Изпращаме 2022 година - още една година, белязана от войни, икономически, политически и обществени промени. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2022".
Мащабният отлив на западните и най-вече на европейските автомобилни компании лишава Русия от приходи в размер на трилиони рубли, оставяйки хиляди местни жители без работа, а потребителите – без особен избор при покупката на нови превозно средство. Дистанцирането на западните концерни заради продължаващата война на Москва в Украйна лишава руската автомобилна индустрия от жизненоважни технологии и компоненти. Така автомобилният сектор в страната се сблъска с най-катастрофалната си година, принуден да търси спасение на изток.
За бъде оценен мащабът на щетите, трябва да погледнем данните за 2021 г. Тогава руската автомобилна индустрия произведе 1,57 млн. превозни средства. Според Министерството на промишлеността и търговията производството на леки коли в страната възлиза на 1,34 млн. броя, което е с 8% повече спрямо обемите през 2020 г.
От началото на 2022 г. (като се вземе предвид и първото тримесечие, когато монтажните заводи на чуждестранните компании все още не бяха започнали масово да спират дейност) в Русия са произведени почти 350 хил. автомобила. Най-сериозен спад беше записан през май, когато на годишна база производството се сви с 96,7%.
След изтеглянето на чуждестранните компании от пазара и индустрията три завода продължиха да работят – един на „АвтоВАЗ“, един на УАЗ и един на Haval Motor в Тула.
Промени в руската автомобилна индустрия
Русия е един от водещите производители на автомобили в света. През 2021 г. в страната са произведени близо 1,4 млн. автомобила. Стойността на изнесените автомобили от Русия е значително по-ниска спрямо обемите при вноса на леки коли и лекотоварни превозни средства. Една от причините за търговския дефицит е фактът, че износът на местната марка Lada за ЕС е спрян през 2018 г. поради екологични съображения. Като част от санкциите в отговор на войната в Украйна, ЕС, САЩ, Великобритания и Япония забраниха износа на луксозни автомобили за Русия през март 2022 г.
Някога разглеждан като ключов елемент в усилията на Русия да се диверсифицира от зависимостта си от износа на суровини, преди войната в автомобилния сектор работят директно около 300 хил. души. Други 3,5 млн. души работят в свързани отрасли, или около 5% от работната сила на страната. Русия е произвела моторни превозни средства и части на стойност 2,6 трлн. рубли (около 42 млрд. долара) през 2020 г., което се равнява на около 2,4% от брутния ѝ вътрешен продукт (БВП).
Но в рамките на няколко дни след началото на войната в Украйна западните санкции започнаха да притискат доставките на части за „Лада“ като горивни инжектори, антиблокиращи спирачни системи и модули на въздушни възглавници. С изчерпването на запасите си заводите на марката започват да работят на по-бавни обороти и само в определени дни.
В централата на „Лада“ хиляди служители пренасочват фокуса си от проектирането на следващото поколение автомобили към реконструкцията на съществуващите, без някои части, които не могат да бъдат закупени поради международните санкции. Инженерите, които се опитват да преконфигурират моделите, вече работят по стари проекти.
Редица чуждестранни автомобилни компании като Mercedes Benz, Volkswagen, BMW, Toyota, Nissan, General Motors, Audi и Skoda ограничиха дейността си в Русия временно или за постоянно, като по този начин засегнаха хиляди работни места в страната.
Renault, например, разполагаше с около 45 хиляди служители, преди да напусне пазара. Общо близо 60 хиляди са служителите в автомобилните компании, които са спрели дейност в Русия. Volkswagen, Renault и Toyota са сред десетте най-печеливши чуждестранни компании в Русия през 2021 г.
През октомври марката „Москвич“ беше изтупана от прахта и възродена в опит да се запълни поне частично производствения вакуум, останал след изтеглянето на западните концерни. Така се стигна до рестартирането на московската фабрика на Renault, където стартира търговското производство на градския кросоувър „Москвич 3“. Очаква се компанията да изкара от производствените линии 600 броя от този модел.
