Изграждането на фабрика за литиево-йонни батерии в Германия, най-големият производител на автомобили в Европа, изглеждаше безпроблемно за Northvolt. Но приетият през август в САЩ Закон за намаляване на инфлацията (IRA), предлагащ солидни субсидии на местните производители на екологични технологии, накара компанията да се замисли върху развитието на своя регионален бизнес.
Главният изпълнителен директор на Northvolt Петер Карлсон каза, че съгласно IRA, базираната в Швеция Northvolt може да получи до 800 млн. евро (836 млн. долара) държавна помощ в САЩ за изграждането на фабрика за производство на батерии за електромобили.
Това е приблизително четири пъти повече от помощта, която германското правителство предлага, изтъква Карлсон. Като допълнителен плюс той посочва и по-ниските цени на енергията в САЩ.
В резултат на това компанията обмисля отлагане на плановете си за изграждане на фабрика в Хайде, Северна Германия.
„Сега се намираме в ситуация, в която може да дадем приоритет на експанзия в САЩ пред такава в Европа“, добавя Карлсон.
Други ръководители на компании споделят подобно мнение, сигнализирайки, че IRA вече започва да привлича инвестиции в зелени технологии, отдалечавайки същите от Европа.
Законът въвежда данъчни стимули, свързани с инвестиции в зелени технологии, плюс облекчения за потребителите, които купуват електрически превозни средства или друг зелен продукт, произведен в Северна Америка.
Германските автомобилни производители и доставчици, за които САЩ са основен експортен пазар, са сред най-големите жертви на IRA.
Проучване на Германската търговско-промишлена камара (DIHK) от октомври показа, че 39% от компаниите искат да увеличат инвестициите в САЩ в сравнение с 32% за Европа.
А търговският директор на DIHK Фолкер Трейер заяви пред Ройтерс, че американско-германските търговски камари са забелязали увеличени германски инвестиции в САЩ, особено в автомобилния сектор.
„Ако не направим нищо, много такива ще се реализират в САЩ“, предупреждава главният изпълнителен директор на Siemens Energy Кристиан Брух. „Рискът от миграция е налице“, добавя той.
Германският министър на икономиката Роберт Хабек посочи пред вестник Handelsblatt, че има опасност „следващата вълна от технологични иновации да не се осъществи в Европа“ – иновации, които са ключови за подпомагането на Европа да излезе от енергийната криза.
Работните места в индустриите може да „изчезнат от Германия и Европа“, изтъква в същото време лидерът на управляващата Социалдемократическа партия (СДП) Ларс Клингбайл.
Миналата седмица Хабек и френският му колега Брюно льо Мер призоваха за силен европейски отговор срещу IRA, който според тях нарушава правилата на Световната търговска организация (СТО).
Нито една държава все още не е започнала официално правно оспорване срещу IRA със СТО, въпреки че и Китай, и Русия изразиха загриженост относно това по време на срещата на СТО на 25 октомври относно субсидиите.
Европа и САЩ, които се стремят да проектират единен фронт пред лицето на руската инвазия в Украйна, преговарят за евентуална отмяна на части от IRA или за търсене на изключения за европейски компании по модел на тези от Мексико и Канада.
Френският президент Еманюел Макрон ще се опита да убеди Вашингтон, че не е в интерес на САЩ да отслабва европейските компании, докато западните съюзници са изправени пред засилена конкуренция в лицето на Китай.
„Американските автомобилни профсъюзи също казват, че трябва да се прави разлика между колите, произведени в Китай, и тези, произведени в Германия, при нашите тарифни условия“, споделя Клингбайл след пътуване до САЩ.
Очаква се въпросът да бъде разгледан на среща между Европейския съюз (ЕС) и САЩ, която ще се състои на 5 декември.
В Германия нарастват призивите за въвеждане на мерки за повишаване на конкурентоспособността в ЕС.
„По-бързи решения (по проекти), субсидии... друга финансова подкрепа за компаниите“ са някои възможни решения, изтъква Хабек.
Европа разполага със собствени големи субсидии за инвестиции в зелени технологии, каза той - проблемът е в тяхното навременно мобилизиране и получаване на необходимите разрешения от местните и националните власти.
Това е една от причините CMBlu Energy, германска компания, която е разработила батерии за зелена енергия, които не изискват специални жизненоважни минерали, да реши да построи първата си фабрика в САЩ, посочва главният изпълнителен директор Петер Гайгле пред германския вестник Frankfurter Allgemeine Zeitung.
„Така или иначе ще трябва да променим индустриалната си политика, тъй като сме под огромен натиск“, добавя Хабек. „Не можем да си позволим да строим водородна централа в рамките на 12 години“, изтъква той.
Главният изпълнителен директор на автомобилната марка Volkswagen Томас Шефер обвини ЕС в понеделник, че "се придържа към остарели и бюрократични правила за държавна помощ, които насърчават регионите, вместо да запазват и трансформират цели индустриални обекти".
„ЕС спешно се нуждае от нови инструменти за предотвратяване на коварната деиндустриализация“, подчертава Шефер, добавяйки: „Нямаме време за губене“.