fallback

Крахът на Jeep - канарчето в автомобилната мина в Китай

Набиращите сила китайски автоконцерни изтласкват международните производители в борба за оцеляване на най-големия автомобилен пазар в света

13:58 | 29.11.22 г.

Фалитът на съвместното предприятие на марката Jeep в Китай може да предизвика лавинообразен ефект, който да обхване и други международни автомобилни компании, чието производство отчита рязък спад през последните няколко години на най-големия пазар в света, пише Ройтерс.

Първият провал на съвместно предприятие на чужда марка в епохата на електрическите превозни средства бележи повратна точка за китайския пазар, където местните компании прекъсват продължилата десетилетия доминация на чуждестранните компании.

„Не очаквам Stellantis да остане изолиран случай“, коментира Марко Сантино, партньор в консултантската компания Oliver Wyman. „Вероятно почти всички западни производители на автомобили ще трябва да преразгледат индустриалната логика на своето присъствие в Китай“, добавя той.

Говорител на Stellantis, компанията майка на Jeep, заяви, че марката ще запази присъствието си в Китай чрез стратегия за „разпродаване на активите“, внасяйки превозни средства чрез модел на дистрибуция, който е печеливш за брандовете Maserati и Alfa Romeo.

„Jeep остава напълно ангажиран със своите съществуващи и бъдещи клиенти в Китай“, подчертава говорителят, добавяйки, че дилърската мрежа на Stellantis в Китай остава напълно функционираща.

Някои елементи от провала на съвместното предприятие Jeep са специфични за Stellantis - и бившите автомобилни групи, които вече са част от корпоративната ѝ структура. Но данните, анализирани от Ройтерс и предоставени от консултантската фирма LMC Automotive, разкриват проблем, който тежи върху редица други световни производители на автомобили: рязкото намаляване на активния капацитет на китайските заводи.

Колкото по-малко автомобили произвежда един завод, толкова по-вероятно е той да бъде на загуба.

Провалът на Jeep в Китай става факт по-малко от две години след създаването на Stellantis чрез сливането на PSA и Fiat Chrysler.

В навечерието на сделката главният изпълнителен директор Карлос Таварес заяви, че нито един производител на автомобили не може да си позволи да игнорира Китай, изтъквайки, че очаква двете групи да постигнат общ напредък на този пазар.

Производството на чуждестранните автомобилни концерни в Китай буксува. Източник: Ройтерс

Но по-рано тази година Stellantis заяви, че ще прекрати бизнеса с местния партньор Guangzhou Automobile Group (GAC) само месеци, след като обяви, че ще повиши дела си в съвместното им предприятие до 75% от 50% преди това.

Обратният завой за Stellantis почти слага край на китайската одисея за компанията, който запазва ограничени производствени мощности на марките Peugeot и Citroen.

Таварес се оплака, че "политическото влияние расте с всеки изминал ден" в Китай и обвини GAC, че не е действал добросъвестно спрямо Stellantis.

Китайската компания посочи, че е „силно шокирана“ от критичните коментари на Stellantis.

Според данни на LMC очакваното използване на капацитета на Stellantis за цялата година в заводите ѝ в Китай ще спадне до 13% през 2022 г. от 43% през 2017 г.

Други марки, фокусирани върху масовия пазар, като Volkswagen, General Motors, Ford, Mitsubishi и Hyundai, също отчитат спад на активния капацитет на своите китайски съоръжения от над 30 до над 50 процентни пункта през последните пет години.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:58 | 29.11.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още