Но успехите на Чун Мон-ко бяха помрачени от корупционен скандал, който доведе до осъждането му за присвояване на средства и злоупотреба с доверие. В крайна сметка той беше помилван от президента. Такива злоупотреби в никакъв случай не са нещо ново за Южна Корея, където ръководителите на чебол (типична за страната форма на финансово-промишлена група – бел. ред.) или на семейно контролираните конгломерати често се оказват от грешната страна на закона.
Чун Ю-сун обаче сигнализира, че е нов вид лидер на такъв чебол. Владеещ английски език и притежаващ магистърска степен по бизнес администрация от университета в Сан Франциско, той разбира не само технологиите, които оказват влияние върху индустрията, но и променящите се социални тенденции в едно все още консервативно общество.
Лий Джи-юн, първата и засега единствена жена в борда на директорите на Hyundai, може да потвърди това.
„От моя личен опит мога да ви кажа, че... силните страни на Чун са неговата прозрачност и откритост“, казва Лий пред Nikkei Asia. „Той разглежда различните мнения от възможно най-много експерти, приема ги и ги прилага на практика“, добавя тя.
Лий, експерт в аерокосмическото инженерство, помага за разнообразяването на бизнес портфолиото на Hyundai в сферата на усъвършенстваната въздушна мобилност, което включва разработване на електрически превозни средства, които излитат и кацат вертикално (eVTOL), насочени към облекчаване на трафика в градовете.
Чун избягва проблеми, за разлика от своя колега, 54-годишният Ли Дже-йон, който е председател на международния технологичен гигант Samsung Electronics. Милиардерът излежа 19 месеца затвор за подкуп, след което получи помилване от президента на страната.
Преди да оглави Hyundai Чун управлява звеното Kia, като наема германския автомобилен дизайнер Петер Шрайер, който преди това работи за Audi и Volkswagen, преди да бъде привлечен в Kia през 2006 г. На Шрайер се приписва заслугата за повишаване на привлекателността на моделите на компанията, включително на популярния седан K5.
Продажби на електромобили на Hyundai. Източник: Nikkei
Сега, под ръководството на Чун, Hyundai се движи бързо по отношение на електрификацията и водородните технологии. Моделът Ioniq 5 завладя световните пазари, като наскоро беше пуснат и седанът Ioniq 6.
Hyundai, който въпреки успеха си работи в сянката на Toyota Motor Corp. от съседна Япония, се придвижи напред по отношение на електрическата мобилност, изпреварвайки своя конкурент.
Според компанията продажбите ѝ на изцяло електрически коли са нараснали с 27,1% през третото тримесечие спрямо същия период на 2021 г. Успехът на Hyundai, по специално на пазара на електромобили в САЩ, е забележителен. Продажбите там се удвоиха до 22 418 автомобила през първите девет месеца на годината спрямо същия период на миналата година, водени от силното търсене на Ioniq 5.