Икономистът Андрей Верников припомня, че залогът на руския гигант по отношение на платформите на Renault, както фокусът на Русия върху западните технологии като цяло, доведоха до колапс на местната автомобилна индустрия. „Това е най-скъпото нещо – разработването на собствени платформи. Повечето от компонентите идват от различни страни, така че да, ще бъде много трудно“, категоричен е Верников. Той също така отбелязва, че резкият спад в производството на машини дърпа надолу веригата на производство в свързаните индустрии - на първо място стоманодобивния сектор.
Юлия Финогенова, доктор по икономика в Руския икономически университет, смята, че високотехнологичните компании, напуснали Русия, няма да бъдат заменени бързо с други.
„Със съжаление трябва да констатираме, че засега няма заместник. И въпросът е колко бързо можем да заменим западните технологии с руски. Много от тях не могат да се направят за няколко месеца, развитието им отнема години и огромни инвестиции. Все още няма нито време, нито големи инвестиции. Следователно производственият процес ще бъде опростен“, коментира Финогенова.
Тя изрази съмнение, че в криза, когато икономиката се свива, може изобщо да се говори за сериозни варианти за вътрешно финансиране на индустрията.
Китайското присъствие
В началото на декември стана ясно, че китайските автомобили представляват близо една трета от автомобилния пазар на Русия, възползвайки се от оттеглянето на западните конкуренти. Докато продажбите на нови леки коли в страната се свиват през ноември с близо 61%, търсенето на модели на китайските марки, включително на Haval, Chery и Geely, нараства до 16 138 превозни средства – почти двойно спрямо отчетените през януари 8235 продажби.
Руските автомобили покриват търсенето само за по-евтините модели, които се предлагат на цени от около 1,5 млн. рубли (близо 24 хил. долара), а китайските марки се опитват да запълнят дупката, оставена от западните концерни със средни цени на автомобилите от над 2,5 млн. рубли.
Когато тази пролет беше обявено възраждането на „Москвич“ под опеката на „Камаз“, Ройтерс съобщи, позовавайки се на анонимни източници, че марката ще използва платформата на китайския концерн JAC. Достатъчно е да погледнете „Москвич 3“ и да го сравните с JAC JS4, за да откриете приликите. Очаква се през 2023 г. да започне и производството на електрическия кросоувър - „Москвич 3е“, базиран на JAC E40X. За него са предвидени електрически двигател, който ще бъде монтиран отпред, и батерия, осигуряваща пробег с едно зареждане от 410 км.
На руския пазар обаче се наблюдава една интересна тенденция. В някой момент дадена китайска кола може да бъде „маскирана“ като руска. Рестартирането на производството на автомобилите с марка „Москвич“ е пример за това, тъй като превозните средства ще използват компоненти, дизайн, инженеринг и платформа, предоставени от китайската JAC, споделят източници, запознати с темата.
В началото на декември „Комерсант“ написа, че новият SUV на „Москвич“ е с „китайски произход“. „От всички компоненти, които съставляват превозното средство, само емблемата е руска. Останалото е предоставено от китайската JAC“, пише още руската медия.
Освен че „Москвич 3“ използва китайски части, моделът е сглобяван първо в Китай, след което някои части, като двигателя, колелата и окачването, се демонтират и всичко се превозва в Русия, където се обединява отново, добавя „Комерсант“.
Редица платформи за споделена мобилност, като московската Citymobil и китайската Yandex.Taxi, сега са готови да попълнят автопарка си с този модел.
Междувременно дилърската мрежа на китайските марки се разраства с рекордно бързи темпове. Според Otkrytiye Auto, към края на октомври в Русия има 936 шоурума. А почти 300 са открити тази година. Поради ценовата политика на производителите този бизнес остава до голяма степен нерентабилен, но ситуацията все още може да се промени, смята Денис Мигал, главен изпълнителен директор на мрежата автокъщи Fresh Auto.
преди 1 година До: baba_meca амин! точно така се случва, хахахаха! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Ми така е в пазарната икономика- празно няма. На мястото на западняците ще седне някой друг. Въпрос на време. Съкратените работници ще си намерят друга работа- със сигурност сега се правят много повече оръжия в Русия спрямо година по-рано. Ще правят танкове, снаряди, ще воюват на фронта...А западняците ще се насочат към други пазари и ще използват други суровини... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Скъсана_Ушанка: Скъсан,наздраве. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: valentino29Так точна, таварищ, пакажи что в сердцето на болгарская матрьошка! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: mitaka7:"(За Германия, Франция ... и дума няма да обелим.)"Ще говорим,когато му дойде времето и то няма да е далече.Първо Франция а после и Германия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Ех, Валка, доживях някой русофил да срявнява самая могучая с България, а не с Андора, Лихтенщайн, Фарьорски острови! (За Германия, Франция ... и дума няма да обелим.) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година "Сърцето на руската автомобилна матрьошка се оказа китайскоАвтомобилната индустрия в Русия се радва на нов живот след смъртта, намирайки спасение в китайските технологии и полуфабрикатите, които се продават като готови коли"-----------------Българската как е ,цъфти ли,че и връзва!? : )П.с поне с космонавтиката и ядрените технологии сме напред,а заводите ни за процесори са безчет.: ) отговор Сигнализирай за неуместен коментар