IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инвестициите в сектора за електромобилно зареждане наближават 100 млрд. долара

Общо 61% от вложенията през 2022 г. са използвани за изграждането на над 600 хил. обществени зарядни станции в Китай

18:11 | 21.12.22 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Общите инвестиции в инсталиране на зарядни станции и в производство на свързания с това хардуер ще достигнат 62 млрд. долара в края на 2022 г., като от цялата сума 28,6 млрд. долара са били вложени само през настоящата година – ръст от 228% спрямо 2021 г., сочи ново проучване на BloombergNEF.

Общо 61% от инвестициите през 2022 г. са използвани за изграждането на над 600 хил. обществени зарядни станции в Китай.

Кумулативните инвестиции в световен мащаб вероятно ще преминат границата от 100 млрд. долара през 2023 г., ако Китай задържи този темп. Това е крайъгълен камък, който намеква за прехода към нова фаза от жизнения цикъл на сектора за зареждане на електромобили. Както Джигар Шах от Програмата за заеми на САЩ казва, 100 млрд. долара вложен капитал показва способност за справяне със системните предизвикателства в индустрията и отваря достъп до евтин капитал, който е необходим, за да достигне в крайна сметка мащаб от 1 трлн. долара.

Инвестициите в сектора на зарядните устройства за електромобили може да преминат границата от 100 млрд. долара през 2023 г. Източник: Bloomberg Инвестициите в сектора на зарядните устройства за електромобили може да преминат границата от 100 млрд. долара през 2023 г. Източник: Bloomberg

Налице са много признаци, че преходът вече напредва. Броят на фабриките расте, както и производствения капацитет на самите съоръжения, като ангажиментите за покупки също се увеличават. Има приток на инфраструктурни инвеститори и координация в екосистемата, като автомобилният сектор, секторите за зареждане, комуналните услуги и търговията на дребно работят заедно.

В своя анализ BloombergNEF очертава етапите в жизнения цикъл на индустрията за зарядна инфраструктура:

Зареждане 1.0 и 2.0

Този първи етап започва някъде около 2010 г., когато на пазара се появява Nissan Leaf. Краят на фазата е около 2019 г., когато индустрията достигна нов мащаб. Обществената зарядна мрежа, макара и все още сравнително недобре развита, започна да показва търговска логика, като скоростта на зареждане значително се подобри. Tesla беше повече или по-малко самотен оператор до този момент, с около 12 000 супербързи станции в световен мащаб и максимални скорости на зареждане от 120 киловата.

През следващите няколко години Ionity и други прохождащи играчи започнаха да инсталират 350-киловатови станции, като повечето нови електромобили започнаха да предлагат скорост на зареждане от 100 киловата и нагоре.

Веригата на доставки обаче е доста локализирана, като отделните компании печелят във всяка страна. Рентабилността остава далеч за почти всички компании за зареждане и все още съществуват широко разпространени проблеми с надеждността - от технологията до оперативните процеси.

Зареждане 2,5 до 3,0

Това ни води до наши дни.

На фона на бързото налагане на електромобилите, нарастващото използване на мрежата и разбиването на монополния характер на индустрията, в медиите започват да изкачат множество съобщения за инфраструктурни инвеститори, фокусирани върху индустрията - петролни компании, дружества за комунални услуги, стартъпи за зарядна инфраструктура и производители на автомобили - всички поели ангажимент да инсталират милиони зарядни устройства. Мащабни ангажименти за милиарди долари от страна на правителствата започват да се реализира, като същевременно се въвеждат регулации, за да гарантират надеждността на мрежата.

Мащабът на този пазар ще расте заедно с броя на фабриките за зарядни станции, като тази на Wallbox в Тексас, която ще може да произвежда по 1 млн. устройства годишно до 2030 г.

Междувременно Shell подписа споразумения с компании, вариращи от шведско-швейцарската мултинационална ABB до по-малко известни имена като тайванския производител Phihong. Китайските доставчици също ще търсят разширяване в световен мащаб.

Компаниите за публична зарядна мрежа също се разрастват, доставяйки стотици, дори хиляди гигаватчаса електроенергия, нареждайки се сред дружествата с най-голямо потребление на електричество в света.

Делът на електромобилите от обшия автопарк на леки коли в Европа и САЩ ще достигне 30% към средата на следващото десетилетие. Източник: Bloomberg Делът на електромобилите от обшия автопарк на леки коли в Европа и САЩ ще достигне 30% към средата на следващото десетилетие. Източник: Bloomberg

TGood, най-големият оператор на зарядни станции в Китай, е разпределил 4 тераватчаса миналата година, в сравнение с 15 тераватчаса за Alphabet и 24 тераватчаса за Amazon.

Операторите Allego и Electrify America наскоро подписаха споразумения за закупуване на електроенергия, произведена от възобновяеми източници на ниска цена. Този напредък подчертава по-широкото позициониране на играчите в екосистемата, от оператори на зарядни станции до компании за комунални услуги, както и разработчици, производители на автомобили и търговци на дребно.

Зареждането на електромобили все по-интензивно се интегрира в рамките на електроразпределителната мрежа и се очаква да бъде една от най-големите форми на гъвкавост за мрежовите оператори.

Не трябва да се изненадваме, ако станем свидетели на нов бум в броя на операторите на зарядни станции чрез консолидация. Компаниите трябва да оцелеят в очаквания икономически спад, като някои от тях ще трябва да се откажат от държавните субсидии. Това може да е проблем за компаниите за домашни зарядни станции в Германия и Великобритания, където субсидиите са премахнати.

Зареждане 4.0

Между 2030 г. и 2035 г. електрическите превозни средства ще съставляват от 15% до 33% от автопарка на леко коли в Европа и САЩ, а зареждането ще се превърне в наистина мащабен пазар.

Big Oil, най-големите петролни компании в света, ще трябва да се трансформират в Big Energy, тъй като забавянето на търсенето на петрол започва да изпраща предупредителни сигнали.

Възприемането на автономните превозни средства ще започне да придобива все по-голям смисъл, което ще осигури положителен тласък за развитие на роботизираните и безжичните технологии за зареждане.

Индустрията на зарядните станции се разви от един малък, нишов сектор, до централен за някои от най-големите индустрии в света.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:11 | 21.12.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 4 rate down comment 3
Lemon's
преди 1 година
До: zelka007недостик има само за празни кратуни, като по-долните двама...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 7 rate down comment 5
zelka007
преди 1 година
Де го видя недостига на ел.енергия ?! Че нещо ми се губи връзката ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 9
aldy
преди 1 година
Продължават да въртят латерната за електровозилата. И си траят откъде ще дойде толкова много електроенергия допълнително, която сега се получава от бензина и дизела. Чудно ли е, че по-разумни държави, като Швейцария, подготвят забрани и сериозни ограничения за използването на елвозилата, поради очертаващия се недостиг на електроенергия? И това в свръхбогатата Швейцария. А по-бедната ФРГ обмисля същите мерки и теглилки.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 8
danchomentata
преди 1 година
Когато язовирът "Трите клисури" бе построен, 39 трилиона килограма вода от река Яндзъ бяха поместени в чашката на язовира на 175 m надморска височина. Това води до промяна на инерционния момент на Земята, т.е. проявява се леко забавяне в нейното въртене.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още