През миналата седмица министърът на енергетиката на САЩ Дженифър Гранхолм посети Мичиган, където беше на родна почва. Щатът е център на американската автомобилна индустрия, а Гранхолм го бе управлявала като губернатор.
След финансовия срив през 2008 г. именно тя вдига телефона и моли Барак Обама за помощ. Тогавашният президент на САЩ в крайна сметка спаси автомобилните гиганти от фалит с държавни гаранции.
Сега, като министър в кабинета на Джо Байдън, Грънхолм може да разпространи нова надежда. „Връщаме производството, а с него завладяваме бъдещето", заяви Гранхолм в столицата Детройт.
Подобни еуфорични изяви стават все по-чести. На всеки няколко седмици политически знаменитости от Вашингтон откриват фабрика за батерии, тестват нови модели или посещават заводи за електрически автомобили. Там, където някогашната тежка промишленост замираше в т. нар. „Ръждив пояс" (Средния Запад и Големите езера в САЩ), издънките на новия "Пояс на батериите" (Battery Belt) съживяват цели региони.
Гигафабриките, огромни заводи за производство на литиево-йонни батерии, са мерило за зеления бум. Напоследък стартиращите предприятия „се развихриха", казва пред Handelsblatt Майкъл Плант, експерт по електромобилност в клона на Фед в Далас.
Ексклузивни данни, получени от германската медия, показват вълна от нови инвестиции. Плант е изчислил, че от встъпването на Байдън в длъжност досега в нови проекти за батерии са вложени над 54 млрд. долара. Особено след приемането на Закона за намаляване на инфлацията (IRA), който предоставя огромни субсидии за възобновяеми енергийни източници, темпото се ускори.
Утрояване на инвестициите
Законът за намаляване на инфлацията беше приет през август и оттогава бяха обявени производствени мощности на стойност 16 млрд. долара. За сравнение, това е повече от три пъти повече от целия период 2018-2020 г.
Доскоро увеличаването на капацитета на акумулаторните батерии в САЩ беше „спорадично", казва експертът от Фед в Далас Плант, но сега се наблюдава истинска скорост. "Поясът на батериите" се простира от Средния Запад до Югоизтока.
На картата зеленият технологичен клъстер се извива като банан - от Мичиган и Охайо през Северна Каролина и Тенеси до Джорджия. Няколко проекта за акумулаторни батерии в западната част на страната, които са се установили около заводите на Tesla, се отличават донякъде.
Фактът, че индустрията процъфтява в определени региони, се корени в индустриалната история. Около Детройт, близо до канадската граница, е базирана местната автомобилна индустрия. В началото на 20-ти век в района е живял пионерът в автомобилостроенето Хенри Форд, а суровините облагодетелстваха тежката промишленост и производството.
От 70-те години на миналия век в югоизточната част на страната действат и много чуждестранни корпорации. Много производители са привлечени от ниските разходи за транспорт, липсата на синдикати и сравнително ниските заплати. Германските производители на автомобили също произвеждат в южната част на САЩ.