около Autopilot и съдебните проблеми на Tesla в САЩ в крайна сметка доведоха до напускането на Андрей Карпати - мениджъра на Tesla, който изигра ключова роля в разработването на технологията за изкуствен интелект и системата за подпомагане на водача на американския концерн – през юли. Оттеглянето на Карпати се случи в преломен за Tesla момент, тъй като Мъск се надпреварва с другите конкуренти за постигането на напълно автономно управление – бойно поле, в което вече са замесени и някои от най-големите традиционни автопроизводители чрез техните звена.

Положението в Европа не е по-розово. Залагайки на нови електрически модели от по-нисък клас, Stellantis открито отправи предизвикателство към Tesla, заявявайки, че се стреми да стане лидер на електромобилния пазар в региона през 2022 г. „Борим се за първото място по отношение на продажбите на електрически превозни средства с батерии на европейския пазар“, сподели в началото на август главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес пред анализатори по време на представянето на финансовия отчет на компанията за първото полугодие.

През първите шест месеца на годината групата успя да продаде 105 413 изцяло електрически коли в Европа, нареждайки се точно зад Volkswagen - със 116 307 броя, и пред Tesla, чиито продажби достигат 78 277 броя.

Стремежът на Stellantis да се сдобие с електромобилната корона на Стария континент доскоро беше воден от малкия хечбек Fiat New 500, който се оказа най-продаваният електромобил в Западна Европа през второто тримесечие. Това е първият път, когато лидерската пазарна позиция отива в друга компания, различна от Tesla, от последното тримесечие на 2020 г.

Производствената пауза в Китай поради планираното увеличение на капацитета на гигафабриката в Шанхай доведе до спад на продажбите на концерна през юли, продавайки едва 28 217 превозни средства и изнасяйки отделно 19 756 електромобила Model 3 и Model Y. За сравнение, през предходния месец компанията успя да продаде 78 906 електромобила само в Китай.

И докато инвеститорите се чудеха по какъв начин Мъск ще успее да върне старите работни обороти в компанията, западните медии съобщиха, че милиардерът е осъществил най-голямата продажба на акции на Tesla в размер на 6,9 млрд. долара, подготвяйки се да придобие Twitter Inc., след като в началото на юли предприемачът се отказа от сключеното на 25 април споразумение.

Малко след това Tesla лобира пред канадските власти относно извършването на реформи при издаването на разрешителни за промишлени съоръжения, сигнализирайки, че именно Канада ще бъде следващата дестинация за нова гигафабрика. Въпреки надеждите, че до края на годината Мъск ще обяви избраната дестинация, за момента няма яснота по темата.

През септември милиардерът получи подкрепа от председателя на Tesla Робин Денхолм, която защити фокуса на компанията върху Китай и плановете ѝ за по-нататъшен растеж на този пазар, най-големия в света по обем на продажбите. Тя посочи, че за да бъде постигната целта за производство на 20 млн. електромобила годишно до 2030 г., Tesla трябва да разполага с производствени мощности на всеки континент.

Въпреки неравностите за Tesla на някои основни пазари компанията се радваше на топъл прием в Германия, като тя оглави електромобилния пазар за първите девет месеца на годината, изпреварвайки Volkswagen. Регистрациите на изцяло електрически автомобили на Tesla скочиха с почти 50% спрямо периода януари-септември миналата година, докато тези на Volkswagen се свиха с 40% до малко над 32 300 броя в съответствие с по-широкия спад при повечето марки на групата.

Допълнителен отрицателен натиск върху книжата на Tesla оказа и коментарът на Мъск относно икономическите перспективи през октомври. Предприемачът прогнозира, че предстоящата рецесия може да продължи до пролетта на 2024 г., добавяйки, че въпреки това очаква силен завършек на тази година.

Това беше последвано от ценови понижения на предлаганите в Китай модели поради засилващата се конкуренция и отслабващото търсене на фона на все още затегнатите анти-Covid мерки.

Септември се оказа доста успешен за Tesla в Европа, след като Model Y за първи път оглави европейския автомобилен пазар по продажби през септември, отчитайки 227% ръст на регистрациите на годишна база. Произвежданият в Германия Model Y успя да компенсира 50-процентния спад на продажбите при Model 3, който се сблъсква с проблеми, най-вече поради липсата на доставки от Китай и нарастващата популярност на електрическия SUV. В сравнение с третото тримесечие на 2021 г. Tesla отбеляза увеличение на обема на продажбите от 17%, почти двойно повече от обема за третото тримесечие на 2020 г. и със 77% повече спрямо същия период на 2019 г.

Въпреки интереса на Tesla към Канада през ноември компанията обяви, че Южна Корея е основен кандидат за инвестиции в производство. По време на среща между Илон Мъск и президента на азиатската страна Юн Сук-йол предприемачът представи своя план да изгради нова гигафабрика в Азия за електрически превозни средства, изразявайки готовност да инвестира активно в зарядната инфраструктура за електромобили в Южна Корея и значително да разшири сътрудничеството в рамките на веригата на доставки с корейски компании.

В средата на ноември Tesla пусна в Северна Америка софтуера Full Self-Driving Beta, който е достъпен за всички водачи на неговите модели в региона. „Бета версията на системата за автономно шофиране на Tesla вече е достъпна за всеки в Северна Америка, който иска да я използва и който е закупил тази опция“, написа в Twitter Мъск, който месец по-рано заяви, че софтуерът няма да получи регулаторно одобрение преди края на годината.

Началото на декември се оказа преломен момент в плановете на Tesla относно планираните нови модели, след като по време на специална церемония компанията достави – пет години след първоначалната дата, първия електрически влекач Semi на PepsiCo. Мъск, който се появи на сцената по време на церемонията в завода на Tesla в Невада, заяви, че електрическият влекач ще намали емисиите по магистралите, ще надмине наличните дизелови модели по мощност и безопасност и ще даде старт на технология за бързо зареждане на батерията, която компанията ще използва и при своя пикап Cybertruck.

Последна актуализация: 16:17 | 26.12.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още