Европейският пазар на електрически превозни средства отбеляза значителен растеж през последните години, задвижван от устойчивото търсене и регулаторната подкрепа. Пазарът обаче се сблъсква с по-широкото икономическо забавяне, успоредно със свиването на потребителските разходи, което би трябвало да повлияе на търсенето на електромобили, но статистиката показва, че това не е точно така, става ясно от ново проучване на Finbold.
Анализът показва, че през третото тримесечие на 2022 г. общият брой на регистрираните нови леки електромобили и плъгин хибриди в Европа достига 571 377 коли. Това е повече от отчетените през второто тримесечие 560 266 автомобила с батерии и регистрираните през първото 562 276 превозни средства.
Разбивка на видовете автомобили показва, че изцяло електрическите автомобили достигат 355 336 броя през третото тримесечие спрямо 322 144 броя през второто. През третото тримесечие общият брой на регистрираните плъгин хибриди възлиза на 216 041 броя, което е по-малко от отчетените в периода април-юни 238 122 превозни средства.
Общият брой на продадените нови леки коли в Европа, използващи алтернативни източници на задвижване, спада с 2,47 на сто до 1 265 947 превозни средства през третото тримесечие спрямо отчетените през второто 1 297 966 броя, което от своя страна е по-малко от регистрираните в периода януари-март 1 336 523 превозни средства с алтернативно задвижване.
Европейският пазар на електромобили се бори с икономическото забавяне
Въпреки напредъка, постигнат на европейския пазар на електромобили, очакваше се забавянето на икономиката временно да ограничи растежа му. Продажбите на електрически коли обаче запазиха темп, въпреки че потребителите и производителите бяха засегнати от продължаващите сътресения, характеризиращи се с ускорена инфлация и очаквания за рецесия.
В същото време икономическата нестабилност доведе до увеличаване на нивата на безработица и може да се предположи, че условията ще накарат потребителите да намалят разходите за нови технологии като електромобили и да забавят инвестициите в несъществени стоки в очакване на стабилизиране на условията. В такава среда е много вероятно потребителите да предпочетат по-икономичен избор.
Следователно растежът през третото тримесечие подчертава устойчивостта на сектора, като се има предвид, че преди настоящата икономическа криза индустрията се бореше с проблеми, свързани с пандемията от коронавирус. В случая с пандемията, която прекъсна веригите на доставки, глобалният недостиг на полупроводници удари силно пространството за електрически превозни средства. Интересното е, че някои производители като Tesla в този период доставиха рекорден брой превозни средства.
Ключови двигатели на растежа на европейския пазар на електромобили
Като цяло досегашният ръст на европейския пазар на електромобили разчиташе на фактори като по-високи доходи сред населението, което е ангажирано със защитата на климата, стабилна държавна подкрепа за електрическата мобилност и широко публично-частно партньорство за изграждане на зарядна инфраструктура.
В същото време, поради доходоносния европейски пазар, производителите, особено от САЩ и Китай, все повече се насочват към потребителите в региона. Китайските автомобилни концерни започват да се налагат на европейския пазар, особено по отношение на електромобилите. Местните производители вероятно ще се опитат да отслабят конкуренцията, подкрепена от държавни субсидии, като увеличат производството на електромобили.
Електромобилните стартъпи, които също искат да си извоюват пазарен дял, също поглеждат към Европа. Rivian, която се очаква да увеличи своето производство през 2023 г., е една от тези компании. Тя планира да стартира продажби на европейския пазар в някакъв момент в недалечно бъдеще. Засега обаче компанията разчита предимно на северноамериканския пазар, където ще се опита да оспори лидерството на Tesla.
Данните за продажбите са приветствани от Европейската комисия (ЕК), която се стреми да постигне въглероден неутралитет в региона до 2050 г. Тук регулаторите са наложили ограничения относно емисиите на изгорели газове при автомобилите, ангажирайки страните членки на Европейския съюз (ЕС). Вследствие на това няколко държави обявиха стимули за внедряването на електромобилите чрез стимули, насочени към потребителите и производителите.
Освен това потребителите вече имат възможност да избират между широк набор от модели, особено от тези, предлагани от традиционните автопроизводители, включително BMW, Audi и Volvo.
По този начин концерните се стремят да подобрят характеристиките на своите превозни средства спрямо предпочитанията на клиентите, като например пробега.
Бъдещето на европейския пазар на електромобили
Въпреки впечатляващите продажби на електромобили през третото тримесечие е важно да се отбележи, че тепърва този пазар ще се разширява с още по-бързи темпове в Европа, но първо трябва да се решат някои проблеми. Един от тях е преодоляването на потребителските опасения по отношение на все още високите първоначални разходи и необходимостта от достатъчно добре развита зарядна мрежа.
В същото време регионът трябва да се справи с енергийната криза, която оскъпява електроенергията. След руската инвазия в Украйна Европа се сблъсква с рекордно високи цени на енергоизточниците – фактор, действащ като катализатор за разгръщане на мащабна диверсификация на енергетиката.