IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Мечтаете за нов автомобил за Коледа? Ето защо трябва да продължите да мечтаете

Цените се превърнаха в сериозна пречка за кандидат-купувачите, но още по-голям проблем е времето за доставка

08:40 | 19.12.22 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Нещата трябва да са по-различни през 2023 г. за автопроизводителите, дилърите, бъдещите купувачи и любителите на автомобилните изложения – онези ежегодни събития, на които ентусиастите могат да видят някои от най-смелите и най-авангардни предстоящи модели.

Като допълнение към един добре функциониращ, взаимосвързан и глобализиран пазар, автомобилните изложения са предназначени да убедят хората да закупят нов автомобил, независимо дали имат нужда от такъв или не. Но нашият взаимосвързан свят е ужасно несъвършен, както и глобалните вериги на доставки, особено за производителите във всяка индустрия, зависима от полупроводниците, за да произвеждат своите неща, било то нов смартфон или нова кола, пише Financial Post.

Полупроводниците недостигат, а автомобилните изложения, представящи лъскави нови автомобили, също намаляват. Ванкувър и Калгари наскоро отмениха подобни събития за 2023 г., повтаряйки решенията си от предходните три години. В края на краищата няма смисъл да има изложба на нови автомобили, когато няма нови коли за показване.

„По-голямата част от производителите все още се сблъскват с ужасен недостиг на запаси“, коментира Джим Гилеспи от Асоциацията на автомобилните дилъри в Калгари.

На него се пада да предаде лошите новини за отмяната на автомобилното изложение в града. Седмици по-късно човек все още може да долови разочарованието в гласа му.

„Нищо не се е променило“, посочва той, „и наистина нещата не са се подобрили“.

Това, което той има предвид, е, че проблемите с веригата на доставки, които тормозят автомобилната индустрия от първите дни на пандемията, все още не са отминали.

Помните ли март 2020 г.? Светът бързо влезе в мащабна блокада, а производителите на автомобили преустановиха работа в своите фабрики. Правейки това, те също така спряха всички поръчки за полупроводници, където Тайван доминира като глобален производствен хъб.

В същото време налагането на дистанционната работа и обучение създадоха безпрецедентно търсене на електроника от всякакъв порядък. Полупроводниците, които автомобилната индустрия не искаше, изведнъж се озоваха в ръцете на компаниите за потребителска електроника.

И докато автоконцерните прогнозираха бавно възстановяване на търсенето до края на 2020 г., те бяха изненадани от бързите темпове, с които пазарът относно си стъпи на крака, а с това и нуждата от полупроводници. Така се стига до продължаващия и днес дефицит на чипове за автомобилния сектор.

„Мислехме, че това нещо ще бъде решено през второто-третото тримесечие на 2022 г., а сега изглежда, че ще продължи и през 2023 г., може би към средата, преди да започнем да получаваме полупроводниците, от които се нуждаем“, коментира Флавио Волпе, президент на Асоциацията на производителите на автомобилни части.

Това, което не се забави, е интересът на потребителите към закупуването на кола - апетит, който стои зад странно явление, което е в пълно противоречие с естествените закони за покупка и продажба на превозни средства през последните няколко години.

Още от зората на Хенри Форд се приема, че в момент, в който дадена нова кола излиза от производствената линия, тя започва да се амортизира. Сега тази закономерност се измени.

През февруари 2020 г. средната цена на употребявана кола, публикувана на сайта на платформата Autotrader, достига 26 759 долара, изтъква Барис Акюрек, директор „Маркетингово проучване“ в компанията. Днес тази употребявана кола ще ви струва почти 37 000 долара.

 „Това е напълно неестествено явление от макроикономическа гледна точка“, изтъква Волпе.

Средната цена на новите автомобили по същия начин се е повишила от дните преди пандемията и сега възлиза на почти 59 000 долара, което е увеличение  от 10 000 долара спрямо февруари 2020 г. Но нарастващата цена не е единственият проблем. Средното време за доставка на нова кола може да надхвърли шест месеца, посочва Гилеспи.

Някои от тези нови автомобили ще пристигнат без някои от функциите, които се рекламират, като отопляеми седалки, защото отопляемите седалки изискват полупроводници. Настоящото решение на автомобилните производители е да продадат автомобила такъв, какъвто е, със споразумение да помогнат на купувача да активира всички липсващи функции веднага щом чиповете пристигнат във фабриките.

Ако всичко това изглежда като титанично, скъпоструващо главоболие, то също е добра причина да запазите старата ръждясала кола колкото е възможно по-дълго, тъй като никой в индустрията не прогнозира връщане на цените на нивата отпреди пандемията.

Но за тези любители на автомобили, решени да вземат нещо лъскаво и ново за Коледа, има достъпна алтернатива, която не зависи от полупроводниците: нов комплект колички Hot Wheels.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:25 | 19.12.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още