IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Покачването на цените на батериите спъва разработките на достъпни електромобили

Ценовият паритет между електрически и конвенционални коли трябва да се разглежда като диапазон, а не като фиксиран праг, изтъкват от BloombergNEF

22:40 | 07.12.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Падащите цени на батериите са една от най-устойчивите тенденции в индустрията за електрически превозни средства през последното десетилетие. Цените на най-скъпия компонент на електромобилите паднаха от над 1000 долара за киловатчас (кВтч) през 2010 г. до 141 долара за кВтч миналата година, пише Bloomberg.

Това понижение даде началото на една от най-големите промени в автомобилната индустрия от началото на века, стимулирайки автомобилните производители да инвестират милиарди долари в електромобили.

Низходящият ценови тренд при батериите обаче секна тази година, като ново проучване на BloombergNEF показва 7-процентно увеличение на средните цени на батериите през 2022 г. в реално изражение. Това е първото увеличение в историята на статистиката.

Има няколко фактора, които стимулират ръста, сред които най-важен са нарастващите разходи за суровини, включително за кобалт, никел и литий.

Въпреки че цените на никела и кобалта паднаха през последните месеци, а траекторията на лития може също да поеме в низходяща посока, всеки от тези метали продължава да се предлага на значително по-високи цени спрямо тези от предходните години.

Това се дължи на нарастващото търсене на батерии и на изоставащия темп на производство.

Средната цена на батерията можеше да бъде още по-висока, ако не беше глобалното преминаване към по-евтини батерии, базирани на литий, желязо и фосфат (LFP), които не съдържат никел или кобалт.

През тази година за първи път в историята на статистиката цената на електромобилните батерии нараства. Източник: BNEF През тази година за първи път в историята на статистиката цената на електромобилните батерии нараства. Източник: BNEF

LFP батериите спечелиха значителен пазарен дял през последните три години, като BloombergNEF очаква те да представляват около 40 процента от глобалните продажби през тази година.

Маржовете на производителите на батерии също са по-ниски през 2022 г., което предполага, че те са поели част от нарастващите разходи за материали и компоненти.

Най-ниските регистрирани цени на батерии са за електрически автобуси и търговски превозни средства в Китай - 131 долара за кВтч. Средните цени за изцяло електрически леки автомобили достигат 138 долара за кВтч.

На регионална основа батериите са най-евтини в Китай - 127 долара за кВтч. Тези в САЩ и Европа са съответно с 24% и 33% по-скъпи.

Големият въпрос е какво ще се случи след това. Екипът на BloombergNEF очаква цените да останат високи през следващата година, като се повишат леко в реално изражение спрямо нивата от 2022 г.

Освен това прогнозите сочат, че цените отново ще започнат да падат през 2024 г., тъй като се очаква да влязат в експлоатация нови съоръжения за добив на нужните суровини, което ще облекчи натиска върху веригата на доставки.

Често цитиран показател за това кога електромобилите достигат ценови паритет с конвенционалните превозни средства е цена на батерия от 100 долара за кВтч. BNEF прогнозира, че средните цени трябва да паднат под този праг до 2026 г. Това е две години по-късно от първоначално очакваното.

Струва си да се отбележи обаче, че 100 долара за кВтч е праг, който съществува от над десетилетие и не отчита факта, че през това време цените на много други стоки са нараснали, особено през последните 18 месеца.

Средни цени на батериите по сегменти. Източник: BNEF Средни цени на батериите по сегменти. Източник: BNEF

Средата стойност на трансакциите за нови превозни средства в САЩ се покачиха до над 48 000 долара тази година, записвайки най-високото ниво досега.

Електромобилите повишават малко цените на сделките, но разходите за производство на превозно средство с двигател с вътрешно горене също се покачват.

Ценовият паритет между електрически и конвенционални коли трябва да се разглежда като диапазон, а не като фиксиран праг. При днешните цени на батериите някои сегменти на превозни средства вече могат да преминат изцяло на електричество, така че да са рентабилни дори и без субсидии.

Премиум електромобилите, например, вероятно вече са постигнали ценови паритет с конвенционалните аналози, както и малките градски автомобили в Китай, където цените започват от едва 5000 долара.

При търговски превозни средства като автобуси и микробуси, където общите разходи за притежание са от най-голямо значение, паритетът също е постигнат при някои модели и региони.

Но цените на батериите трябва да паднат още, за да може по-голяма част от пазара да се електрифицира до края на десетилетието. Това определено все още е постижимо, но ще изисква много повече инвестиции във всички области по веригата на доставки на батерии, както и в научноизследователската и развойна дейност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:59 | 08.12.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още