Китайските производители на електрически превозни средства искат да спечелят европейските шофьори и местните корпоративни клиенти с по-достъпни автомобили, които вървят с най-добрите оценки за безопасност и много високотехнологични функции, пише Ройтерс.
През последните месеци няколко китайски електромобила получиха най-високите оценки от Европейската програма за оценка на нови автомобили (NCAP). Тази оценка се дава на онези превозни средства, които притежават активни и пасивни функции за безопасност, които надхвърлят законовите изисквания.
„Всички китайски производители на електромобили искат да получат оценка от пет звезди от NCAP, за да бъдат по-конкурентоспособни на европейския пазар“, коментира Браян Гу, президент на китайския производител на електромобили Xpeng.
Според Гу Xpeng е прекарала последните три години в изграждането на търговски обекти и сервизни центрове в Дания, Нидерландия, Норвегия и Швеция – като компанията вече отчита продажби в Норвегия - преди официалния пазарен дебют на моделите P7 и G9 през следващата година в четирите страни.
Китайските производители на електромобили признават, че безопасността играе невероятно важна част от процеса на продажба за региона, посочва Матю Ейвъри, директор в Thatcham Research, британски изследователски център за автомобили, финансиран от застрахователи, и член на борда на NCAP.
Петзвездните оценки на NCAP се смятат за ключови за преодоляване на опасенията сред европейците относно качеството на китайските автомобили, след като катастрофалните провали на краш тестове през 2006 и 2007 г. създадоха впечатление, че колите от Китай не са безопасни.
Високите оценки за безопасност също така отварят вратите на китайските компании към корпоративните клиенти в Европа.
Корпоративните продажби съставляват около половината от общите продажби на автомобили на големите европейски пазари, включително в Германия, Франция и Великобритания, като много корпоративни купувачи отдават голямо значение на безопасността.
„Продажбите на едро са много важни и много корпоративни клиенти изискват задължителна оценка от пет звезди, за да купуват“, добавя Ейвъри.
Компании за отдаване на коли под наем
Нещо повече, много корпоративни клиенти искат бързо да преминат към електромобили, за да постигнат целите за устойчивост. Но тези компании се сблъскват със затруднения при осигуряването на достатъчно електромобили в Европа, тъй като проблемите с веригата на доставки увеличават периода на доставка до над 12 месеца през тази година.
Силното търсене на електромобили на фона на недостига във веригата на доставки позволи на европейските концерни да повишат цените на превозните средства и да се съсредоточат върху клиентите на дребно, а не върху компаниите, като фирмите за отдаване на автомобилни под наем, които традиционно осигуряват по-ниски маржове за автопроизводителите.
Това дава възможност на китайските компании да навлязат в Европа с по-конкурентни цени, след като победиха европейските производители на китайския автомобилен пазар, най-големия в света по обем на продажбите.
През октомври, например, германската компания за отдаване на коли под наем Sixt заяви, че ще купи около 100 хил. превозни средства от BYD.
Китайската Great Wall Motors получи най-високи оценки през септември за хибридния SUV Coffee 01, част от марката WEY, и за електрическия седан Funky Cat, който се продава под марката ORA.
Европейските производители на автомобили също се стремят към петзвездни оценки за своите електромобили и хибриди. През октомври Mercedes получи най-високата оценка за своя седан EQE, а неговите функции за подпомагане на водача получиха най-високите оценки до момента от NCAP.