Наскоро беше съобщено за две събития, които на пръв поглед нямат много общо помежду си. Миналата седмица поради проблеми със софтуера Volkswagen Group обяви, че е налице допълнително забавяне на плановете на групата за реализиране на проекта за електромобил Trinity, който сега се очаква да бъде пуснат в продажба през втората половина на това десетилетие. Междувременно в Китай Mercedes Benz AG трябваше драстично да понижи цените на своите електрически модели от семейството EQ, тъй като индустриалните данни показаха, че темпът на продажби се забавя, пише Automobilwoche.
Но и двете новини представляват индикация колко трудно е в момента за германските автопроизводителите да ускорят прехода към електрическа мобилност. В глобалните класации за продажби те обикновено намират място в края на подреждането. Вместо да се противопостави на Tesla, както беше планирано, Volkswagen все повече изостава от американския електромобилен шампион. „Няма проблем с плана. Има проблем с прилагането му“, изтъква автомобилният анализатор от Automobilwoche Щефан Брацел.
Следователно индустрията трябва да обърне особено внимание на тези пет предупредителни червени лампи:
1. Липса на чипове и други компоненти
Инерцията при електрификацията се засили значително през 2022 г. Според данни на Центъра за управление на автомобилите (CAM) броят на новите регистрации на изцяло електрически превозни средства през първите три тримесечия на годината е нараснал със 77 на сто до почти 5 млн. автомобила в глобален мащаб. И докато обемите за Китай са се удвоили, броят на превозните средства с батерии, продадени в САЩ, се е увеличил трикратно спрямо същия период на 2021 г. В Европа увеличението е с около 30% до 1 млн. превозни средства.
Тази тенденция обаче до известна степен се разминава с германските концерни. Според собствените им изявления те се радват на голямо търсене на чисто електрически модели. Въпреки това, поради затруднения с доставките на полупроводници и други компоненти, както и заради лошо планиране на производството, значително по-малко на брой електромобили достигат до клиентите. Срокът за доставка на Audi Q4 e-tron, например, се е увеличил в момента до две години. CAM очаква VW да продаде около 500 000 електромобила през 2022 г. в сравнение с 450 000 през миналата година.
Това означава, че обявилият се за основен конкурент на Tesla не може да продаде дори половината от електромобилите, които американската компания очаква да достави тази година. С продуктова гама от само два модела Tesla очаква да продаде 1,35 млн. електрически коли през тази година в сравнение с 936 000 броя за 2021 г.
„Това показва какви всъщност са възможностите тук“, изтъква Брацел.
Китайският производител на автомобили BYD е утроил продажбите си на електрически коли до 820 000 броя, като SAIC също изпреварва VW със 700 000 продажби. BMW е на осмо място със 180 000 електромобила, докато Mercedes е на 11 място с очаквани 130 000 продажби за годината. Той е следван от Nio със 120 000 продадени електромобила.
Така че не е чудно, че дори в Европа електромобилите на германските производители трудно могат да бъдат намерени сред първите десет модела, когато става въпрос за продажби. За разлика от тях Tesla доминира и тук с Model 3 и Model Y, следвана от Fiat 500 E. В крайна сметка Volkswagen Group може да претендира за четвърто и пето място с ID.4 и Skoda Enyaq.
Китайските производители вече държат около 5% от електромобилния пазар в Европа.
„Производителите на автомобили от Китай и САЩ пускат на пазара все повече и повече нови и по-евтини електрически модели, докато европейските концерни не разширяват портфолиото си достатъчно бързо и губят пазарен дял“, коментира Фридерике Пайпер от германското звено на Transport & Environment.