Великобритания може да не успее да изпълни своя план да се откаже от двигателя с вътрешно горене и да се превърне в глобална производствена сила.
Тази седмица британската компания за електрически търговски превозни средства Arrival обяви, че нейният главен изпълнителен директор и президент се оттеглят. Миналата седмица ръководителят на най-големия британски автомобилен производител Jaguar Land Rover подаде оставка, след като не постигна много по отношение на електрификацията на портфолиото, обявена преди почти две години. А Britishvolt, компанията, смятана за най-голямата надежда на страната при производството на батерии за електромобили, се бори да остане активна на фона на растящите разходи, пише Bloomberg.
Тази мрачна картина контрастира ярко със ситуацията в САЩ, където производителите на автомобили и батерии са ухажвани от властите с милиарди долари субсидии, докато президентът на страната Джо Байдън се опитва да оспори господството на Китай в глобалната верига на доставки за електромобили. Това усилие привлече вниманието на германския канцлер Олаф Шолц и френския президент Еманюел Макрон, които кроят планове за насърчаване и защита на автомобилните компании и доставчици в техните страни.
Британският премиер Риши Сунак няма кой знае каква свобода относно разходите в тази връзка, за да стимулира автомобилостроенето. Министърът на финансите Джеръми Хънт миналата седмица разкри мерки за 55 млрд. паунда (66,7 милиарда долара), които бяха определени от мозъчен тръст като „рецепта за управляван спад“. Тук могат да се прибавят и пътните такси, които скоро електромобилите ще трябва да плащат в Обединеното кралство, за да се движат.
Решението на британското правителство да наложи строги икономии прибавя и обида към щетите, причинени от Brexit, който хвърли страната в продължителен период на несигурност и отблъсна новите инвестиции в автомобилната индустрия.
През 12-те месеца преди референдума през 2016 г. Великобритания произведе близо 1,7 милиона автомобила. През изминалата година този обем се свива до по-малко от половината на това число.
„Свидетели сме на катастрофа със забавен каданс в британската автомобилна индустрия“, изтъква Дейвид Бейли, професор по бизнес икономика в Университета в Бирмингам. „Великобритания имаше индустриална стратегия, но сега правителството изглежда стои встрани (от нея, бел. ред.)“, добавя той.
Затрудненията за Обединеното кралство да модернизира своята автомобилна индустрия заплашва хиляди промишлени работни места, тъй като трансформацията прекроява досегашните производствени практики. Миналия месец BMW заяви, че ще премести производството на електрически хечбек Mini от Оксфорд, Англия, в Китай. Преди това Honda затвори завода си за автомобили в Суиндън, оставяйки Великобритания само с четири масови производителя: JLR, Nissan, BMW и Toyota.
Обединеното кралство можеше да се похвали с втората по големина база за производство на автомобили в света през 50-те години на миналия век. Оттогава страната падна до 18-то място, след Канада и Словакия. Местното търсене също оказва влияние – компаниите са напът да отчетат най-лошата си година при продажбите от 1982 г. насам.
Още по-тревожна е липсата на развита верига на доставки на батерии в страната, която е необходима за подпомагане на масовото производство на електромобили. Великобритания има само един работещ завод за батерийни клетки, собственост на китайската Envision Group, и не успя да привлече инвестиции в допълнителни мащабни съоръжения.
Britishvolt попадна в центъра на плановете за изграждане на фабрика в Северна Англия, която да доставя батерии за милиони електрически автомобили. Но стартъпът, подкрепен от миннодобивния гигант Glencore, сега търси средства, за да продължи да работи и през новата година.
Затрудненията пред компанията разкриват дилемата „кокошката или яйцето“. Автомобилните концерни в страната не са склонни да строят нови фабрики или да преоборудват наличните, освен ако не могат да си осигурят доставки на батерии от близки източници. Производителите на батерии, междувременно, не желаят или не могат да инвестират без да имат яснота относно търсенето на техните продукти.
За разлика от своя шведски съперник Northvolt, който е подписал договори за около 55 млрд. долара с водещи автомобилни производители, Britishvolt не си е осигурила големи поръчки. Въпреки че компанията е подписала споразумения с Aston Martin и Lotus, нито една от двете автомобилни компании не е поела твърд ангажимент.
Обединеното кралство все пак не е изложено на риск от пълен колапс на автомобилната индустрия. Bentley, собственост на Volkswagen, влага 2,5 млрд. паунда, за да модернизира своята фабрика в Крю, Англия, и да електрифицира цялата си гама до края на десетилетието. Nissan се ангажира да произвежда електромобили в своя завод в Съндърланд, създавайки 1650 работни места. Stellantis инвестира 100 млн. паунда, за да преоборудва 60-годишната фабрика на марката Vauxhall близо до Ливърпул за производство на електрически ванове.
Великобритания трябва да действа бързо, ако иска да промени посоката на развитие за индустрията. Toyota, която произвежда двигатели и Corolla в страната, все още не е започнала да преоборудва своите две местни фабрики. Тази година бяха обявени или открити големи фабрики за батерии в Италия, Испания и Швеция. Bloomberg съобщи през май, че JLR поглежда към континентална Европа за доставки.
„Обединеното кралство вече изостава от други региони електромобилната трансформация и трябва да наваксва“, посочва Дейвид Бейли. „Ако всички решения се движат в правилната посока, производството може да се възстанови. Но това ще изисква подход на много по-ангажираща индустриална политика от страна на правителството“, добавя той.