fallback

По-високите лихви в САЩ будят тревога сред автомобилните дилъри

Пазарните перспективи за продажбите достигат 5-годишно дъно, сочи нова анкета на Cox Automotive

12:57 | 18.12.22 г.

В продължение на почти две години търговците на автомобили бяха фокусирани върху това да намерят повече автомобили на фона на кризата при автомобилостроенето и инвентара. Сега някои се притесняват колко бързо ще успеят да продадат наличните превозни средства, пише Wall Street Journal.

Недостигът на автомобили сред дилърите, който се превърна в глобална тенденция от средата на 2021 г., доведе до сериозно изоставане на предлагането спрямо търсенето. Много търговци продаваха очакваните превозни средства още преди да пристигнат в съответните представителства, често на цени, които бяха доста над препоръчаните от самите производители.

Но тъй като запасите от нови автомобили успяват на наваксат пропуските, някои търговци сека предупреждават, че несигурната икономическа перспектива и по-високите лихвени проценти започват да притискат търсенето.

„Налице е забавящо се търсене от хора, които са били на пазара от шест или седем месеца и не са успели да си намерят кола“, споделя Питър Ланзавечия, базиран в Ню Джърси автомобилен дилър, който продава модели на Hyundai, Genesis, GMC и други марки. „Силно загрижен съм за 2023 г.“, добавя той.

Проучване, направено от Cox Automotive сред 1000 дилъри в САЩ, показва, че техните перспективи относно продажбите са най-мрачните, откакто консултантската фирма за първи път направи такава анкета в началото на 2017 г.

По-голямата част от дилърите определят настоящия пазар като слаб. Като цяло те посочват икономиката и лихвените проценти като двата основни фактора, които възпрепятстват бизнеса им, като липсата на инвентар се класира на трето място. От средата на 2021 г. ограничените запаси се нарежда на първо място сред предизвикателствата пред сектора.

„Този невероятен период, който доведе до рекордни печалби за много търговци, бързо се превръща в още по-притеснителен период“, изтъква Джонатан Смоук, главен икономист на Cox Automotive.

Констатациите отразяват несигурните времена в автомобилния бизнес. Признаците за възможна рецесия обикновено разтърсват цикличната автомобилна индустрия, която е особено чувствителна на икономически спад.

Но въпреки мрачните икономически перспективи, пазарната динамика, която подхранва силните печалби на търговците и производителите на автомобили през последните две години, остава до голяма степен непокътната: Относително оскъдно предлагане на автомобили и изоставане спрямо търсенето на потребителите, които търсят автомобил и са готови да плащат повече. В резултат на това някои ръководители на автомобилната индустрия твърдят, че пазарът остава здрав.

„Вероятно има известно задържано търсене, което ще продължи и през 2023 г.“, коментира финансовият директор на General Motors Co. Пол Джейкъбсън през миналия месец. Той очаква цените на автомобилите да се понижат през следващата година, тъй като икономическите фактори възпират някои купувачи.

Растящите лихви са една от най-големите заплахи за търсенето, посочват дилъри и индустриални представители. В проучването на Cox около половината от дилърите, които участват в анкетата, са посочили лихвените проценти като проблем спрямо 3% преди година.

Междувременно спадът в стойността на употребявани превозни средства започна да подкопава търсенето на нови автомобили, добавя Ланзавечия.

Индексът на цените на употребявани превозни средства на едро на Manheim се понижи с 14% през ноември спрямо година по-рано.

Но цените, които потребителите плащат за нови превозни средства, се задържат. Дори докато автопроизводителите увеличават производството, тъй като недостигът на полупроводници и другите прекъсвания във веригите на доставки отшумяват, запасите от автомобили остават понижени, което поддържа цените високи.

Броят на превозните средства в търговските представителства и тези, подготвени за доставка, нараства с 57% през ноември, спрямо година по-рано, до 1,6 млн. броя, изчислява консултантската фирма Wards Intelligence.

Все пак това ниво е с приблизително една трета под историческата норма.

Представителите на автомобилната индустрия посочват, че няма вероятност да увеличат стимулите за потребителите - които се движат близо до исторически ниски нива - докато няма подобрение при инвентара.

Средната цена на ново превозно средство през ноември е 45 872 долара, рекорд за месеца, и е само с няколкостотин долара от рекорда, поставен през юли, посочва J.D. Power.

Купувачите на автомобили в продължение на почти две години изразяват разочарование от липсата на наличност и гледат с тревога към търговците, които покачвате цените над препоръчаните. Някои от тези купувачи споделят, че вече търсят автомобил извън рамките на съответния щат, за да избегнат подобни надценки.

През ноември около половината от купувачите на нови превозни средства са платили повече от препоръчаната цена, което е спад от пика от 64% през юни, изчислява J.D. Power.

Поддържането на високи цени, съчетано с по-високите лихвени проценти, отблъскват някои кандидат-купувачи, изтъква Майк Маруун, главен изпълнителен директор на Maroone USA, която притежава седем търговски обекта в Колорадо и Флорида.

„Достъпността е все по-голям проблем“, изтъква Маруун.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:57 | 18.12.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още