Прогнозата на Илон Мъск, че Tesla Inc. ще отбележи „епичен“ финал на годината, изглежда все по-неоснователна с всеки изминал ден, пише Bloomberg.
Смелата перспектива, предложена от главния изпълнителен директор на американския електромобилен концерн по време на последния тримесечен отчет, отстъпва място на ценовите понижения и съкращенията в производството в Китай, където Tesla смени тона след серията от регулаторни разследвания и оплаквания от потребителите.
В САЩ концернът предлага на потребителите нещо немислимо досега: стимул в размер на 3750 долара при покупка на електромобил в зависимост от графика на доставката.
„Изглежда, че Tesla се сблъсква с все по-сериозни проблеми с търсенето“, пише Тони Саконаги, анализатор в Bernstein, чийто рейтинг за акциите на Tesla е еквивалентен на „продавай“.
Той вярва, че компанията ще бъде принудена да намали допълнително цените, за да стимулира търсенето в Китай, както и да осигури твърди ценови съкращения за моделите в САЩ, за да се класира за стимулите, включени в Закона за намаляване на инфлацията.
Мъск може и да загуби лидерската си позиция в класацията на Bloomberg за най-богатите хора на планетата във вторник (13 декември), но Tesla остава на първо място при световните продажби на изцяло електрически превозни средства. Нито един друг автомобилен концерн не е толкова добре позициониран по отношение на данъчните облекчения, които ще влязат в сила в САЩ от началото на 2023 г., част от Закона за намаляване на инфлацията (IRA).
Мъск също така продължава да намеква за насрещните ветрове, които са извън контрола на Tesla. По време на последния тримесечен отчет той призна, че търсенето се забавя поради финансовия колапс на жилищния пазар в Китай, енергийната криза в Европа и агресивните повишения на лихвите от страна на Федералния резерв на САЩ.
Първият знак за проблеми за Tesla през това тримесечие дойде, когато компанията съобщи, че нейното производство е надвишило доставките с повече от 22 000 автомобила през предходните три месеца. Финансовият директор Закари Къркхорн предупреди по време на представянето на финансовия отчет на 19 октомври, че инвеститорите трябва да са готови за нова „пропаст“ в края на годината.
Скоро след това Tesla понижи цените на своята гама в Китай. През ноември компанията предложи застрахователни субсидии, възстанови програма за препоръки и дори пусна телевизионна реклама, загърбвайки дългогодишния бойкот на Мъск по отношение на традиционния маркетинг.
След това Bloomberg съобщи, че Tesla планира да намали производството в своя завод в Шанхай с около 20% спрямо предходния месец. Компанията започна да предлага допълнителни стимули, като продажбите в Китай спаднаха в цялата индустрия поради частичните блокировки в страната срещу коронавируса.
В САЩ клиентите, които очакват този месец доставка на вече поръчан нов Model 3 или Model Y, ще получат „корекция на цената“ в размер на 3750 долара, за да бъдат компенсирани, тъй като няма да успеят да се класират за новите данъчни облекчения в страната.
Компанията се бори за производството на по-големи батерийни клетки в най-новата си фабрика в Остин, Тексас, и се обади за помощ от Том Джу, ръководител на операциите на Tesla в Азиатско-тихоокеанския регион.
Още през април Мъск заяви, че Tesla ще произведе повече от 1,5 милиона автомобила тази година. За първите девет месеца компанията произведе 929 910 автомобила, така че трябва да сглоби още 570 000 превозни средства, за да постигне тази цел през последното тримесечие.
„Ще бъде трудно да стигне до 1,5 милиона за годината“, коментира Сам Фиорани от AutoForecast Solutions. „Разглеждаме страх от рецесия, нарастващи лихвени плащания, купувачи, които не искат да харчат много пари“, добавя той.