IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Зеленият алуминий е добра новина за автопроизводителите и за климата

Европа води в глобален план в търсенето на нисковъглероден метал, следвана от Северна Америка, докато Азия изостава значително в тренда

09:31 | 24.12.22 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Производителите на алуминий са готови да увеличат производството на нисковъглеродни метали с 10% през 2023 г. и да произвеждат още повече през следващите години, намалявайки разходите за автомобилните концерни, търсещи щадящи климата доставки и свивайки огромния въглероден отпечатък на индустрията, пише Ройтерс.

Алуминият е най-енергоемкият метал за производство, който отделя около 1,1 млрд. тона емисии на въглероден диоксид (CO2) в глобален мащаб всяка година. Прогнозираното за следващата година увеличение на производството на "зелен алуминий" ще намали обема на тези емисии с 13 млн. тона, или с около 1,2%.

Натискът от страна на правителствата да се намалят емисиите на парникови газове даде стимул на производителите на алуминий да увеличат производството на нисковъглероден материал, който отделя по-малко от 4 тона CO2 на тон метал в сравнение със средното за света ниво от 16,6 тона.

Това означава, че глобалните излишъци от зелен алуминий - до голяма степен произведен с помощта на хидроенергия или рециклиран материал - вече оказват низходящ натиск върху цените и премията, която производителите могат да наложат на купувачите - от автоконцерните и фирмите за кутии за напитки до строителните доставчици.

„Тя (премията) е много скромна през последните няколко години“, коментира Айван Вела, главен изпълнителен директор на Rio Tinto Aluminium, по време на конференция на инвеститори миналия месец.

Производство на нисковъглероден алуминий. Източник: CRU Производство на нисковъглероден алуминий. Източник: CRU

Зелени продукти

Глобалните доставки на нисковъглероден алуминий остават стабилни през последните години, но намаляха през 2022 г., главно поради ограниченията в южните провинции на най-големия производител, Китай, които разчитат на хидроенергия.

Добивът трябва да се възстанови в световен мащаб през следващата година, като се повиши с 10% до 18,56 млн. тона - което представлява 26% от общото производство на алуминий, изтъква Саймън Лардж, анализатор в консултантската компания CRU.

В Европа делът на нисковъглеродните продукти от общото предлагане е много по-голям, отколкото в останалия свят, тъй като големите скандинавски производители обикновено използват хидроенергия, и се очаква да нарасне до 83% през следващата година, добавя Лардж.

Автомобилната индустрия

Увеличаването на по-устойчивите доставки съвпадна с нарастващите усилия на компаниите да демонстрират своите екологични ангажименти пред потребителите, начело с европейския автомобилен сектор.

Германската BMW се съгласи миналата година да закупи алуминий, произведен със слънчева енергия, от Emirates Global Aluminium, докато премиум марката Audi, част от групата на Volkswagen, ще разчита на метал произведен по новата технология ELYSIS, разработена от Alcoa и Rio Tinto, която елиминира всички емисии на CO2 и ги замества с кислород.

Европа стимулира растежа при дела на зеления алуминий от общото производство. Източник: CRU Европа стимулира растежа при дела на зеления алуминий от общото производство. Източник: CRU

Повечето компании не са склонни да разкрият колко нисковъглероден материал купуват и каквито и да е премии, платени поради конкурентни причини.

Производителят на електрически превозни средства Polestar започна да използва зелен алуминий като част от проект за създаване на превозно средство с нулеви емисии от всеки аспект на производството, обединявайки се с норвежката Norsk Hydro, която използва хидроенергия, за да произвежда големи количества от този метал.

Последна актуализация: 09:31 | 24.12.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 1 rate down comment 4
danchomentata
преди 1 година
Кой продава емисиите ,Франсискус Корнелис Герардус Мария Тимерманс ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 4
danchomentata
преди 1 година
Франс Тимерманс: Цената на квотите за въглеродни емисии трябва да е по-високаhttps://***.investor.bg/a/334-evropa/327439-frans-timermans-tsenata-na-kvotite-za-vaglerodni-emisii-tryabva-da-e-po-visoka
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 3
danchomentata
преди 1 година
The role of phytoplankton photosynthesis in global biogeochemical cycles https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24311124/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 6
aldy
преди 1 година
То убу за климата, ама кво стана с озоновата дупка? Пак си е там и никъде не е изчезнала, въпреки пълната забрана на фреони. Видяха, че номерът минава и сега се захванаха с СО2, до пълното му унищожаване. За някои е ясно, че това е мисия невъзможна, защото 95% от СО2 идва от микроорганизмите в Световния океан. Но че маса пари могат да се издрънкат от по-слабите в главата нации, това е ясно. Да продаваш въздух, страхотна идея. Остап Бендер би се пукнал от завист.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още