Китай публикува нови данни за продажбите на електрически превозни средства за октомври, като числата продължават да чупят рекорди. В страната са продадени 722 000 електрически автомобила през миналия месец. Делът на изцяло електрическите коли от общите продажби е 22%, а този на плъгин хибридите около 9 на сто, пише Bloomberg.
Анализирането на китайския пазар на електромобили отнема все повече време на експертите от BloombergNEF, най-вече защото Китай представлява непрекъснато нарастваща част от световния пазар на електрически коли. Делът на Китай в глобалните продажби на леки електромобили се е увеличил от 26% през 2015 г. на 48% през 2021 г. до 56% през първата половина на 2022 г. BNEF очаква голям скок през последните месеци на годината, който може допълнително да увеличи дела на азиатската страна до над 60%.
В други сегменти като камиони, автобуси и двуколесни превозни средства Китай е още по-напред.
През октомври BNEF разгледа как пазарът на търговски превозни средства в Китай набира инерция. Тази седмица бяха публикувани някои нови анализи относно пазарните тенденции в Китай.
Bloomberg представя пет извода от последния доклад на Сюи Ми от китайския офис на BNEF:
1) Средният пробег при електромобилите нараства бързо. В момента има близо 250 различни електрически модели, които се продават в Китай, като средният пробег възлиза на 420 километра. Тези данни са осреднени, тъй като малките електромобили предлагат обикновено пробег под 250 км, докато големите SUV модели често надхвърлят 500 км.
Среден пробег на електромобилите, продавани в Китай. Източник: BNEF
2) Литиево-йонните фосфатни батерии (LFP) продължават да заемат все по-голям пазарен дял. LFP батериите не съдържат кобалт или никел и в резултат на това обикновено са по-евтини от други видове.
Броят на новите електрически модели в Китай, които използват LFP батерии, нараства бързо и сега представлява половината от всички модели, предлагани на пазара. Много от тези модели се продават в голям обем, така че действителният дял на доставените бройки вече е доста над този праг.
Все повече производители на автомобили възприемат този химичен състав, за да ограничат разходите за производство. Това води до големи ревизии надолу в прогнозираното търсене на кобалт и подчертава как пазарът на електромобили може да се адаптира към различната динамика на цените и външния натиск.
Други автомобилни производители извън Китай започват да следват този пример и подготвят почвата за още по-бързо приемане на LFP батериите в световен мащаб през 2023 г.
Химичен състав на батериите, които се продават в Китай. Източник: BNEF
3) Ефективността на електромобилите в Китай се подобрява бавно, но стабилно. Въпреки нарастващия пробег и свързаният с това размер на батериите, средната ефективност на електромобилите се е подобрила с около 2% годишно от 2018 г. насам. Това се дължи най-вече на по-ефективните двигатели и електрониката, по-добрите системи за управление на топлината и усилията за намаляване на теглото в други части на колата. Най-големите превозни средства бележат най-съществени подобрения, въпреки че средният размер на батерията им се е увеличил през този период.
Вероятно има още какво да се желае, по-специализирани електромобилни архитектури, които ще се появяват през следващите години, повече дизайни на батерии и други подобрения.
Енергийно потребление на електрическите превозни средства в Китай, разделени по сегмент. Източник: BNEF
4) Плъгин хибридите (PHEV) навлизат в сегментите на по-големите превозни средства. Въпреки че продажбите на този тип задвижване се забавят в Европа и така и не се развиват в Северна Америка, те намират пространство за разгръщане в Китай.
Делът на PHEV достигна 15% от продажбите в сегмента на големите автомобили и близо 25% в сегмента на големите SUV модели през първите осем месеца на годината. Част от възхода им се дължи на факта, че високите цени на батериите забавят пълното електрифициране на по-големите, по-тежки превозни средства.
Китайските производители предлагат много по-голям електрически пробег на своите PHEV модели в сравнение с повечето международни марки, много от които третират PHEV основно като инструмент постигане на целите за емисиите, вместо да ги проектират според нуждите на потребителите.
Плъгин хибридите се очертават като популярен избор в региони, където обществената зарядна инфраструктура не е толкова развита. Данните за Китай показват, че технологията със сигурност все още не е мъртва и вероятно ще продължи да се развива.
Делът на хибридните автомобили в Китай нараства. Източник: BNEF
5) Продажбите на електромобили излизат от пределите на най-големите градове. Места като Шанхай и Пекин отчитат високи нива на внедряване на това задвижване от няколко години, което се дължи отчасти на политиките на градско ниво, които ограничават броя на издадените нови регистрационни номера. Електромобилите бяха освободени от някои от тези ограничения, което ги направи популярен избор в мегаполисите на Китай. Тези градове също разполагат с клъстери от местни производители и доставчици на компоненти, развита зарядна инфраструктура и други стимули, спомагащи за налагането на електрическите коли.
Ръстът на продажбите на електромобили се ускорява и извън големите градове в Китай. Източник: BNEF
През последните две години се наблюдава силно популяризиране на технологията в по-малките населени места, което показва, че електрификацията не е просто феномен при градската мобилност.