fallback

Западът върна назад във времето руската автомобилна индустрия

Възобновяването на автомобилното производство в Русия е възпрепятствано от намирането на необходимите части

13:39 | 31.10.22 г. 11

Санкциите на Запада срещу Москва замразиха автомобилостроенето в Русия по-рано тази година. Докато секторът се рестартира, неговите мащаби се свиват, като технологично изостава значително от чуждите автомобилни индустрии – сигнал за това, което може да се случи с цялата руска икономика, пише Wall Street Journal.

В рамките на седмици след нахлуването на Русия в Украйна повечето западни автомобилни компании ограничиха дейността си в страната. Санкциите прекъснаха доставките на части и един след друг руските автомобилни заводи спряха производство. До май сглобяването на автомобили се сви с 97% в сравнение с преди година.

Някои руски заводи сега рестартират своята дейност, повечето под ново местно ръководство. Миналия месец „АвтоВАЗ“, производител на емблематичната руска марка „Лада“, заяви, че планира да произведе 500 хил. автомобила през следващата година. През 2021 г. компанията продаде близо 400 хил. коли.

Но рестартирането на индустрията включва автомобили, чието съществуване беше забравено през последните години и за които безопасността на пътниците не е на преден план. Тези превозни средства нямат въздушни възглавници, нито сензори за антиблокираща спирачна система или електронна технология за контрол на стабилността.

Предоставянето на подобни функции от страна на „Лада“ става бавно, тъй като марката трябва да ги разработва на местно ниво или да чака доставка от чужбина. Сега компанията вече произвежда автомобили с въздушни възглавници и очаква да добави антиблокиращи спирачни системи през следващата година, последвани от електронен контрол на стабилността до 2024 г.

„Такива ключови фактори при съвременната кола като автоматична скоростна кутия, задвижване на четирите колела и модерен двигател – разбира се, това е възможно, но тези задачи не могат да бъдат решени бързо и изискват сериозно финансиране“, признава Максим Соколов, главен изпълнителен директор на „АвтоВАЗ“, цитиран от ТАСС.

Проблемите пред автомобилната индустрия се очертават като тест за това колко успешно руската индустрия може да се възстанови от най-големия шок за икономиката на страната след разпадането на Съветския съюз. Правителството наля пари в сектора, но предлагането на части е ограничено за производителите на фона на затягащите се международни санкции, които ограничават достъпа до западни технологии.

Ръководителите на руската промишленост търси тези компоненти от други страни, които все още не са прекъснали връзките си с Русия, или се опитва да ги произвежда на местно ниво – процес, чието овладяване може да отнеме години. Междувременно тези компании произвеждат автомобили, отчасти базирани на дизайни отпреди десетилетия.

„Ако слушате официалните изявления, в момента възстановяваме автомобилната индустрия и я превръщаме в нещо друго“, коментира Евгений Есков, главен редактор на базирания в Москва AutoBusinessReview. „Но какво точно е това, остава неясно“, признава той.

Необичайното рестартиране на сектора отразява това на по-широката руска икономика, която претърпя рязък шок след въвеждането на западните санкции. Войната в Украйна обезсмисли десетилетия на инвестиции от западни компании в руската индустрия, която сега се връща назад във времето с технологии, които отдавна са излезли от употреба.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:39 | 31.10.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още