Решението на Ford Motor Co. да спре производството на малкия автомобил Fiesta през 2023 г. е поредният признак, че този сегмент, който някога властваше на европейския автомобилен пазар, е изправен пред криза на разходите, пише Automotive News Europe.
Малките автомобили изгубиха позицията си на най-популярния сегмент в Европа, победени от малките SUV модели през първите девет месеца на годината, сочат данни на Dataforce.
Продажбите в сегмента на малките автомобили спадат със 17 на сто до 1,23 млн. броя спрямо 1,43 млн. броя продажби за малките SUV-ове. Но дори второто място не е гарантирано, тъй като компактните SUV-ове увеличават присъствието си в Европа, като се очаква през 2023 г. те да изместят малките автомобили.
Решението на Ford да изостави Fiesta, за да се концентрира върху SUV-овете, е кулминацията на желанието на компанията да се отърве от нерентабилните модели, дори при положение, че останат популярни.
През 2015 г. Fiesta беше най-продаваният малък автомобил в Европа и втори при общите продажби след Volkswagen Golf.
Ford ще загърби производството на Fiesta заради недостиг на части и честите прекъсвания на производството във фабриката на концерна в Кьолн, Германия. Регистрациите на модела са намалели с 36 на сто от началото на годината, което го нарежда на девето място при общите продажби в региона.
Автомобилните производители изпитват затруднения да направят малките автомобили едновременно достъпни и рентабилни. Миналата година главният изпълнителен директор на Audi Маркус Дюсман сподели пред Automotive News Europe, че компанията няма да замени с електрическа версия малкия автомобил A1, когато производството му бъде спряно поради нарастващите разходи около въглеродните емисии.
През ноември шефът на Volkswagen Томас Шефер предупреди, че марката може да бъде принудена да спре производството на малкия автомобил Polo в отговор на по-строгия стандарт за емисиите, Euro 7, които ще влезе в сила през 2025 г.
Все пак малките автомобили може да са най-очевидният кандидат за електрификация, тъй като обикновено се използват за по-кратки пътувания в сравнение с по-големите модели. Но тяхната ценова позиция като бюджетен автомобил означава, че на производителите им е много по-трудно да компенсират все още високите разходи за батериите.
Скорошен доклад на инвестиционната банка Bernstein установи, че до 60 процента от общите разходи за изграждане на малък изцяло електрически автомобил са свързани с батерията, в сравнение с 40 на сто при компактен електромобил.
Към края на септември изцяло електрическите автомобили представляват едва 6,3% от продажбите на малки автомобили в Европа, изчислява Dataforce. В момента се предлагат само четири модела, като Peugeot e-208 заема водеща позиция при продажбите, следван от Renault Zoe. Другите са Opel Corsa-e и Kia Soul.
Но тепърва ще се появяват нови модели. Volkswagen Group планира да пусне четири малки автомобила – два за едноименната марка и по един за Skoda и Cupra – до 2025 г., които ще се произвеждат в Испания.
Цената на тези модели ще бъде под 25 хил. евро в сравнение с 20-те хиляди евро, обявени по време на старта на проекта. Покачването се дължи на ръста при разходите за батерии, изтъква Шефер пред Automotive News Europe.