Министерството на промишлеността и търговията прогнозира в своята стратегия за развити на автомобилната индустрия с хоризонт до 2035 г., че през 2022 г. в Русия ще бъдат продадени около 800 хил. автомобила. Това обаче е малко вероятно. Анализаторите очакват продажбите за тази година да достигнат в най-добрия случай 670 хил. превозни средства, като се има предвид че в периода януари-ноември са продадени общо 548,9 хил. коли, или с 61% по-малко спрямо същото време на 2021 г. Това прави среден месечен темп на продажби към края на ноември от около 52,56 хил. автомобила.
„АвтоВАЗ“, основният руски производител на леки коли, обяви по-рано, че планира да пусне в продажба поне 220 хил. превозни средства в Русия през 2022 г.
„Производственият план се изпълнява в съответствие с ясен график. „АвтоВАЗ“ продължава активно да работи по възобновяването на производството на (моделите) Vesta, Largus, както и по разработването на редица нови проекти“, изтъкна ръководителят на концерна Максим Соколов.
Всъщност това е лош план за една трудна година, но все пак изостава с 150 хил. бройки спрямо обемите за 2021 г., въпреки че председателят на профсъюза към „АвтоВАЗ“ Леонид Емшанов се съмнява в неговата успешна реализация.
„Фактът, че има планове, е пълна глупост. Теория. Но на практика целият „АвтоВАЗ“ сега се сблъсква с недостиг. Ако някой мисли, че тези коли са продаваеми и завършени, тогава може и да стане. Всъщност, това са полуфабрикати – някои нямат фарове, други огледала. А те докладват на властите, че партидите са готови“, изтъква Емшанов пред Новые Известия.
Той уточнява, че сега в завода работят само две производствени линии – на едната се сглобяват автомобили Niva, а на другата Granta. Всички останали линии са спрени. Между 10% и 15% от служителите на концерна вече са безработни, включително онези, които осигуриха производството на Vesta в Ижевск.
„Също така служителите на производствената линия за Largus и X-Ray бездействат. Някои от работниците успяха да намерят място на линиите, които сега осигуряват производството на Niva и Grantа. Бяха разпръснати из монтажните цехове. И все пак, дори тези работници, които продължават да работят, редовно биват изпращани в отпуск, тъй като няма достатъчно компоненти. От седмицата 1-2 дни са почивни ”, добавя Емшанов.
По-рано обаче ръководителят на „Ростех“ Сергей Чемезов каза, че „АвтоВАЗ“, останал без френския си партньор Renault и без компоненти, не очаква да реализира печалба в края на годината. Но през 2023 г., както обещава Соколов, концернът ще бъде печеливш.
преди 1 година До: baba_meca амин! точно така се случва, хахахаха! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Ми така е в пазарната икономика- празно няма. На мястото на западняците ще седне някой друг. Въпрос на време. Съкратените работници ще си намерят друга работа- със сигурност сега се правят много повече оръжия в Русия спрямо година по-рано. Ще правят танкове, снаряди, ще воюват на фронта...А западняците ще се насочат към други пазари и ще използват други суровини... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Скъсана_Ушанка: Скъсан,наздраве. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: valentino29Так точна, таварищ, пакажи что в сердцето на болгарская матрьошка! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: mitaka7:"(За Германия, Франция ... и дума няма да обелим.)"Ще говорим,когато му дойде времето и то няма да е далече.Първо Франция а после и Германия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Ех, Валка, доживях някой русофил да срявнява самая могучая с България, а не с Андора, Лихтенщайн, Фарьорски острови! (За Германия, Франция ... и дума няма да обелим.) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година "Сърцето на руската автомобилна матрьошка се оказа китайскоАвтомобилната индустрия в Русия се радва на нов живот след смъртта, намирайки спасение в китайските технологии и полуфабрикатите, които се продават като готови коли"-----------------Българската как е ,цъфти ли,че и връзва!? : )П.с поне с космонавтиката и ядрените технологии сме напред,а заводите ни за процесори са безчет.: ) отговор Сигнализирай за неуместен коментар