IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

По пътя към зелената революция - "Поясът на батериите" е най-смелият бъдещ проект на Байдън

Там, където някога тежката промишленост бе в застой, сега електрическата мобилност е в подем. В САЩ се създава Battery Belt, който крие и рискове 

14:14 | 21.12.22 г. 4
Автор - снимка
Създател
Снимка:  EPA/JOHN F. MARTIN / CHEVROLET
Снимка: EPA/JOHN F. MARTIN / CHEVROLET

„Вашингтон направи огромна грешка"

Особено силни са критиките от страна на корейските производители. „Kia и Hyundai са ядосани на Байдън и южнокорейците са казали това на Белия дом", казва шеф на автомобилна компания, който не желае името му да бъде публикувано във вестника.

Спорът за субсидиите показва границите на зелената стратегия на Байдън: От една страна, президентът ухажва иновативните производители, а от друга, ги принуждава да се вкопчат в мрежа от нови правила. „Новите стимули за електричество са просто несправедливи", казва Трип Толисън, който ръководи органа за икономическо развитие на Савана. „Вашингтон направи огромна грешка, която затруднява много автомобилните компании, независимо дали става дума за Hyundai или BMW“. 

Възможно е да има изход от спора за субсидиите - Вашингтон и Брюксел наскоро се сближиха. Но друг, дългосрочен проблем няма да бъде решен чрез кризисни преговори: САЩ просто не са конкурентоспособни в добива на важни минерали.

Едно електрическо превозно средство се нуждае от стотици до хиляди литиево-йонни акумулаторни клетки, обяснява Плант. САЩ вероятно няма да могат да се справят с китайското господство в областта на ресурсите през следващите десетилетия. „За мен това е частта от шума около батериите, към която съм най-скептичен", казва експертът. И то - въпреки инициативите на Байдън да се съюзи със световните партньори срещу Китай.

Първите чуждестранни производители в САЩ вече напредват. Например през август Volkswagen обяви, че ще увеличи участието си в местния добив на ресурси в Северна Америка. Въпреки това ще мине време, преди подобни инициативи за добив на полезни изкопаеми да дадат резултат.

Това се дължи и на факта, че одобряването на нови мини и други енергийни проекти може да отнеме години. Опитът за опростяване на процесите се провали в Конгреса в петък. Загрижените за климата сенатори се опасяват от вълна от нови петролопроводи, ако правилата бъдат облекчени, а поддръжниците на изкопаемите енергийни източници предупреждават за пренасищане на зелените проекти. В крайна сметка групите се блокират взаимно и засега разрешението на проблема не се вижда. 

Байдън не трябва да се страхува поне от един проблем в краткосрочен план: Процъфтяващият "Пояс на батериите" вероятно ще надживее неговия мандат. Дори една евентуална републиканска администрация вероятно ще продължи да насърчава производството на батерии. Това е така, защото в републиканските щати, където се намират много автомобилни производители, „има вероятност да бъдат реализирани най-много инвестиции, работни места и икономически ползи от IRA", се казва в проучването на Credit Suisse.

В Спартанбърг сенаторът Линдзи Греъм, влиятелен републиканец, демонстрира почитанията си към електрическата мобилност: „Америка трябва да бъде лидер в електрификацията, а не последовател“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:20 | 21.12.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 3 rate down comment 1
aldy
преди 1 година
Навремето вредителят Дон Кихот воюваше срещу ветрените мелници. Сега ветрените мелници са надеждата и упованието на цялото прогресивно човечество. Ама след време дали няма да признаят правотата на Дон Кихот? Произвежданата сега електроенергия е едва 12% от необходимата за нормалното съществуване на хората. На някои повече, на други по-малко. И при тази оскъдица ни нахлузват електроколи, които ще утроят консумацията на електроенергия. Кой и как ще я произведе, отговор няма. Няма и да има.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 1
Tikva007
преди 1 година
А по същество: не знам дали заради вродената ми предпазливост и консерватизъм, или е чисто обективно, но през цялото време, докато четях статията, натрапчиво в главата ми се редуваха и други американски бумове, започнали експлозивно и завършили с фалити и тежък махмурлук. От последните - шистовия бум, ипотечния балон, дот.ком. Умишлено пропускам крипто драмите в момента, защото там още няма пълна видимост. *Поясът на батериите* е държавно инспириран, което не е добра идея при пазарна икономика.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 1
Tikva007
преди 1 година
Чудесен материал! Би трябвало да носи радост при четенето и вероятно би го правил, но в САЩ. А г-н Попов го е написал за нас, в битието ни на европейци и на мен лично ми действа подтискащо. Онези пасажи, в които се описва трескавата борба на най-могъщите европейски и безспорни световни аутомотив лидери за парче американски терен, където явно вече виждат бъдещето си, са депресиращи за мен като европеец.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
evlogi
преди 1 година
Министърът на енергетиката Дженифър Гранхолм нашумя през последните месеци в Щатите с фактът,че се оказа, че не знае колко барела петрол потребяват САЩ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още