fallback

САЩ примамват батерийните концерни, които търсят спасение от скъпата енергия в Европа

Високите цени за енергия в региона и американският Закон за намаляване на инфлацията тласкат все повече компании към САЩ и техните щедри субсидии

20:18 | 01.12.22 г. 11
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Енергийната криза в Европа и привлекателността, свързанa с новите американски стимули, затрудняват усилията на Германия да изгради водеща верига на доставки за електрически превозни средства.

Производителят на батерии Northvolt заяви по-рано тази седмица, че обмисля да отложи плановете си за изграждане на фабрика в най-голямата икономика в Европа поради високите цени на енергията. Шведската компания ще трябва да избира догодина дали да изгради съоръжението в Хайде, Северна Германия, или да се разшири първо в Северна Америка, където президентът на САЩ Джо Байдън иска да привлече производители на батерийни клетки с милиарди долари стимули, пише Bloomberg.

„Като се има предвид случващото се в Северна Америка и това, което става в Европа, Northvolt ще „реши какво да приоритизира“, споделя Йеспер Вигард, говорител на компанията. Решение в полза на Северна Америка може да забави с „малко“ изграждането на германския завод.

Потенциалното спиране на работата по строежа на фабриката в Хайде - която в крайна сметка ще произвежда достатъчно клетки за приблизително 1 милион електромобила годишно - би било сериозна пречка за Volkswagen и BMW, които са инвестирали в Nothvolt и са се договорили за доставка на батерии за милиарди долари.

Към това може да се добави и новината, че Tesla забавя стремежите си да произвежда батерии в своята гигафабрика край Берлин.

Трансформацията на цялата германска автомобилна индустрия, която търси начин да запази работните места на фона на електрификацията, е сред основните приоритети на канцлера Олаф Шолц. Но стремежът към модернизация на сектора беше усложнен от руската инвазия в Украйна, която принуди Берлин да се откаже от зависимостта си от евтиния руски природен газ. Цените на едро на синьото гориво и електричеството скочиха в следствие на започналата диверсификация в енергетиката и това беше посрещнато с тревога от производителите на автомобили и батерии.

Производството на 1 киловатчас батерии изисква 41 киловатчаса газ и електричество, изчислява Berylls Strategy Advisors.

Европа се запаси с газ през последните няколко месеца, но доставките може да намалеят в случай на продължително застудяване. Производителите в Германия не виждат особено големи шансове да успеят да спестят повече газ, без да забавят или спрат производството, сочи проучване, публикувано миналата седмица от института Ifo.

Въпреки че Катар тази седмица се споразумя с Германия да снабдява европейската икономика с втечнен природен газ (LNG) за поне 15 години, доставките няма да започнат преди 2026 г.

За да спестят газ, германските производители трябва да съкратят производството. Източник: Ifo

„Освен ако не успеем да намалим енергийните цени в Германия и Европа бързо и надеждно, инвестициите в енергоемко производство или в изграждане на нови фабрики за батерийни клетки в Германия и ЕС ще бъдат практически нежизнеспособни“, пише в LinkedIn Томас Шефер, главен изпълнителен директор на марката Volkswagen. „Създаването на стойност в тази област ще се случи другаде“, предупреждава той.

Под „другаде“ Шефер вероятно има предвид САЩ, където през август беше приет Закон за намаляване на инфлацията (IRA), който предвижда федерална подкрепа до 7500 долара при покупката на електромобил и милиарди долари помощи за производителите на батерии и екологични автомобили.

Федералната помощ е толкова щедра, че може да превърне САЩ в „глобален център за батерии“, смятат анализатори от UBS. „Производството на клетки в САЩ може да бъде по-изгодно, отколкото във всяка друга страна“, добавят те в бележка до клиенти.

Все пак е малко вероятно Германия да бъде напълно игнорирана. Китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), най-големият производител на електромобилни батерии в света, планира да започне производството в своя първи европейския завод за клетки в Ерфурт, Централна Германия, до края на годината, споделя говорител на концерна.

Предвидено е съоръжението да стартира с 8 гигаватчаса (ГВтч) годишен капацитет, който ще бъде увеличен до 14 ГВтч в рамките на година.

Въпреки това представители на индустрията призовават германските и европейските политици да увеличат помощта или рискуват да забавят трансформацията на индустрията. Германската Varta заяви миналия месец, че няма да завърши изграждането на нова фабрика за батерии, докато не осигури обвързващи поръчки, позовавайки се на проблеми, включително нарастващите разходи за енергия и суровини. Китайската Svolt Energy Technology, която планира да построи три фабрики за клетки в Германия, обяви, че ще „наблюдава икономическото развитие“ в САЩ поради новите стимули там.

„IRA промени динамиката за доставчиците. Цялата верига на стойността гледа към Северна Америка вместо към Европа“, изтъква Вигард от Northvolt. „Европейските политици на различни нива трябва да действат бързо, за да гарантират, че Европа ще остане привлекателна дестинация за инвестиране“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:19 | 01.12.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още