2. Липса на софтуерна компетентност
Електромобилността размести силите в автомобилната индустрия. Въпреки че германските производители бяха безспорните технологични лидери при двигателите с вътрешно горене, те вече изостават от други компании и държави. „ Особено в областта на електрическите превозни средства индустрията опознава отново променящите се нужди на клиентите. Премиум интериорът и историята на марката не са достатъчни. Вместо това пробегът, скоростта на зареждане и дигиталните иновации задействат стимула за покупка у клиентите“, изтъква автомобилният експерт Петер Финтъл от консултантската фирма Capgemini.
Но точно тук е проблемът, както се вижда от класацията за иновации на CAM. Въз основа на оценени 512 серии иновации Tesla води в подреждането. Volkswagen е на второ място. BYD е първият китайски производител, който се класира на трето място - пред Mercedes, който е четвърти. BMW завършва на десето място.
Според Брацел има ясна връзка между иновативната сила и глобалните възможности за продажби на производителите.
В това отношение не би трябвало да е добър знак, че Volkswagen, например, отново отложи своя проект Trinity поради проблеми в разработката на софтуер. Сега колата ще излезе на пазара с 2 до 3 години закъснение, а строежът на планираната фабрика, където моделът ще се изгражда, може да бъде напълно отменен. Това би било голям неуспех за компанията в стремежа ѝ да настигне Tesla. Особено когато става дума за инфоразвлекателни системи и свързаност, както и за автономно шофиране, концернът рискува да изостане от конкуренцията в САЩ, Южна Корея или Китай.
„Много неща започнаха при управлението на Херберт Дийс, но той така и не се погрижи наистина за изпълнението им“, посочва Брацел.
3. Силна конкуренция в Китай
Трудностите пред германските концерни са особено явни на техния любим пазар – Китай. Ако погледнем класациите за продажби на електрически автомобили, само ID.4 намира място в топ 20, иначе китайските марки доминират тук заедно с Tesla. Това важи и за луксозния сегмент, където преди властваха модели на Audi, BMW и Mercedes.
Докато в миналото производителите на премиум модели от Германия можеха да разчитат на своето превъзходство в конвенционалното задвижване и на предлаганите комфорт и качество, нещата сега изглеждат много различни в ерата на електрическата мобилност. Производители като BYD, Geely, Nio и Xpeng успяха сами да разработят луксозни модели, които са равни или дори изпреварват конкурентите по отношение на комфорт, безопасност и системи за подпомагане на водача, но също и по отношение на пробега и времето за зареждане на батерията.
„Китайските производители имат много конкурентни продукти и също така са отворени към темата „нови модели на продажби“. Грешките се приемат и коригират бързо“, изтъква Финтъл от Capgemini.
Най-ожесточена е битката в премиум сегмента в Китай. Преди няколко дни Mercedes трябваше да намали драстично цените на своите основни електрически модели EQS и EQE. Корекцията отчита "динамичната пазарна ситуация", спокойно обясняват от Щутгарт. Китайските купувачи все още предпочитат S-Class, но когато става въпрос за електромобили, те пренебрегват марката.
Това важи и за местно произведените по-малки модели като EQA, EQB или EQC. Изключителната позиция, на която Mercedes се радваше с конвенционалните си модели, не може просто да се прехвърли на пазара на електрически коли. „Дайте ми една причина защо да избера EQE пред Nio ET7“, пише влиятелен китайски блогър.