Веднага след като встъпи в длъжност като главен изпълнителен директор на Volkswagen Group, Оливер Блуме демонстрира, че няма да си позволи гратисен период. Още в първия си ден като наследник на Херберт Дийс той представи своята програма от десет точки за ново начало за германската автомобилна група. На годишното общо събрание в Берлин той направи равносметка в края на първите 100 дни начело на Volkswagen - и изглежда доволен, пише Automobilwoche.
Блуме е идентифицирал общо 75 точки в плана си, преди да встъпи в длъжност, които след това обобщи в своята стратегия от 10 точки. Всичко отново беше подложено на изпитание. „Още от самото начало за мен беше важно да вземам важни решения и да правя това бързо, за да имам ясна посока за Volkswagen Group до края на годината", изтъква Блуме, добавяйки: „Постигнахме това".
Резултатите са налице. „Посоката е зададена. Ще започнем с изпълнението от 2023 г.“
Приоритетите са ясно – бързина, отборен дух и страст. „Това е моята позиция относно ръководството на Volkswagen Group“, обобщи подхода си Блуме.
Репозициониране на Cariad
Тогава той направи сравнение с домашните ремонти. Това е като ремонт на къща, а „сега тази къща трябва да заблести. Първо почистваме мазето, изграждаме нов покрив. Изместваме някои стени. Разчистваме, добавяме нови част и премахваме старите“, обяснява Блуме.
Ден преди събранието на акционерите той вече беше представил плановете си пред надзорния съвет, който също заседава в Берлин. Според наличната информация там все още не са взети окончателни решения.
Крайъгълните камъни обаче отдавна са ясни: софтуерната компания Cariad се реорганизира, софтуерът Е 1.2, предвиден за интегриране при марките Porsche и Audi, получава основен приоритет, софтуерът Е 2.0, който според първоначалните планове трябва да се приложи първо за проекта на Volkswagen - Trinity, се отлага от 18 до 24 месеца, когато ще се появи новата платформа SSP и бъдещият модел Trinity.
По-отворен от Дийс към сътрудничество
Тъй като разработката на новия софтуер се бави, платформите MEB и PPE сега се актуализират, както и софтуерните версии 1.1 и 1.2, интегрирани в тези архитектури. Блуме дори иска да превърне версията 1.2 в истински „високопроизводителен софтуер“, който ще бъде пуснат на пазара през 2023 г. - две години по-късно от планираното.
Новите електрически модели, базирани на предишната платформа, трябва да запълнят празнината, оставена от бавната работа по Trinity в рамките на Volkswagen. Планираният нов завод за проекта във Волфсбург, от друга страна, вероятно ще бъде отменен и вместо това групата ще инвестира в разширяване на основната фабрика.
„Един от най-неотложните ни проблеми през последните няколко месеца беше реорганизацията на нашите софтуерни дейности“, признава Блуме, който веднага превърна решаването на проблема в основен приоритет.
Неговият предшественик Херберт Дийс си беше поставил за цел да увеличи дела на вътрешноразработения софтуер в моделите на групата от 10% на 60%.
Блуме вече не иска да се обвързва с това. Той очевидно е по-отворен към сътрудничество. „Когато вече има добри решения на пазара, просто няма смисъл да разработвате същото нещо сами“, коментира той. И за разлика от Дийс Блуме не се страхува от контакт със софтуерни гиганти като Google и Apple.
ID Tiguan може да се появи скоро
„Дългосрочната цел остава общ софтуер за групата, с който можем да използваме напълно икономиите от мащаба“, изтъква Блуме. Само графикът ще бъде коригиран. Преди всичко ръководителят на групата иска да избегне грешките на своя предшественик: постоянно прокламиране на нови цели и графици, които в крайна сметка не могат да бъдат изпълнени.
Блуме отхвърли факта, че неговият подход към автономното шофиране – тема, на която Дийс беше разпален привърженик, сега води до забавяне. Всъщност работата по второ и трето ниво на автономност в пределите на Volkswagen напредва бързо, а проектите за четвърто ниво вече се привеждат към практическа работа с планираната робосовалка (Roboshuttle), базирана на платформата на ID Buzz.
В същото време Блуме иска да използва възможността да изчисти продуктовото портфолио. „Продуктовите стратегии бяха значително преразгледани“, признава той, добавяйки: „Ние изостряме нашата продуктова стратегия, за да използваме синергията в рамките на групата и да увеличим привлекателността на нашите марки“.
Той даде и конкретен пример: „Марката Volkswagen в момента проучва как може да въведе икони като Golf или Tiguan в електрическото бъдеще“.
Според Automobilwoche ID Tiguan вече е разработен и може да се появи на пазара през 2026 г., за да запълни дупката, оставена от Trinity.
Нов стил на управление
Блуме не вижда проблем в двойната си роля на главен изпълнителен директор на Volkswagen и Porsche. Напротив: „Двете роли се допълват идеално“, изтъква той, добавяйки: „Като във футбола, където играчите дават всичко за своя клуб от Бундеслигата и в същото време играят и в националния отбор“.
Блуме иска да се възползва от листването на Porsche като план за всички марки на групата. Виртуалните първични публични предлагания (IPO), чиято популярност расте, имат за цел да разкрият как би протекъл един такъв процес. Реални IPO-та обаче не са планирани. „Искаме да използваме това, за да направим силните страни на групата по-видими и да увеличим стойността ѝ в дългосрочен план“, изтъква Блуме.
„С тези решения ние определихме курса за бъдещото позициониране на Volkswagen Group“, добавя германецът. Той е категоричен, че е необходим нов стил на управление – задаване на приоритети и последователното им изпълнение.