Производителите на алуминий са готови да увеличат производството на нисковъглеродни метали с 10% през 2023 г. и да произвеждат още повече през следващите години, намалявайки разходите за автомобилните концерни, търсещи щадящи климата доставки и свивайки огромния въглероден отпечатък на индустрията, пише Ройтерс.
Алуминият е най-енергоемкият метал за производство, който отделя около 1,1 млрд. тона емисии на въглероден диоксид (CO2) в глобален мащаб всяка година. Прогнозираното за следващата година увеличение на производството на "зелен алуминий" ще намали обема на тези емисии с 13 млн. тона, или с около 1,2%.
Натискът от страна на правителствата да се намалят емисиите на парникови газове даде стимул на производителите на алуминий да увеличат производството на нисковъглероден материал, който отделя по-малко от 4 тона CO2 на тон метал в сравнение със средното за света ниво от 16,6 тона.
Това означава, че глобалните излишъци от зелен алуминий - до голяма степен произведен с помощта на хидроенергия или рециклиран материал - вече оказват низходящ натиск върху цените и премията, която производителите могат да наложат на купувачите - от автоконцерните и фирмите за кутии за напитки до строителните доставчици.
„Тя (премията) е много скромна през последните няколко години“, коментира Айван Вела, главен изпълнителен директор на Rio Tinto Aluminium, по време на конференция на инвеститори миналия месец.
Зелени продукти
Глобалните доставки на нисковъглероден алуминий остават стабилни през последните години, но намаляха през 2022 г., главно поради ограниченията в южните провинции на най-големия производител, Китай, които разчитат на хидроенергия.
Добивът трябва да се възстанови в световен мащаб през следващата година, като се повиши с 10% до 18,56 млн. тона - което представлява 26% от общото производство на алуминий, изтъква Саймън Лардж, анализатор в консултантската компания CRU.
В Европа делът на нисковъглеродните продукти от общото предлагане е много по-голям, отколкото в останалия свят, тъй като големите скандинавски производители обикновено използват хидроенергия, и се очаква да нарасне до 83% през следващата година, добавя Лардж.
Автомобилната индустрия
Увеличаването на по-устойчивите доставки съвпадна с нарастващите усилия на компаниите да демонстрират своите екологични ангажименти пред потребителите, начело с европейския автомобилен сектор.
Германската BMW се съгласи миналата година да закупи алуминий, произведен със слънчева енергия, от Emirates Global Aluminium, докато премиум марката Audi, част от групата на Volkswagen, ще разчита на метал произведен по новата технология ELYSIS, разработена от Alcoa и Rio Tinto, която елиминира всички емисии на CO2 и ги замества с кислород.
Повечето компании не са склонни да разкрият колко нисковъглероден материал купуват и каквито и да е премии, платени поради конкурентни причини.
Производителят на електрически превозни средства Polestar започна да използва зелен алуминий като част от проект за създаване на превозно средство с нулеви емисии от всеки аспект на производството, обединявайки се с норвежката Norsk Hydro, която използва хидроенергия, за да произвежда големи количества от този метал.