IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Унгария се оформя като основен европейски производствен хъб за електромобили

Цялата верига на доставки се премества в страната, изтъкват представители на индустрията

13:38 | 13.12.22 г. 2
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Германските производители на автомобили и азиатските доставчици на батерии се събират в Унгария в мащабен брак по желание, за да подкрепят своите електромобилни амбиции, пише Ройтерс.

Компаниите се стичат към страната от Централна Европа, където правителството на премиера Виктор Орбан се противопоставя на предпазливостта на Запада относно Китай и предлага щедри стимули за обособяване на производствени центрове на чуждестранни компании.

Инвестициите в унгарската автомобилна индустрия са доминирани от три държави - Германия, която е глобална производствена автомобилна централа, както и Китай и Южна Корея, които са лидери при батериите за електромобили.

Компаниите от тези три страни са получили 29 от общо 31 субсидии, раздадени от Унгария за големи инвестиции в сектора на автомобилите и батериите през последното десетилетие, показва анализ на Ройтерс.

„Катоди, аноди, сепаратори, монтажни линии, цялата верига на доставки на батерии е тук“, изтъква Дирк Волфер от Германо-унгарската търговска камара в Будапеща.

В списъка с получатели на такава държавна помощ попадат компании като BMW AG, Mercedes-Benz Group AG, BYD Co. и Samsung SDI. Средната стойност на такава субсидия възлиза на 15% от цялата инвестиция.

През последните шест години Унгария е привлякла над 14 млрд. евро преки чуждестранни инвестиции само в сектора на батериите, изчислява Ройтерс.

Големите инвестиции като цяло се класифицират като такива, когато са на стойност над 5-10 млн. евро, вариращи в зависимост от редица фактори като създаден работни места.

Държавните стимули и възможността производителите на автомобили и доставчиците на батерии да работят в съседство се оказва предимство, според допитване, засягащо около 20 представители на индустрията в Германия, Унгария, Китай и Южна Корея.

Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), най-големият производител на електромобилни батерии в света, и южнокорейските компании SK Innovation и Samsung SDI споделят, че близостта им с германските автопроизводители е ключов фактор при вземането на решения за инвестиране в Унгария.

CATL влага 7,6 млрд. долара в изграждането на най-големия завод за батерии в Европа, който ще се намира именно в Унгария. И този завод, и фабриката на BMW за 2,1 млрд. долара ще бъдат разположени в град Дебрецен, който привлича екосистема от доставчици, вариращи от производители на спирачки и катоди за батерии до индустриални машини.

Mercedes-Benz преоборудва фабриката си в Кечкемет, за да може да произвежда електрически автомобили, а Audi, част от групата на Volkswagen, произвежда автомобили и електрически двигатели в Гьор.

Тази индустрия може да бъде от полза за правителството на Орбан, тъй като страната е изправена през най-значимите икономически предизвикателства за последното десетилетие, с нива на инфлация от над 20% и европейски средства под въпрос.

И все пак унгарският проект за електромобили се сблъсква със сериозни препятствия, според източници от индустрията.

Последна актуализация: 13:33 | 13.12.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още