IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как един американски закон променя автомобилната индустрия

Новите регламенти относно стимулите за покупки на електромобили в САЩ

16:24 | 08.11.22 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

През 1492 г. италианецът Христофор Колумб стъпва на американския континент. 530 години по-късно европейците отново тръгват да преоткриват тази част от света.

Така нареченият Закон за намаляване на инфлацията на президента на САЩ Джо Байдън, който предвижда субсидии за електрически превозни средства само ако добавената стойност и производството на автомобилите са свързани със Северна Америка, напълно промени пазарните условия в страната за европейските производители, пише Automobilwoche.

Вместо да внасят превозни средства от Европа, производителите на оригинално оборудване ще трябва да произвеждат същите на местно ниво в бъдеще, за да осигурят на своите клиенти достъп до федерални стимули до 7500 долара, за което конкуренти като Tesla Inc. и Ford Motor Co. не се притесняват.

По-конкретно, новият закон, приет в средата на август, за укрепване на местната икономика и за борба с инфлацията (8,2 процента през септември), гласи, че в бъдеще само превозни средства, чието окончателно сглобяване се извършва в Северна Америка и чиито батерии са по-големи от 7 киловатчаса (кВтч) ще бъдат субсидирани. Друго ограничение е цената – до 55 000 долара за лек автомобил и до 80 000 долара за пикапи и SUV модели. Отвъд тези стойности покупката на електромобил няма да бъде подкрепена от федералните власти.

Предишният таван от 200 хил. субсидирани превозни средства на производител годишно ще отпадне в бъдеще.

Тук следва вероятно най-сложният аспект на новия закон: от 2023 г. 40 процента от важните за индустрията суровини (включително литий, никел, графит) трябва да се добиват или обработват в САЩ или в държава, с която САЩ имат споразумение за свободна търговия. Това условия ще бъде затегнато допълнително през 2026 г. за до 80% от суровините. В допълнение – 50% от всички електромобилни батерии трябва да бъдат окомплектовани в САЩ, като този дял ще нарасне до 100% през 2028 г.

Всичко това предполага сериозна вреда за европейските производители, които продават на американския пазар.

„Законът за намаляване на инфлацията ще доведе до основно преосмисляне на производството на автомобили в САЩ. По-специално, производителите, които внасят голяма част от превозните си средства, ще бъдат подложени на натиск“, изтъква Даниел Рьоска, анализатор в американската консултантска компания Bernstein Research.

Фокусът върху моделите, които според Министерството на енергетиката на САЩ биха отговаряли на условията за субсидии от 2023 г., показва колко широкообхватни са ефектите от новите регулации. От общо осем модела, които BMW AG предлага на американския пазар, само два ще отговарят на критериите за субсидии при покупка – плъгин хибрида 330e, произвеждан в Мексико, и X5, който се сглобява в Южна Каролина.

Към момента Audi има седем отговарящи на условията хибридни и изцяло електрически автомобили. Според критериите на Закона за намаляване на инфлацията догодина само Q5, изграждан в Мексико, ще покрива изискванията.

При Mercedes само EQS подлежи на субсидии за момента.

Любопитното е, че VW ID.4, който се произвежда в завода в Чатануга/Тенеси от това лято, в момента все още не отговаря на условията за финансиране от гледна точка на американските власти. От германската група посочват, че извършват оценка на ситуацията.

Базираната във Волфсбург компания предполага, че ще получи сертификат за своите електрически автомобили до края на 2022 г.

Лобисти от всички европейски производители обаче в момента се намират в задънена улица в преговорите с Вашингтон за тънкостите около законодателството, докато се стремят за максимално финансиране за всеки отделен модел.

Отделно VW призна, че инициативата на Джо Байдън „може да намали интереса на нашите клиенти в краткосрочен план“.

Базираната в Инголщад Audi вече обмисля контрамерки. Според Оливер Хофман, член на борда на директорите в компанията, Audi разглежда възможността за строеж на производствена фабрика в САЩ.

BMW вече с една крачка напред: базираната в Мюнхен компания инвестира 1,7 млрд. долара в завода си в Спартанбърг, Северна Каролина, за да изгражда шест напълно електрически модела до 2030 г.  Но големите предизвикателства, поставени от новия американски закон, могат да се усетят чак в Германия.

„Остава голямо предизвикателство за всички автомобилни производители да изпълнят изискванията относно веригата на доставки“, признават от BMW.

Критики от страна на VDA

За да се превърне Америка отново в обетованата земя за индустрията, европейските производители ще трябва да дадат всичко от себе си. Асоциацията на автомобилната индустрия в Германия е скептична относно подхода на правителството на САЩ.

„VDA подкрепя разрастването на електрическата мобилност в САЩ и по принцип приветства финансирането. Ние обаче сме критични към факта, че това финансиране е обвързано с условия, които са свързани със създаването на стойност на местно ниво“, изтъква президентът на VDA Хилдегард Мюлер пред Automobilwoche.

Според Мюлер Европейската комисия (ЕК) с право критикува новите разпоредби в САЩ, които скоро ще влязат в сила, поставяйки под съмнение тяхното съответствие с правилата на Световната търговска организация (СТО).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:25 | 08.11.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 3
scott
преди 2 години
ек им вика: АЗ ДОБЪР ИНДИАНЕЦ.А САЩ ОТВРЪЩАТ - най-добрия индианец е мълтвия индианец
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още