Американски и европейски стартъп компании се надпреварват да разработят нови батерии, използвайки два две изобилни и евтини суровини – натрий и сяра – които биха могли да ограничат доминирането на Китай в тази индустрия, да облекчат очаквания дефицит на материали и да подкрепят масовия пазар на електрически превозни средства (EV), пише Ройтерс.
Електромобилите по пътищата днес работят с литиево-йонни батерии – това е технология, която разчита предимно на литий, кобалт, манган и висококачествен никел, чиито цени скочиха съществено тази година. Западните производители се опитват да настигнат своите азиатски конкуренти при производството, а автомобилните концерни се подготвят за проблеми с доставките около средата на десетилетието.
Електромобилите на бъдещето – тези, които ще се появят след 2025 г. – могат да преминат към батерийни клетки с натриеви йонни или литиево-серни батерии, които могат да бъдат до две трети по-евтини от днешните литиево-йонни клетки.
Но напредъка към търговска експлоатация при тези аналози зависи от постигането на пробив в електрохимията от страна на нови и недоказани компании, като базираната в Берлин Theion, британската Faradion и американската Lyten.
Новите видове химия при батериите се сблъскват с проблеми, които трябва да бъдат преодолени преди да стъпят на масовия пазар. Натриево-йонните батерии все още не могат да съхраняват достатъчно енергия, докато серните клетки са склонни да корозират бързо.
И все пак, над дузина стартъпи привличат милиони долари инвестиции, както и държавни субсидии, за да разработват новите типове клетки.
Засега Китай доминира производството на батерии, включително в рамките на добива и рафинирането на суровини.
Базираната в Обединеното кралство консултантска компания Benchmark Mineral Intelligence изчислява, че в момента Китай притежава 75% от световния капацитет за рафиниране на кобалт и 59% от капацитета за преработка на литий.
„Ние все още сме зависими от веригата на доставка на материали от Китай“, признава Джеймс Куин, главен изпълнителен директор на британската Faradion, която получи над 1 млн. долара държавни субсидии от Innovate UK, преди да бъде купена от индийския конгломерат Reliance миналата година за 117 млн. долара. „Ако погледнете глобалните геополитически последици, това е предизвикателство за енергийната сигурност, икономическата сигурност и националната сигурност“, добавя Куин.
Азиатските производители на батерии също работят върху нови химии. Китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) заяви, че планира да започне да произвежда клетки с натриеви йони през 2023 г. Южнокорейската LG Energy Solution иска да стартира производството на литиево-серни клетки до 2025 г.