IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Автомобилните доставчици в Германия са изправени пред зимата на фалитите

Финансовата пропаст между автомобилните концерни и техните доставчици става още по-явна на фона на изпаряващата се ликвидност и високите разходи при последните

15:57 | 14.11.22 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Главният изпълнителен директор на ElringKlinger и президент на General Metal Щефан Волф предупреди, че германската индустрия на доставчиците на автомобилни компоненти е изправена пред вълна от фалити.

„През първата половина на 2023 г. ще станем свидетели на много фалити, защото компаниите вече не могат да плащат сметките си за електричество“, алармира Волф в интервю за Automobilwoche. През последните 25 години тази промишленост никога не е преживявала толкова големи увеличения на разходите. Освен поскъпването на енергията драстично се повишиха и цените на пластмасовия гранулат и стоманата, изтъква той.

Покачването на целите на продуктите за клиентите компенсира само частично тези увеличени разходи. „Опитваме се да си осигурим компенсация за увеличенията на разходите от автомобилните производители. Постигаме значителен успех в тази насока, но, разбира се, не и на 100 процента. Разходите са пряко отразени в резултата“, посочва Волф, чиято компания тази година генерира марж от 2% при очаквани от ElringKlinger три процента.

Компании като Borgers, Dr. Schneider и Heger вече подадоха декларации за защита от банкрут през последните няколко седмици.

„Ликвидността на много от нашите компании членки е силно ограничена“, коментира Тобиас Хейн, ръководител на Асоциацията на индустрията за масивно формоване. През зимата се очакват фалити и съкращения в този сектор, добавя той.

Според Волф от ElringKlinger съществува риск от допълнителни тежести от текущия кръг на колективно договаряне в металургията. Работническите организации вече призоваха за 8-процентно увеличение на заплатите, изтъква той.

Пропастта между производители и доставчици по отношение на финансовото състояние сега е толкова голяма, че заличаването ѝ е възможно единствено чрез диференциация и индивидуални решения. "Всичко зависи от това как се движат и двете страни. В крайна сметка е необходим компромис", подчертава Волф.

Само преди няколко седмици доставчикът от германската провинция Северен Рейн-Вестфалия Borgers обяви фалит за своите операции в Германия. Рязко повишените и трудни за изчисляване цени на енергията, както и високите разходи за материали доведоха до краткосрочни загуби и ликвидност. Засегнати са около 1900 служители в пет обекта на компанията.

През септември доставчикът от Горна Франкония Dr. Schneider подаде молба за защита от банкрут. Засегнати са около 2000 служители в Германия. Компанията произвежда компоненти за интериора на превозните средства. Сред клиентите ѝ изпъкват производители на автомобили като Audi, BMW, Mercedes, Ferrari, Jaguar, Toyota и Volvo.

Друг доставчик – базираната в Райнланд-Пфалц Heger - също трябваше да обяви несъстоятелност поради високите цени на енергията.

Съкращения на работната сила в Schaeffler

Schaeffler обяви по-рано, че ще съкрати 1300 работни места в международен план, което предизвика смут в индустрията. Доставчикът се позова на по-бързо от очакваната трансформация на индустрията към електрическа мобилност. Съкращения са предприети в три обекта - в Херцогенаурах, Бюл и Хомбург. Три четвърти от работните места, които ще бъдат загубени, идват от сферата на развойна дейност при двигателите с вътрешно горене. Според изпълнителния директор Клаус Розенфелд всичко това ще струва 130 млн. евро и ше доведе до икономии в размер на 100 млн. евро годишно от 2026 г.

Очаква се други доставчици да последват примера на Schaeffler. Във всеки случай Щефан Брацел, основател и директор на Центъра за автомобилен мениджмънт в Бергиш Гладбах, очаква, че „ще последва нещо“ и от други доставчици. Някои от конкурентите обаче са по-диверсифицирани, така че това може да се случи с известно закъснение. Брацел очаква, че от 15 до 20 процента от работните места в тази индустрия ще бъдат загубени в резултат на процеса на трансформацията. За да противодейства на това, той се ангажира да гарантира, че компаниите продължават да напредват по отношение на програмите си за преквалификация. „С нея може да постигнем много“, изтъква Брацел.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:57 | 14.11.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 0
danchomentata
преди 2 години
Без чипове има механика без лагери доминото е по-дълго.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още