Корелация между автомобилния сектор и икономиката на Русия
Може би никоя друга индустрия в Русия не е претърпяла по-сериозни щети от обявената от президента Владимир Путин инвазия в Украйна в края на февруари. Производството на леки превозни средства се срина с почти 97% три месеца по-късно, а продажбите на автомобили спаднаха с над 80%, когато кризата достигна пика си през май и юни.
Но историята не приключва с отлива на десетки чуждестранни компании и спада в търсенето след множеството санкции, наложени от САЩ и техните съюзници. Продажбите на нови автомобили нараснаха почти двойно спрямо май, тъй като секторът беше подкрепен от Москва, а Китай се включи с внос на технологии и готови превозни средства.
Въпреки че предварителната оценка на Федералната статистическа служба предполага, че БВП на Русия се е свил с 4% на годишна база през последното тримесечие, Bloomberg Economics изчислява, че икономиката всъщност се е разширила с 1% спрямо предходните три месеца, ако се вземат предвид сезонните фактори.
„Автомобилната индустрия изглежда се превърна във водещ индикатор за руската икономика, тъй като реагира най-бързо на променените икономически условия“, изтъква Олга Беленкая, икономист във Finam. Все пак „не е сигурно, че дъното в икономиката вече е достигнато – може би това ще се случи през следващата година“, добавя тя.
Пазарът на автомобили в Русия, който някога съперничеше на най-големите икономики в Европа по продажби, оцеля, но сега е свит и трансформиран. Санкциите от страни, които представляваха около половината от външната търговия на Русия преди войната, оставиха местните производители откъснати от някои технологии, борейки се да се справят с прекъсванията във веригите на доставки.
Изолацията е една от силите, които деформират руската военновременна икономика и я тласкат към това, което нейната централна банка нарече „обратна индустриализация“. Въпреки че спадът досега е по-плитък от първоначалните очаквания, Bloomberg Economics прогнозира, че БВП ще се свие с 3% през следващата година, тъй като производството и износът на петрол са притиснати.
„Дори Русия да отчете някакво облекчение през последното тримесечие, вероятно ще се върне към свиване през четвъртото тримесечие. Санкциите срещу суровия петрол ще засегнат износа на енергия през следващите две тримесечия. Освен това възстановяването ще бъде бавно“, коментира руският икономист Александър Исаков.
Проблемите на автомобилната индустрия разкриват някои от начините, по които Русия се адаптира към ситуацията.
На пазар, където компании като Toyota Motor Corp. някога се бореха за лидерската позиция с руската „АвтоВАЗ“, само 14 от 60 марки остават активни, според Руската асоциация на автомобилните дилъри. Три от тях са руски, а останалите китайци.
Китайските превозни средства сега съставляват над 30% от продажбите на пазара, което представлява трикратно увеличение спрямо техния дял от началото на годината.
Автомобилните дилъри очакват този дял да нарасне до 40% през 2023 г. Ако местното производство стагнира, продажбите на китайските производители на автомобили в крайна сметка биха могли да достигнат 70%.
Фабрика в руския ексклав Калининград, която BMW AG управляваше с местния партньор „Автотор“ повече от 20 години, наскоро започна тестово производство на китайски марки, като бившият завод на Nissan Motor Co. в Санкт Петербург скоро може да я последва.
След разделянето си с Renault SA през май „АвтоВАЗ“ първоначално трябваше да произвежда автомобили без основни функции за безопасност като антиблокиращи спирачни системи поради недостиг на части. Компанията вече е осигурила доставки и е започнала да сглобява автомобили с компоненти като въздушни възглавници и очаква да добави ABS през следващата година, заяви шефът на компанията Максим Соколов пред руското издание на Forbes.
Продажбите на „АвтоВАЗ“ през ноември вече са сравними с обемите отпреди войната и компанията наема работници в очакване, че производството през 2023 г. може да надхвърли общото за тази година.
Продажбите на сивия пазар, известни също като „паралелен внос“, допълнително помагат да се запълни празнотата, оставена от напусналите западни компании, смята Андрей Олховски, шеф на руската дилърска верига „Автодом“. Гама от чуждестранни модели, от Audi до Volvo, се предлага за индивидуални поръчки за доставка, допълва той.
Тъй като моторните превозни средства обикновено не са обект на санкции, възстановяването на автомобилния пазар досега беше по-лесно за поддържане, въпреки че направи Русия много по-зависима от китайските продукти.
Все пак пълното възстановяване към предвоенните нива ще отнеме години. „Това може да се случи не по-рано от 2025 г.“, смята Азат Тимерханов от „Автостат“.
преди 1 година До: baba_meca амин! точно така се случва, хахахаха! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Ми така е в пазарната икономика- празно няма. На мястото на западняците ще седне някой друг. Въпрос на време. Съкратените работници ще си намерят друга работа- със сигурност сега се правят много повече оръжия в Русия спрямо година по-рано. Ще правят танкове, снаряди, ще воюват на фронта...А западняците ще се насочат към други пазари и ще използват други суровини... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Скъсана_Ушанка: Скъсан,наздраве. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: valentino29Так точна, таварищ, пакажи что в сердцето на болгарская матрьошка! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: mitaka7:"(За Германия, Франция ... и дума няма да обелим.)"Ще говорим,когато му дойде времето и то няма да е далече.Първо Франция а после и Германия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Ех, Валка, доживях някой русофил да срявнява самая могучая с България, а не с Андора, Лихтенщайн, Фарьорски острови! (За Германия, Франция ... и дума няма да обелим.) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година "Сърцето на руската автомобилна матрьошка се оказа китайскоАвтомобилната индустрия в Русия се радва на нов живот след смъртта, намирайки спасение в китайските технологии и полуфабрикатите, които се продават като готови коли"-----------------Българската как е ,цъфти ли,че и връзва!? : )П.с поне с космонавтиката и ядрените технологии сме напред,а заводите ни за процесори са безчет.: ) отговор Сигнализирай за неуместен коментар