IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Крахът на Jeep - канарчето в автомобилната мина в Китай

Набиращите сила китайски автоконцерни изтласкват международните производители в борба за оцеляване на най-големия автомобилен пазар в света

13:58 | 29.11.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Други - особено премиум марките Mercedes и BMW - отбелязаха много по-малък спад.

В същото време продажбите на чуждестранните производители на автомобили в Китай намаляват, тъй като местните конкуренти набират скорост, фокусирайки се върху електрическата мобилност и развлекателните функции.

„През последните пет години (китайският) пазар решително се пренасочи от чуждестранните компании до едни много по-конкурентни условия“, изтъква Бил Русо, ръководител на консултантската компания Automobility Ltd и бивш представител на ръководството на Chrysler. „Китайските компании всъщност имат предимство, защото те прегърнаха електрификацията по-бързо, отколкото чуждестранните компании“, добавя той.

И докато електромобилите представляват средно 5% от моделите, които чуждестранните марки предлагат в Китай, техният дял от портфолиото на китайските конкуренти достига 30%, сочат данни на LMC.

Конкуренцията в Европа се засилва

Някои китайски концерни като BYD, които разполагат с повече електрически модели в гамата си, сега искат да се разширят в Европа.

Това създава допълнителни главоболия за индустриалните лидери като Volkswagen, Ford и GM, които освен с Tesla и другите електромобилни стартъпи, сега трябва да се борят и с доказани китайски компании, докато се опитват да се адаптират към новите пазарни условия.

„Те изостават значително от (китайските) производители“, изтъква Джъстин Кокс, директор „Глобално производство“ в LMC.

Чуждестранните концерни трябва да загърбят имиджа, който се корени в остаряващата технология от времето на двигателите с вътрешно горене.

Tesla и китайските марки доминират на китайския пазар на електромобили. Източник: Ройтерс Tesla и китайските марки доминират на китайския пазар на електромобили. Източник: Ройтерс

GM разчита на широка гама електромобили, за да върне рентабилността при дейността си в Китай. Печалбата на концерна в страната се сви с 44% до 477 млн. долара през първите девет месеца на тази година, като GM иска да генерира 2 млрд. долара до 2030 г.

Volkswagen заяви, че Китай се намира в „особена ситуация“ заради пандемията, глобалния недостиг на полупроводници и „ускорената трансформация към електрическа мобилност“, които засягат производствения капацитет в цялата индустрия.

„Volkswagen непрекъснато следи тези специални фактори и коригира производственото си планиране на ранен етап, ако е необходимо“, споделя автомобилният производител.

Междувременно Ford заяви, че работи за преодоляване на производствените предизвикателства в Китай, породени от COVID-19 и недостига на полупроводници.

Марката Jeep първоначално е пренесена в Китай от American Motors Corp., преди да бъде поета от Chrysler през 1987 г. Тя продава там модела Jeep Cherokee в продължение на 20 години.

Русо от Automobility посочва, че през годините Chrysler, Fiat и Peugeot - които сега са част от Stellantis и всички имат свои собствени китайски съвместни предприятия - са изпитвали затруднения, преди да станат част от групата.

„Това са компании, които наистина не са успели да открият формулата, която води до успех в Китай“, подчертава Русо.

Майкъл Дън, главен изпълнителен директор на базираната в Калифорния консултантска компания ZoZo Go и бивш мениджър в GM, споделя, че с развитието на местните производители на автомобили за международните марки ще става все по-трудно да получават лицензи и заеми от държавните банки.

„Stellantis е канарче във въглищна мина“, изтъква Дън.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:58 | 29.11.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още