IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Новата химия при батериите е тук, но остава въпросът с икономическата жизнеспособност

Все повече стартъп компании търсят начини да намерят алтернативи на вече наложилите се батерии, в опит да предложат нещо по-надеждно и по-евтино

14:39 | 27.11.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

На пътя

Стартъпите, фокусирани върху разработването на батерии казват, че преговарят с големи автомобилни производители, някои от които активно тестват нови батерии, които биха могли да бъдат пуснати на масовия пазар преди края на десетилетието.

„С течение на времето ще се появяват все повече химически формули за батерии“, смята Линда Дзън, старши инженер при разработката на електрическия пикап F150 Lightning на Ford. „Би било глупаво да не се възползваме от тези химии“, добавя тя.

През 2020 г. главният изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск посочи, че ще е необходим „тристепенен подход“ към литиево-йонните батерии, използващи различни материали, за да се изградят „наистина достъпни“ електромобили – основно с базирани на желязо LFP клетки.

Производителите на батерии се надяват, че ще могат да добавят натриево-йонни и литиево-серни батерии към гамата, насочена към автомобилната индустрия.

Дънкан Уилямс, управляващ директор на консултантската компания Nomura Greentech, споделя, че последните открития запълват празнината по въпроси като енергийна плътност и експлоатационен живот, „така че очакваме и двете алтернативи да спечелят пазарен дял в бъдеще“.

Базираната в Мичиган Amandarry вече произвежда клетки с натриеви йони в своя завод в Хайнин, Китай, като тези клетки няма да отговарят на условията за стимули съгласно Закона за намаляване на инфлацията на САЩ.

Компанията споделя, че ще построи завод и в Северна Америка.

Изпълнителният директор на AMTE Power Кевин Брандиш казва, че компанията първоначално стартира с батерии за стационарни системи за съхранение на енергия, като тези, използвани от мрежовите оператори, където енергийната плътност е няма такава важност.

Куин от Faradion посочва, че батериите на компанията вече са конкурентни на LFP клетките. Тя е създала съвместно предприятие за съхранение на енергия с гиганта в агробизнеса ICM Australia.

По думите на Куин в сравнително малък мащаб батериите на Faradion трябва да бъдат до една трета по-евтини от LFP батериите, които използват желязо.

Той добавя, че Faradion е провела дискусии с „почти всяка голяма автомобилна компания“.

„В рамките на следващите три до пет години ще видите (нашите батерии) по пътищата“, уверен е Куин.

Новите решения

Сярата е труден елемент, когато става въпрос за прилагането му към батериите, коментира Селина Миколайчак, главен технически директор за батериите в базираната в Калифорния компания Lyten, която набра 47,5 млн. долара от инвеститори, според данни на PitchBook.

Според нея обаче това е „химията на бъдещето, химията, която ще прави батерии за масовия пазар“.

Улрих Емес, главен изпълнителен директор на Theion – древногръцката дума за сяра - казва, че проблемът със сярата е, че тя е толкова корозивна, че „убива“ батерията след 30 зареждания.

Все пак Емес посочва, че неговата компания, която е подкрепена от шепа „ангели“ (инвеститори, които използват от собствените си средства, когато инвестират – бел.ред.) и частни инвеститори, е разработила начин за обработка и покриване на литиево-серен електрод, чийто експлоатационен живот може да покрие този на един електромобил.

Theion очаква да започне да доставя батерии по-късно тази година, но за авиокосмическата индустрия. Според Емес компанията иска да стартира доставките на тестови клетки за автопроизводителите през 2024 г., като търговската експлоатация е предвидена за около 2027 г.

Theion вярва, че нейните литиево-серни катоди могат да съхраняват три пъти повече енергия от стандартните NCM клетки, да се зареждат ултра бързо и да намалят разходите за производство с две трети, до около 34 на киловатчас.

Тони Харпър, директор на Faraday Battery Challenge, програма на британското правителство, която инвестира в насърчаване на нови технологии за батерии, казва, че автомобилната индустрия е все по-разтревожена за доставките на литий, кобалт, манган и никел, така че новите химикали са жизненоважни.

„Това ще понижи напрежението от това, което смятахме, че ще бъде много, много трудна ситуация“, изтъква Харпър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:39 | 27.11.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още